روش به کاربرده در این تحقیق روش توصیفی- کاربردی از نوع زمینه یابی است،توصیفی است زیرا که به شرایط موجود در رابطه با نیازهای آموزشی می پردازد و همچنین کاربردی است زیرا که هدفش کاربرد نیازهای آموزشی است که در اولویت قرار گرفته است.
از آنجاییکه طرح مذکور از دو قسمت اساسی نیازسنجی و تدوین دوره های آموزشی کارکنان تشکیل شده و بدین منظور روش اجرای تحقیق در دو مرحله جداگانه صورت می گیرد.
الف:مرحله نیازسنجی
به منظور شناسایی نیازهای واقعی کارکنان سازمان در رشته های گامهای اساسی زیر برداشته شد:
۱- مطالعه طرح تحقیق و تنظیم فعالیتهای مختلف تحقیقی
بدین منظور طرح تحقیق و مراحل مختلف آن طرح که در طرح تحقیق به آن اشاره شده است سازماندهی و تنظیم گردید.
۲- آماده سازی فرمت مصاحبه
از آنجا که قصد اصلی از مصاحبه استخراج نیازهای آموزشی بوده بدین منظور سوالت مصاحبه با هماهنگی اساتید راهنما و مشاور تهیه کرده و سپس از اعضای هیات علمی و مدیران و کارشناسان و صاحبنظران در هر رشته شغلی مصاحبه صورت پذیرفته است.
۳- مطالعه اهداف و سیاست و خط مشی سازمان
بدین منظور اهداف و خط مشی های سازمان مورد مطالعه قرار گرفت.تا اینکه نیازهای آموزشی استخراج شده همسو با اهداف و سیاست سازمان صورت گیرد.
۴- بررسی و تجزیه و تحلیل شرح وظایف هر شغل
تجزیه و تحلیل شرح وظایف یکی از کانالهای استخراج نیازها بوده است.وبر اساس شرح وظایف هر یک از شغلها نیازهای آموزشی مناسب با آن شغل پیش بینی گردید.
۵- استخراج پرسشنامه
با بهره گرفتن از داده ها ی حاصلاز مصاحبه ،تجزیه و تحلیل شرح وظایف و تجزیه و تحلیل اهداف و سیاستهای سازمان و برسی سوابق آموزشی کارکنان ،نیازهای اولیه شناسایی گردید و پس از بررسی سوالات پرسشنامه به بسته بر اساس مقیاس لیکرت تهیه گردید.
۶- آزمایش پرسشنامه
اجرای آزمایش پرسشنامه به منظور پی بردن موارد ابهاام انگیز انجام شد.بدین منظور سی نفر از کارشناسان بخشهای مختلف انتخاب گردید و پرسشنامه اولیه بین آنها توزیع گردید و از آنها خواسته شد تا ضمن پاسخ به موارد مبهم ،سوالت یا نیازهایی که مورد غفلت را مشخص نمایند و پس از جمع آوری پرسشنامه موارد ابهام انگیز مشخص و پس از اصلاح پرسشنامه نهایی تدوین گردید.
۷- اجرای پرسشنامه
پس از اصلاح و تدوین نهایی پرسشنامه و مشاهده نشدن تفاوت بین نتایج پرسشنامه اولیه و نهایی،پرسشنامه در بین کلیه کارشناشان معاونت کتابخانه که ۳۰۹ نفر می باشند ،پرسشنامه توزیع گردید . که نهایتا پس از پاسخگویی ۲۸۷ نفر پرسشنامه را تحویل دادند .و کار تجزیه و تحلیل آماری روی این تعداد پرسشنامه صورت گرفت.
۸- تجزیه و تحلیل آماری
در تحقیق حاضر مقادیر حاصل از پرسشنامه با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت……
۹- استخراج نهایی پرسشنامه
پس از تجزیه و تحلیل آماری نیازهای آموزشی را از نظر جنسیتی،سن،سابقه خدمت،میزان تحصیلات،واحد مشغول به خدمت،وارتباط یا عدم ارتباط رشته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
ب- تدوین دوره های آموزشی
در راستای تدوین دوره های آموزشی فعالیتهای زیر صورت گرفته است
۱- تدوین چهار چوب استانداردهای آموزشی
برای تدوین برنامهآموزشیب در قالب دوره های آموزشی ویژه هر رشته شغلی با بهره گرفتن از منابع علمی موجود استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور چارچوب یک دوره آموزشی استاندارد مولفه های آن تدوین گردید.
پایان نامه
۲- تدوین دوره های آموزشی برای هردوره آموزشی مواردی را که با توجه به مبانی علمی و نظرات اساتید مد نظر قرار گرفت عبارتند از:
۱- عنوان برنامه
۲- نحوه آموزش
۳- اهداف کلی
۴- اهداف جزیی
۵- محتوی
۶- نحوه ارزیابی
جامعه آماری
عبارت است ازیک مجموعه نسبتا و سیعی که یلافته های حاصل از مطالعات به آن نسبت داده می شود و در مورد آن نتیجه گیری یا قضاوت می شود (کیا منش،۱۳۷۶.ص ۲۰۷).
جامعه آماری پژوهشی حاضر را کلیه کارشناسان معاونت کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال ۱۳۸۷ تشکیل می دهدکه مجموعا ۳۰۹ نفر می باشند.
به علت محدودیت حجم جامعه در هر یک از رشته های شغلی وهمچنین واحدی که فعالیت می نمایند حجم نمونه هابرابر با حجم جامعه می باشد.به عبارت دیگر در این تحقیق نمونه با جامعه برابر شده است
ابزار گردآوری اطلاعات
جهت جمع آوری اطلاعات از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه به شرح ذیل استفاده شده است
۱- مصاحبه
مصاحبه با تعدادی از شاغلان برجسته در همان شغل شده است در واقع به کمک این مصاحبه به تجزیه و تحلیل وظایف شاغل پرداخته شده است.
اطلاعات بدست آمده که توسط مصاحبه در مورد هر رشته شغلی جمع آوری شده است عبارتند از:
وظایف اصلی شغل
کار و فعالیت جسمانی و فکری که برای انجام هر وظیفه انجام می شود
منظور و هدف از انجام هرکار
دانش ومهارتهای مورد نیاز برای انجام هرکار
اطلاعات بدست آمده از مصاحبه عاملی شد جهت شناخت بیشتر پژوهشگر نسبت به مشاغل کتابخانه ملی و پژوهشگر با تکیه به این اطلاعات و با مراجعه به شرح وظایف مکتوب و مصوب و با در نظر گرفتن مبانی تئوریک هر کدام از مشاغل (کتب و دانش معاصر) نیازهای آموزشی هر واحد را تهیه کرده است.
دربحث اعتباریابی برنامه های آموزشی از مصاحبه ساخت مند یا ساختاریافته با سوالاتی از قبیل اعلان نظر در خصوص عنوان آموزش،نحوه آموزش،اهداف کلی،اهداف جزئی،محتوی،شیوه ارزیابی در سه سطح موافقم،مخالفم،وبی نظر سوال شد.که در مجموع حدود ۸۰ درصد به برنامه های آموزشی پاسخ مثبت دادند.
۲- پرسشنامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...