البته در همین جا باید بین بازی های آموزشی و بازی های مهیج و خشن ، خط فاصله ای کشید و هر بازی را در اختیار دانش آموزان قرار نداد.
سایت های اینترنتی مختلفی وجود دارد که در آنها انوع بازی های متنوعی قابل دسترس می باشد . برنامه ریزان درسی می توانند با مراجعه به این سایت ها و بررسی بازی های مطلوب و مرتبط با درس های دانش آموزان ، سایت مورد نظر را انتخاب کنند و بعد نام آنرا به دانش آموزان معرفی کنند و سپس این دانش آموزان هستند که با جستجو در این سایت ها ، خودشان در رابطه با موضوع درس ، محتوای مورد نظر خود را انتخاب می کنند.
در این حالت دانش آموزی که درس علوم را با عنوان موجودات خونخوار مطالعه می کند وقتی با راهنمایی معلم به سایت مراجعه می کند ، در هنگام بازی اینترنتی برای اینکه برنده شود باید تلاش کند تا پشه قهرمان در بازی خون بیشتری بخورد و بزرگ شود تا امتیاز بیشتری بگیرد و برنده شود. در اینجا می توان گفت که دیگر حضور در کلاس درس و خواندن کتاب تنها دلیل یادگیری نیست. بلکه بازی با تمام هیجان و خاطره انگیز بودنش درس علوم می شود . و هنگامی که دانش آموز به مدرسه می آید آنچه را در بازی انجام داده و نتیجه ای را که دیده با زبان خود بیان می کند و به این ترتیب کودک ابتدایی مدرسه هوشمند دست به انتخاب محتوا می زند ( آذین فر و موسی پور ، ۱۳۸۵ : ۵ و ۶ ) .
پایان نامه - مقاله
۲-۲-۱۷ ) فرایند تمرین و تکرار در مدرسه هوشمند
در مدرسه هوشمند دو فرایند تمرین و تکرار صورت می گیرد و دیگر مشکل کمبود وقت تقریبا حل می شود چرا که هر دانش آموز با توجه به توانایی های خود روی هر تمرین وقت می گذارد ( آذین فر و موسی پور ، ۱۳۸۵: ۶ ) .
۲-۲-۱۸ ) آزمون در مدرسه هوشمند
گام بعدی در مدرسه هوشمند برگزاری آزمون است . نظام آموزش سنتی در این بخش دچار ضعف های کمی و کیفی است که هر دو ضعف با تمهیدات نظام مدرسه هوشمند به راحتی مرتفع می شوند.
آزمون در مدرسه هوشمند ، اتفاق نادر و پر استرس و اتفاقی در گزینش معلومات و توانمندی های دانش آموزان نخواهد بود.
در واقع در مدرسه هوشمند ، هر آنچه فرا گرفته می شود بارها در حداقل زمان و با بهترین راندمان می تواند مورد سوال واقع شود و همه نتایج آن برای ارزیابی میزان موفقیت فرایند آموزشی ثبت شود . همچنین در بخش های تمرین و آزمون نیز ، مجموعه دانش آموزان به طور فردی با فرایند آموزش روبرو می شوند . و هر کس مطابق استعداد ، توان و انژری خود پیشرفت می کند و هرگز دانش آموزان پیشرو برای دیگری متوقف نمی شوند ، همانگونه که دانش آموزان عقب تر مانده به دلیل جا ماندن مجبور به عبور سطحی از مطالبی که هنوز به درستی فرا نگرفته اند ، نخواهند شد.
بدیهی است تمام آنچه در مساعدت ابزارها به فرایند آموزش بیان شد ، محدود به فضای مدرسه نمی شود و دانش آموز می تواند تمامی آن را در منزل داشته باشد و از نقل و انتقال دفتر و کتاب به مدرسه و منزل بی نیاز شوند ( آذین فر و موسی پور ، ۱۳۸۵ : ۶ ) .
۲-۲-۱۹ ) راهبردهای توسعه مدارس هوشمند
راهبردها ، مسیرها و راهکارهایی برای رسیدن به اهداف هستند . در صورتی که اهداف را از جنس مقصد به شمار آوریم راهبردها از جنس مسیر رسیدن به مقصد می باشند . در تدوین راهبردها سعی می شود تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف مدرسه هوشمند و تعیین فرصت ها و تهدیدهای موجود در زمینه بهره گیری از فناوری اطلاعات ، راهبردها به گونه ای تبیین شوند تا حداکثر استفاده از نقاط قوت و فرصت ها صورت گرفته ، نقاط ضعف برطرف شده و برای رویارویی با تهدیدها چاره اندیشی شود. راهبردهای توسعه مدارس هوشمند در آموزش و پرورش عبارتند از ( نقشه راه مدارس هوشمند ، ۱۳۸۸ : ۸ ) :

 

    • مستندسازی و به اشتراک گذاردن تجربیات مدارس پایلوت برای سایر مدارس منتخب .

 

    • تصویب ساز و کار مشخص برای جلب مشارکت های مالی و معنوی اولیای دانش آموزان در هوشمندسازی مدارس .

 

    • بهره گیری از قابلیت های وب ٢ برای توسعه محتوای آموزشی .

