(۴-۱۵) – نمودارسوال شماره پنجم از فرضیه دوم ۱۰۳
(۴-۱۶) – نمودارسوال شماره ششم از فرضیه دوم ۱۰۴
(۴-۱۷) – نمودارسوال شماره هفتم از فرضیه دوم ۱۰۵
(۴-۱۸) – نمودارسوال شماره یک از فرضیه سوم ۱۰۷
(۴-۱۹) – نمودارسوال شماره دوم از فرضیه سوم ۱۰۸
(۴-۲۰) – نمودارسوال شماره سه از فرضیه سوم ۱۰۹
(۴-۲۱) – نمودارسوال شماره چهار از فرضیه سوم ۱۱۰

فصل اول
کلیات تحقیق
(۱- ۱)- مقدمه:
نظام بانکی کشوردرسال های اخیر بارشد چشمگیر نرخ مطالبات سر رسید گذشته و معوق ناشی از عدم باز پرداخت اقساط تسهیلات پرداختی به مشتریان مواجه بوده است. نصب نرم افزار شفاف سازی طراحی شده بر اساس بخشنامه بانک مرکزی نشان داد که آهنگ رشد این مطالبات فزونی یافته است. بنابر این ضرورت دارد شبکه بانکی ضمن چاره اندیشی در خصوص جلوگیری از ایجاد اقساط معوق تسهیلات پرداختی، و وصول این مطالبات که یکی ازمحوری ترین فعایت های سیستم بانکداری کنونی است تلاش نماید به طوری که بانک ها قادر شوند از محل وصول تسهیلات پرداختی مجددا مبادرت به اعطای تسهیلات جدید جهت توسعه اقتصادی نمایند. که نشان دهنده چرخه صحیح وسریع منابع بانکی می باشد تا در نتیجه تحقق چنین امری نقش آفرینی نظام بانکی در توسعه اقتصادی کشور، اشتغال زائی، افزایش تولید ناخالص ملی، و………….. افزایش یابد، همچنین وضعیت مالی بانک ها به نحوی که در تراز نامه وحساب سود وزیان بانک منعکس می شود به مراتب قوی تر از دوره قبلی باشد.
دست اندرکاران امر بر این باورند که عوامل تاثیر گذار در ایجاد اقساط معوق تسهیلات پرداختی به مشتریان به عوامل درون سازمانی وبرون سازمانی تقسیم می شود، از این روتحولات وتغییرات محیطی از قبیل تعطیل شدن واحدهای دریافت کننده تسهیلات به دلیل نامساعد شدن وضعیت اقتصادی را تحت عنوان عوامل برون سازمانی طبقه بندی کرده اند زیرا کنترل این عوامل از حیطه اختیارات مدیران سازمان خارج است. اگرچه تجزیه و تحلیل واقعیت های محیطی و دور اندیشی های لازم می توان آثار مخرب این عوامل را کاهش دهد، لیکن تحقق چنین امری به طور کامل ممکن نیست.
عوامل تاثیر گذار درون سازمانی عواملی هستند که ریشه در درون سازمان دارند و از خط مشی ها،
سیاستگذاری ها، دستورالعمل ها و………. ناشی می شود، که با شناسائی نقاط ضعف وحذف آنها در نهایت اصلاح فرایند ها می توان آثار آن را به حداقل رساند.
(۱-۲)- بیان مسئله:
از آنجائیکه ماموریت اصلی نظام بانکی ایجاد ارتباط میان پس انداز کننده گان وکسانی که به تسهیلات بانکی نیاز دارند، می باشد.” بانک با هدف کسب و تحصیل سود مبادرت به سرمایه گذاری یا اعطای اعتبارمی کند. و به علاوه خدمات مالی دیگری نیز به مشتریان خود ارائه می دهد. و با بر نامه ریزی صحیح باعث توسعه وگسترش فعالیتهای اقتصادی و بهبود آن می گردد."( مسعودی ،۱۳۸۷ ،ص ۸) بر همین اساس سیستم بانکی با جذب سرمایه های سر گردان وبر نامه ریزی صحیح باعث توسعه و گسترش فعالیتهای اقتصادی و بهبود آن می گردد. در مجموع می توان گفت، مهمترین فعالیت بانک ها جمع آوری منابع مالی وتخصیص آنها به بخشهای مختلف جامعه است. در این روند اقتصادی بانک ها باید با در نظر گرفتن امنیت سرمایه به گونه ای اقدام به اعطای تسهیلات نمایند. که اصل منابع و سود مورد انتظار آن در مدت زمان قابل قبول وصول گردد. ولی بعلت عدم باز پرداخت اقساط تعدادی از تسهیلات. مطالبات معوق به یک رقم قابل توجه در سیستم بانکی تبدیل شده است. زیرا تسهیلات پرداخت شده بطور کامل از سوی وام گیرنده گان پرداخت نشده و همواره قسمتی از مطالبات به حیطه وصول در نمی آید. این مسئله باعث گردیده که بانک ها قسمتی از منابع در دسترس خود را از دست بدهند، و در ارائه تسهیلات به متقاضیان با مشکل روبرو شوند. لذا باید با تغییر روش های اجرائی واعمال روش های مناسب ترتیبی اتخاذ گردد، تانسبت به برگشت منابع اطمینان بیشتری حاصل واز معوق شدن منابع بانکی جلوگیری شود.
