۱۱-۱روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :
تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن داده ها بدست امده از طریق ابزار های جمع آوری ، خلاصه ،کدبندی ، دسته بندی و در نهایت پردازش می شود. فنون آماری گوناگونی وجود دارد که در این تحقیق از آماری توصیفی برای بیان ویژگیهای افراد نمونه آماری و از آمار استنباطی برای تحلیل فرضیه های تحقیق استفاده خواهد شد.مهمترین آزمون آماری که در این تحقیق مورد استفاده قرار خواهد گرفت T تک نمونه ای خواهد بود که به کمک نر افزار SPSS بهره گرفته می شود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۱۲-۱قلمرو تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحیق حاضر در شرکت تولیدکننده مواد شوینده ایران می باشد
قلمرو زمانی تحقیق
پس از تایید توسط گروه امید است تا پایان شهریور این تحقیق به پایان برسد.
قلمرو موضوعی تحقیق
این تحقیق درباره بررسی علل عدم بکارگیری تکنولوژی RFID در مدیریت زنجیره تامین شرکت تولیدکننده مواد شوینده ایران می باشد
۱۳-۱تعریف متغیرها
زنجیره تامین:سامانه ای متشکل از سازمانها ، فناوری ، فعالیت، اطلاعات و منابع است که در فرایند انتقال یک محصول یا خدمت از تامین کننده به مشتری درگیر هستند.
مدیریت زنجیره تامین : فرایند برنامه ریزی ، پیاده سازی و کنترل عملیات زنجیره تامین به کاراترین شکل ممکن است.
RFID: شناسائی از طریق امواج رادیوئی . روشی برای شناسائی اتوماتیک است که متکی بر جمع آوری و بازیابی اطلاعات از راه دور از طریق ابزاری به نام تگ (برچسب) است.
تگ (برچسب): چیزی است که برای شناسائی به اشیاء متصل می شود و از طریق امواج رادیوئی فعالیت می کند.
زیرساخت فناوری: معیاری است که توسط گروهی از آژانس های حکومتی ایالات متحده امریکا و همچنین دنیا ، برای درک میزان بلوغ رشد فناوری(مواد، مولفه ها و ابزار) در سازمان به کارگرفته می شود.
مسائل مدیریتی: مسائل مربوط به حمایت مدیریت عالی سازمان ، آمادگی کارکنان، امنیت و یکپارچگی در سازمان را بیان می کند.

فصل دوم:ادبیات تحقیق
۲-۱مقدمه
مدتی است که صنایع مختلف و کارشناسان زنجیره تامین صحبت از به کارگیری فناوری RFID در زنجیره تامین به عنوان یک ابزار توانمند ساز می کنند تا به کمک آن بتوانند این زنجیره و مدیریت آنرا بهینه نمایند. لیکن اگر یک سازمان به دلیل عدم شناخت درست از موقعیت خود و وضعیت بازار و همچنین شتاب در استفاده از یک فناوری نو، بدون بررسی و امکان سنجی میزان موفقیت آن فناوری در سازمان متبوع خود اقدام به استقرار آن کند، علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف به سازمان ، پروژه را نیز متحمل شکست خواهد کرد ، RFID نیز از این مقوله مستثنی نیست لذا قبل هر چیزی به امکان سنجی آمادگی لازم هر سازمان برای استقرار آن باید پرداخت.بنابراین این پژوهش سعی دارد تا به بررسی میزان آمادگی سازمان برای استقرار RFID برای بهبود فرایندهای مدیریت زنجیره تامین بپردازد.
آنچه در این پژوهش مبهم است این است که کمتر مقاله ای به بررسی چالش های پیش روی کاربرد RFID در زنجیره تامین پرداخته می شود و اکثرا پیرامون مزایای این فناوری و گاهی محدویتهای آن است. بنابراین سعی بر این است که با همین ادبیات مطروحه به بررسی علل عدم بکارگیری فناوری فوق در زنجیره تامین ارائه پرداخته می شود.
۲-۲مبانی نظری تحقیق
مدیریت زنجیره تامین
برای آشنایی با مدیریت زنجیره ابتدا بهتر است با زنجیره تامین آشنا شویم .
تعاریف متعددی برای زنجیره تامین وجود دارد که در زیر به تعدای از آنها اشاره می کنیم:
دونالد واتر زنجیره تامین را زنجیره ای شامل یکسری از فعالیت ها و سازمانها می داند به طوری که شریان در بین آنها از تامین کننده اولیه تا مصرف کننده نهائی جریان دارد(واترس،۲۰۰۳).
کریستوفر (۱۹۹۸) زنجیره تامین را شبکه ای از سازمانها متشکل از زنجیره های بالادستی و پایین دستی که با فرایند ها و فعالیت های مختلف در قالب خدمات و محصولات برای مصرف کنندگان نهائی ایجاد اررش می کنند می داند.
توربان نیز زنجیره تامین را بدین صورت تعریف می کند: زنجیره تامین جریان مواد، اطلاعات، پرداخت ها و خدمات را از تامین کنندگان مواد خام تا مصرف کننده نهائی را در خلال کارخانجات و انبارهای مختلف شامل می شود، یک زنجیره تامین هم چنین شامل سازمان ها و فرایند هایی است که محصول، اطلاعات و خدمات را تولید و برای مشتری نهائی ارسال می کند. و در واقع زنجیره تامین شبکه ای از فعالیت هاست که محصول و یا خدمات نهائی را برای مشتری ارسال می کند. و می تواند شامل وظایفی از قبیل خرید، پرداخت، جابجائی مواد، برنامه ریزی و کنترل تولید، تدارکارت و انبارداری، کنترل موجودی و توزیع و پخش باشد(توربان،۲۰۰۴)
زنجیره تامین یا شبکه لجستیک (آماد) سامانه ای متشکل از سازمان ها، فناوری، فعالیت، اطلاعات و منابع است که در فرایند انتقال یک محصول یا خدمت از تامین کننده به مشتری درگیر هستند فعالیت های زنجیره تامین منابع طبیعی، مواد خام و مولفه ها را تبدیل به محصولی می کنند که برای مصرف کننده نهائی ارسال می شود.