 

    • جلب حمایت های مالی سازمان های مرتبط ملی و بین المللی در هوشمندسازی مدارس .

 

    • تصویب مصوبات تسهیل کننده هوشمندسازی مدارس در حدود اختیارات سازمان در راستای رفع ضوابط محدودکننده موجود .

 

    • فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص ویژگی ها و مزایای مدارس هوشمند به اولیای دانش آموزان .

 

    • ایجاد ساختار مدیریتی و اجرایی مدارس هوشمند در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران .

 

    • فرهنگ سازی و آگاه سازی مدیران سازمان در رده های مختلف نسبت به الزامات مدرسه هوشمند .

 

    • برنامه ریزی برای استفاده از تجهیزات شخصی دانش آموزان در منزل با توجه به محدودیت های دسترسی به تجهیزات در مدارس .

 

    • هماهنگی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تجهیز مدارس به اینترنت پرسرعت .

 

    • تجهیز مدارس به حداقل امکانات مورد نیاز برای هوشمندسازی .

 

    • در نظر گرفتن مکانیزم های انگیزشی برای تشویق معلمین و دانش آموزان فعال و خلاق در فرایند هوشمندسازی .

 

    • آموزش و ارتقای مهارت های معلمین و دانش آموزان .

 

    • تعامل گسترده با تولیدکنندگان نرم افزارها و محتوای آموزشی برای برآوردن نیازهای مدارس هوشمند .

 

۲-۲-۲۰ ) زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند
مدارس هوشمند به مدارسی اطلاق می گردد که رایانه برای کلیه دانش آموزان فراهم باشد و این رایانه ها به کمک شبکه مرکزی به یکدیگر متصل شده باشند. علاوه بر شبکه، رایانه ها باید متصل به شبکه بین المللی اینترنت نیز بوده تا امکان دسترسی دانش آموزان به مطالب جدید فراهم گردد. در مدارس هوشمند از آخرین فناوری های روز در زمینه آموزش دانش آموزان و مدیریت مدرسه بهره گیری شده است و کلاس های درس مجهز به امکاناتی نظیر دوربین، نمایشگرهای تلویزیونی، ویدئو پروجکشن، وایت برد الکترونیکی و دیگر ابزارهای کمک آموزشی می باشند. در مدارس هوشمند فضای خاصی به عنوان آزمایشگاه رایانه درنظر گرفته شده و دانش آموزان می توانند علاوه بر اوقات درسی، زمان های فراغت خود را نیز در این مکان به جستجوی مطالب علمی بپردازند . در مدارس هوشمند شبکه بی سیم توسعه پیدا کرده و دانش آموزان می توانند از این طریق و به کمک یک عدد رایانه قابل حمل (لپ تاپ) یا تلفن همراه از امکانات نرم افزاری مدرسه و شبکه اینترنت استفاده نمایند . بنابراین مدارس هوشمند به مدارسی اطلاق می گردد که زیرساخت های لازم برای توسعه فناوری اطلاعات در مدرسه را به اندازه کافی و مناسب توسعه داده باشند و زمینه استفاده از این تجهیزات و امکانات برای کلیه دانش آموزان و معلمان در کلیه مقاطع تحصیلی فراهم شده باشد و کارشناسان و مدیران مدرسه نیز بتوانند به کمک این زیرساخت ها، مدرسه را بهتر اداره کنند.
مولفه های اصلی این رکن از مدل عبارتند از:

 

    • وجود تعداد کافی رایانه برای دانش آموزان

 

    • وجود تعداد کافی تجهیزات جانبی در مدرسه

 

    • اسقرار شبکه محلی در مدرسه

 

    • وجود تعداد مورد نیاز پروژکتور برای هر کلاس

 

    • وجود سایت رایانه ای مناسب در مدرسه

 

    • دسترسی به اینترنت با پهنای باند مناسب

 

    • وجود پست الکترونیک برای معلمان و دانش آموزان

 

    • وجود سرور مناسب در مدرسه

 

    • مناسب بودن مکانیزم های امنیت اطلاعات در مدرسه

 

    • وجود امکانات تهویه و خنک کننده مناسب سایت

 

    • وجود نرم افزار آنتی ویروس مناسب

 

    • استقرار سیستم مدیریت کاربران در مدرسه

 

    • میز و صندلی های استاندارد رایانه ( نقشه راه مدارس هوشمند ، ۱۳۸۸ : ۲۰ و ۲۱ )

 

۲-۲-۲۱ ) ساختار اجرایی مدارس هوشمند
در مدارس هوشمند، مدیر مدرسه، معلمین، دانش آموزان و اولیای دانش آموزان باید مهارت های جدیدی را فرا گرفته و نقش های جدیدی را ایفا نمایند. در این جا وظایف و مسئولیت هر یک از افراد مرتبط با مدرسه هوشمند بیان شده است.
۲-۲-۲۱-۱ ) شرح وظایف مدیر مدرسه هوشمند

 

    • هدف گذاری و برنامه ریزی برای هوشمندسازی مدرسه .

 

  • تعیین امکانات و تجهیزات مورد نیاز مدرسه برای هوشمند شدن .
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...