کنترل

 

 

 

همانطور که در جدول ۴-۴ مشاهده می‌شود، میانگین نمرات سلامت روان گروه آزمایش در مرحله ی پیش آزمون، ۹۵/۴۲ و میانگین نمرات گروه کنترل در این مرحله ۸۰/۳۸ بوده است. بنابراین میزان سلامت روان گروه کنترل به میزان اندکی بالاتر از گروه آزمایش بوده است (با توجه به نمره گذاری خاص پرسشنامه ی مربوطه). در مرحله ی پس آزمون، نمرات سلامت روان گروه آزمایش، بهبود قابل توجهی داشته است و به ۰۶/۱۴ رسیده است. نمرات گروه کنترل، نیز در مرحله ی پس آزمون، تاحد قابل توجهی بهبود یافته و به ۴۶/۲۷ رسیده است، اما این میزان بهبودی در مقایسه با گروه آزمایش، بسیار کمتر است. اختلاف چشمگیر ایجاد شده بین میانگین نمرات دو گروه، در مرحله ی پس آزمون، در مرحله ی پیگیری نیز همچنان باقی مانده است، به طوریکه در این مرحله میانگین نمرات گروه آزمایش، ۳۳/۱۶ و میانگین نمرات گروه کنترل ۰۶/۳۱ بوده است. بنابراین علی رغم اینکه در مرحله ی پیگیری، بهبود نمرات سلامت روان گروه آزمایش، در مرحله ی پس آزمون، حفظ شده است، وضعیت نمرات گروه کنترل، در مقایسه با مرحله ی پس آزمون، نشانگر سطح پایین تری از سلامت روان است. وضعیت میانگین نمرات سلامت روان دو گروه در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در شکل ۴-۳ نیز قابل مشاهده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل۳٫۴ مقایسه ی میانگین نمرات سلامت روان دو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری
۴-۳ بررسی استنباطی داده ها
از آنجا که در پژوهش حاضر به منظور بررسی استنباطی نتایج مداخله، از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده می‌شود، لازم است که ابتدا متغیرهای همگام احتمالی شناسایی و تعیین شوند تا در صورت نیاز، در تحلیل داده ها کنترل گردند. همچنین لازم است که پیش فرض های تحلیل کواریانس چندمتغیره شامل پیش فرض نرمال بودن و پیش فرض تساوی کوارایانس ها و تساوی واریانس ها، مورد بررسی قرار بگیرد.
۴-۳-۱ تعیین متغیرهای همگام
همانطور که در قسمت یافته های توصیفی بیان شد، در این پژوهش براساس پیشینه ی پژوهشی، جنسیت و تأهل به عنوان دو متغیر همگام احتمالی در نظر گرفته شده اند که ممکن است با متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش، رابطه داشته باشند. به منظور بررسی معناداری روابط بین جنسیت و تأهل با متغیرهای نگرش مذهبی، شادی، لذت و سلامت روان، از ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای استفاده شد که نتایج آن در جدول ۴-۵ ارائه شده است.
جدول ۴-۵ نتایج ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای، بین متغیرهای جمعیت شناختی با نگرش مذهبی، شادی، لذت و سلامت روان

 

 

متغیرهای پژوهش
متغیرهای جمعیت شناختی

 

نگرش مذهبی

 

شادی

 

لذت

 

سلامت روان

 

 

 

جنسیت

 

همبستگی

 

۱۷/۰

 

۰۵/۰

 

۱۲/۰

 

۱۴/۰

 

 

 

معناداری

 

۰۶/۰

 

۵۵/۰

 

۱۸/۰

 

۱۱/۰

 

 

 

وضعیت تأهل

 

همبستگی

 

۰۱/۰

 

۰۰/۰[۲۰۹]

 

۰۴/۰

 

۱۲/۰

 

 

 

معناداری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...