در نظام های زنجیره تامین پیچیده، اگر ارزش مانده قابل بازیافت باشد محصولات استفاده شده ممکن است دوباره از هر نقطه ای وارد زنجیره شود. زنجیره تامین با زنجیره ارزش در ارتباط است(آناناقرنی،۲۰۰۴).
بسیاری از تبادلات در زنجیره تامین بین سازمان هایی است که برای حداکیر کردن درآمد خود در دائره مناسبات خود دست
به معامله می زنند، درحالی که درباره دیگر بازیگران زنجیره اطلاعات کمی دارند و گاهی کاملا بی اطلاع هستند.
۲-۳ تعریف مدیریت زنجیره تامین
مدیریت زنجیره تامین فرایند برنامه ریزی، پیاده سازی و کنترل عملیات زنجیره تامین به کاراترین شکل ممکن است ، مدیریت زنجیره تامین شامل عملیات انتقال و ذخیره کردن مواد خام، کالاهای نیم ساخته و محصولات نهائی از مبدا اولیه تا مصرف کننده نهائی است.
تعریف انجمن حرفه ای آمریکا بیان کننده آن است که مدیریت زنجیره تامین برنامه ریزی و مدیریت تمام فعالیت ها شامل منبع یابی ، تدارکات تسعیر مدیریت آماد را در بر می گیرد. این مساله هم چنین شامل همکاری و هماهنگی با شرکاء زنجیره، که می توانند تامین کننده، واسط، سرویس دهندگان ثالث و مشتریان باشند می گردد. مدیریت زنجیره تامین مدیریت عرضه و تقاضا را در تمام سازمان های زنجیره ادغام می کند.
تعاریف دیگری که از مدیریت زنجیره تامین بیان شده است به شرح زیر است:
مدیریت زنجیره تامین مجموعه ای از نگرش هاست که برای یکپارچگی اثربخش بین تامین کنندگان، تولید کنندگان ، انبارها و فروش گاه ها بکارگرفته می شوند تا کالاهای تجاری در بهترین مقدار و بهترین مکان و بهترین زمان تولید و توزیع شوند به گونه ای که هزینه های در کل سیستم ضمن افزایش سطح خدمات کاهش یابند(سیمچی،۲۰۰۴).
کارکرد مدیریت زنجیره تامین برنامه ریزی، سازماندهی و هماهنگ کردن کلیه فعالیت های زنجیره تامین است، امروزه مفهوم مدیریت زنجیره تامین به نگرش سیستمی کلانی برمی گردد تمامی زنجیره تامین را مدیریت می کند(توربان،۲۰۰۴).
گروهی از خبرگان، مدیریت زنجیره تامین را از اقدامات مربوط به تهیه و توزیع (لجستیک) متمایز می دانند، در حالی که عده ای اعتقاد دارند این دو واژه را می توان بجای هم بکار برد.
مدیریت زنجیره تامین هم چنین می تواند در رابطه با نرم افزار مدیریت زنجیره تامین باشد که شامل ابزارها و ماژول هایی برای اجرای تراکنش های زنجیره تامین، مدیریت روابط تامین کنندگان و کنترل فرایند های کسب و کار مشترک است.
مدل های مختلفی برای زنجیره تامین وجود دارد که عبارتنداز :
مدل[۱] SCORCکه توسط انجمن زنجیره تامین ارائه شده است، عملکرد کل زنجیره تامین را تخمین می زند و یک مدل مرجع فرایند برای مدیریت زنجیره تامین است و دامنه آن از تامین کننده تا مشتری مشتری است.
این مدل شامل توزیع، سفارش دهی، انعطاف پذیری تولید، ضمانت و هزینه های برگشت، انبار و گردش سرمایه، و عوامل دیگر در ارزیابی عملکرد موثر یک زنجیره تامین است.
دیوان جهانی زنجیره تامین [۲](GSCF) مدل دیگری برای زنجیره تامین معرفی نموده است، این چهارچوب بر اساس ۸ فرایند کاری کلیدی بنیان نهاده شده است که ماهیتا چند وظیفه ای و چند سازمانی هستند.
هر فرایند توسط یک تیم چند وظیفه یا مدیریت می شود که شامل آماد، تولید، خرید، مالی، بازاریابی و تحقیق و توسعه است. تازمانی که هر فرایند به صورت واسط بین مشتریان و تامین کنندگان کلیدی است، فرایند مدیریت روابط مشتریان و مدیریت روابط تامین کنندگان رابطه حیاتی را در زنجیره شکل می دهد.
۲-۲-۴مشکلات مدیریت زنجیره تامین
پیکربندی شبکه توزیع : تعداد، محل و نحوه توزیع تامین کننده گان، تسهیلات محصول، مراکز توزیع، انبار ها اسکله ها و مشتریان.
راهبرد توزیع : شامل مساله کنترل عملیات است(متمرکز، غیرمتمرکز، ویا مشترک). شکل تحویل (ارسال مستقیم، ارسال به نقطه خاص،…) نحوه حمل( وسیله نقلیه موتوری، محموله ای، بسته ای، راه آهن، حمل با چند وسیله، راه دریائی و راه هوائی) راهبرد بارگیری مجدد(کششی، یورشی و یا ترکیبی)، کنترل حمل و نقل (موسسه حمل خصوصی، موسسه مشترک، موسسه قراردادی و …).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...