در ضمن به آن‌ها اطمینان خاطر داده شد که تمامی اطلاعات به صورت محرمانه حفظ خواهد شد. در ادامه نیز آزمونگر ناظر بر تکمیل پرسش‌نامه‌ها بود و چنان چه ابهامی در پرسش‌نامه‌ها از طرف دانش‌آموزان مطرح می‌شد به آن پاسخ داده می‌شد.
۳-۷٫ روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
برای تجزیه و تحلیل یافته‌های در بخش آمار توصیفی بر اساس شاخص‌های تمایل مرکزی از قبیل میانگین، میانه، نما و شاخص‌های پراکندگی از قبیل انحراف استاندارد، واریانس و دامنه تغییرات به توصیف اطلاعات پرداخته شده است. در بخش آمار استنباطی به منظور بررسی رابطه بین متغیرها از همبستگی پیرسون استفاده شد. هم­چنین برای تعیین سهم هر متغیر در پیش بینی متغیر ملاک (احساس تعلق به مدرسه) از رگرسیون چند متغیره خطی به روش همزمان[۱۳۷] استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS 19 استفاده شد.
پایان نامه
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق
۴-۱٫ مقدمه
هدف از نگارش فصل چهار، پاسخ به سؤالات یا فرضیه ­های پژوهش است. در این فصل به بررسی یافته­های حاصل پژوهش پرداخته می شود. همان طور که در فصل­های قبلی شرح مبسوط اهداف و فرایند پژوهش از نظر گذشت این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق نوجوانان (پسر و دختر) در میان دانش ­آموزان مقطع متوسطه دوم شهر بندرعباس است. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش شامل دو بخش می شود. ابتدا مشخصات توصیفی متغیرهای پژوهش ارائه می­ شود از شاخص­ های هم­چون فراوانی، میانگی و انحراف استاندارد استفاده شده است. در دومین قسمت از این فصل به بررسی فرضیه های پژوهش پرداخته می شود. فرضیه ­های پژوهش با بهره گرفتن از آزمون رگرسیون خطی چند متغیری به روش همزمان[۱۳۸] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته­اند. فرضیه های پژوهش که شرح آن در فصل یک از نظر گذشت از این قرار است:
بین اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق نوجوانان (پسر و دختر) رابطه معنی­داری وجود دارد.
بین اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق در دانش آموزان پسر رابطه معنی­داری وجود دارد.
بین اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق در دانش آموزان دختر رابطه معنی­داری وجود دارد.
۴-۲٫ یافته های توصیفی
جدول ۴-۱: میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پیش بین و ملاک

 

متغیر میانگین انحراف استاندارد تعداد
تعلق به مدرسه ۰۱/۱۲ ۲۵/۲ ۳۰۰
استرس در پسرها ۱۶/۱۳ ۱۴/۳ ۱۵۰
اضطراب درپسرها ۹۶/۱۳ ۱۹/۳ ۱۵۰
استرس در دخترها ۱۶/۱۴ ۱۴/۳ ۱۵۰
اضطراب در دخترها ۹۶/۱۴ ۱۹/۳ ۱۵۰

مشخصات جدول فوق، مشخصات توصیفی متغیرهای پژوهش را نشان می­دهد. در متغیر ملاک احساس تعلق مدرسه (بدون تفکیک جنسیتی) میانگین برابر با ۰۱/۱۲، و انحراف استاندارد برابر با ۲۵/۲ مشاهده شد. در متغیر پیش بین استرس در میان پسران میانگین برابر با ۱۶/۱۳، و انحراف استاندارد برابر با ۱۴/۳ مشاهده شد. در متغیر پیش بین اضطراب در میان پسران میانگین برابر با ۹۶/۱۳، و انحراف استاندارد برابر با ۱۹/۳ مشاهده شد. در متغیر پیش بین استرس در میان دختران میانگین برابر با ۱۶/۱۴، و انحراف استاندارد برابر با ۱۴/۳ مشاهده شد. در متغیر پیش بین اضطراب در میان پسران میانگین برابر با ۹۶/۱۴، و انحراف استاندارد برابر با ۱۹/۳ مشاهده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...