(۱ – ۳)- ضرورت واهمیت تحقیق:
سرمایه اصلی بانک، که از طریق آن می توان عملیات بانکی را انجام داد و نیازهای اعتباری متقاضیان را پاسخ داد، وجوهی است که توسط مردم در بانک سپرده می شود. و هر میزان که سپرده های مردم نزد بانک بیشتر باشد، به همان نسبت نیز قدرت وتوانائی بانک برای اعطای تسهیلات وانجام فعالیتهای مرتبط به امور بانکی افزایش می یابد. (مسعودی،۱۳۸۷٫ ص۱۱۵) بنابر این بانک ها وجوه مورد نیاز را از محل پس اندازهای مردم تأمین می کنند، و منشاء اصلی اعتبارات اعطائی بانک ها همین سپرده های مردمی هستند. لذا جهت پرداخت سود به این سپردها گردش پول را می طلبد بر همین اساس اعطای وام باید به گونه ای باشد که علاوه بر وصول اصل منابع، سود مورد انتظار(در صورت تحقق ) نیز درزمان قابل وصول برگشت شود. لذا بانک می بایست ضمن رعایت الزامات قانونی با پرداخت تسهیلات به مشتریان اعم از حقیقی یا حقوقی جهت پیشگیری و کاهش مطالبات معوق و سررسید گذشته ناشی از ایجاد اقساط معوق تسهیلات پرداختی تلاش نماید.!؟آما آنچه در این میان بیش از همه جلب توجه می نماید.” اوجگیری مطالبات سررسید گذشته است که نه تنها در کشور ما بلکه حتی در کشورهای پیشرفته جهان نیز پدیدار شده است". (بی تا ، ۱۳۸۸) ” مقایسه شبکه بانکی در سالهای و۸۴-۸۷حاکی از این واقعیت است که اگر چه سپرده وتسهیلات از روند افزایشی بر خورداربوده است آما روند افزایش مطالبات معوق نسبت به دو مورد دیگر به صورت جهشی افزایش داشته است بر اساس آمار بانک مرکزی رقم اسمی مطالبات معوق در سال ۸۷معادل ۳۸۴هزار میلیارد ریال رسیده است که ۶/۷برابرمیزان مطالبات سال ۸۴ می باشد".( کرمی وهمکاران،۸۹)
دانلود پایان نامه
بنابر این گردش پول درنظام بانکی واقتصاد کشور به گردش خون در بدن موجود زنده تشبیه می کنند. اگر این تشبیه را بپذیریم باید مطالبات معوق را به سرطان مثال بزنیم که اگر به جان موجود زنده بیافتد نجات از آن مشکل است. لذا مطالبات معوق بعنوان یکی از عوامل اثر گذار بر عملکرد سیستم بانکی، به دلیل گسترش بیش از حد معمول، بانک ها را با مشکلات متعددی چون کاهش منابع وکاهش ارائه تسهیلات که منجر به ایجاد شکاف بین عرضه و تقاضا می گردد، مواجه ساخته است. این موضوع باتوجه به جمعیت جوان کشور و لزوم برگشت سریع منابع مصرفی به منظور اعطای
تسهیلات جدیداز اهمیت زیادی برخوردار است با توجه به منابع هنگفت مطالبات معوق وسررسید گذشته ایجاد می کند، که در خصوص عوامل موثر بر مطالبات معوق ناشی از عدم بازیافت تسهیلات اعطایی از مشتریان بررسی هائی صورت گیرد.
(۱ – ۴)- اهدف تحقیق(کلی وجزئی):
اهداف کلی:
هدف این تحقیق دستیابی وشناسایی عوامل درون سازمانی تاثیر گذار در ایجاد اقساط معوق تسهیلات پرداختی به مشتریان بانک قوامین استان کرمانشاه می باشد.
اهداف جزئی:
۱- شناسایی میزان تاثیر عدم کنترل ونظارت کافی بانکی در ایجاد اقساط معوق.
۲- شناسایی میزان تاثیر عدم اخذ تضمینات وضامن معتبر در ایجاد اقساط معوق.
۳- شناسایی میزان تاثیر نرخ بالای تسهیلات پرداختی در ایجاد اقساط معوق.
که باشناخت این عوامل بانک می تواند مطالبات معوق را کنترل نماید و بستر لازم را برای افزایش نقدینگی به منظور ارائه خدمات بیشتر به متقاضیان را فراهم نماید.
(۱ – ۵)- سئوالات تحقیق:
۱- آیا عدم کنترل و نظارت کافی بانکی در ایجاد اقساط معوق موثر است؟
۲- آیا عدم اخذ تضمینات وضامن معتبر در ایجاد اقساط معوق موثر است؟
۳- آیا نرخ بهره بالای تسهیلات پرداختی به مشتریان در ایجاد اقساط معوق موثر است ؟
( ۱- ۶) - فرضیه ها:

۱- بین ایجاد اقساط معوق وعدم کنترل ونظارت کافی بانکی رابطه معنی دار وجود دارد.

۲- بین ایجاد اقساط معوق وعدم اخذ تضمینات وضامن معتبر رابطه معنی دار وجود دارد

۳- بین ایجاد اقساط معوق و نرخ بالای تسهیلات پرداختی به مشتریان رابطه معنی دار وجود دارد.

(۱-۷)- تعریف اصطلاحات:
وثایق:
اموالی هستند که مشتری به منظور تضمین وتأمین تعهدات خود یا دیگری در قبال بانک، آن اموال را در رهن بانک قرار می دهد.(هدایتی،۱۳۸۸،ص۷۹)
مشتری:
هرشخص حقیقی یا حقوقی طرف معامله بانک

مشتریان اعتباری:

متقاضیانی هستند که به اقتضای فعالیت اقتصادی خود معمولاً در ردیف مشتریان دائمی یا بلند مدت بانک قرار دارند که برای رفـع قسمتی از نیازهای مالی خود از تسهیلات اعطـائی بانک استفاده
می نمایند.
مشتریان غیر اعتباری:
آن دسته از مشتریانی که در ردیف مشتریان دائمی یا بلند مدت بانک نبوده و معمولا برای رفع نیازهای مقطعی خود از تسهیلات اعطائی با نک استفاده می کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...