۰٫۱۳۷

 

۰٫۱۱

 

۰٫۱۳۲

 

۰٫۲۵-

 

۰٫۷

 

۰٫۸۶

 

۱٫۶

 

 

 

*داده ها با دارایی های ابتدای دوره همگن شده ­اند.
** داده ها با میانگین دارایی ها همگن شده اند.
۴-۳-۱ تحلیل آمار توصیفی
در این راستا از گزارشات ارائه شده در نگاره­­ی ۴-۳ آمار توصیفی مشاهده می­گردد که حجم نمونه شرکت­های مورد مطالعه برابر ۹۹ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد لذا با توجه به بازه زمانی ۵ ساله ۱۳۸۷-۱۳۹۱ تعداد مشاهدات ۴۹۵ می­گردد.بر این اساس میانگین متغیر مستقل کیفیت گزارشگری مالی در شرکت­های مورد مطالعه برابر با ۰٫۳۷- با انحراف معیار ۰٫۱۲۹ به دست آمد. کمترین مقدار کیفیت گزارشگری مالی مربوط به شرکتی است که دارای مقدار ۲٫۲۹- بوده و بیشترین مقدار کیفیت گزارشگری مالی شرکتی با مقدار۰٫۰۳- داراست. مقادیر کوچک چولکی ۲٫۷۳- و کشیدگی ۸٫۵۴ است. انحراف معیار متغیرها نشان می دهد که از پراکندگی اندکی برخوردار هستند. همچنین قابل ذکر است که متغیر اهرم مالی دارای میزان حداکثری بیش از ۱ است مربوط به دو شرکت آبگینه و آهنگری تراکتور در سال ۱۳۹۱ می باشد و سایر شرکت از اهرم مالی کمتر از یک برخوردار هستند.میانگین سرمایه گذاری تحقیق و توسعه نشان می دهد که در شرکت های ایرانی مخارج تحقیق و توسعه از جایگاه مطلوبی برخوردار نبوده و شرکت میل به انجام چنین مخارجی ندارند.
نمودارهای ۴-۲ هیستوگرام
پس از بررسی توصیفی متغیر مستقل و برخی متغیرهای کنترلی پژوهش به بررسی توصیفی متغیرهای وابسته پژوهش می­پردازیم. نتایج حاصل از داده ­های گردآوری شده در خصوص متغیر سرمایه ­گذاری سرمایه­ای بیان می­دارد که میانگین و میانه این متغیر در ۹۹ شرکت مورد مطالعه به ترتیب برابر ۰,۰۳۷ و ۰,۰۱ است کمترین مقدار و انحراف معیار سرمایه ­گذاری سرمایه­ای به ترتیب مربوط به شرکتی با ۰,۴۷- و ۰,۱۳۲ و بیشترین مقدار آن مربوط به شرکتی با ۱,۲۳ را به خود اختصاص داده است از سوی دیگر مقدار چولگی که برابر است با ۲,۸۹ می­باشد و مقدار کشیدگی که ۱۹,۱۵ می باشد که از نظر کشیدگی و چولگی نرمال نمی باشند. متغیر سرمایه ­گذاری کل بیان می­دارد که میانگین و میانه این متغیر به ترتیب برابر ۰,۰۳۸ و ۰,۰۱ است و کمترین مقدار انحراف معیار و سرمایه ­گذاری کل به ترتیب مربوط به شرکتی با ۰,۴۷- و ۰,۱۳۲ و بیشترین مقدار آن مربوط به شرکتی با ۱,۲۳ را به خود اختصاص داده است از سوی دیگر مقدار چولگی که برابر است با ۲,۸۷ می­باشد و مقدار کشیدگی که ۱۹,۰۷ می باشد و نشان دهنده این است که از نظر کشیدگی و چولگی نرمال نمی باشند.
۴-۴ آمار استنباطی
پژوهشگر، نمونه گیری می­ کند برای این که بتواند بر مبنای نمونه در مورد جامعه استنباط نماید. یکی از زیرشاخه های تحلیل آماری داده ها که در پی انجام استنباط های دقیق و درست است آمار استنباطی نامیده می شود. پژوهشگر مستقیماً متغیرها را با بهره گرفتن از واحدهای نمونه مشاهد می کند. نمونه نماینده یا معرف جامعه است و هدف نهایی نیز استنباط در مورد جامعه است. آمار استنباطی با دو دسته از مسائل سر و کار دارد؛.) ابتدا به برآورد می ­پردازد و سپس به آزمون فرضیه )دلاور،۱۳۹۰).
پایان نامه - مقاله - پروژه
برای تحلیل مدل پژوهش از مجموعه داده های ترکیبی استفاده شده است. بدین ترتیب که چند شرکت در طول زمان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. در داده های ترکیبی ابتدا باید برای انتخاب بین روش­های تلفیقی و تابلویی از آزمون F لیمر استفاده شود؛ رد فرضیه صفر بیانگر معنی داری آزمون به روش داده های تابلویی )ترکیبی) است . در ادامه اگر داده ها ازنوع تابلویی باشد باید از آزمون هاسمن برای تصمیم گیری در رابطه با بهره گرفتن از اثرات ثابت یا تصادفی استفاده نمود. در آزمون هاسمن اگر فرضیه صفر قابل رد کردن نباشد، روش اثرات تصادفی به روش اثرات ثابت ترجیح داده می شود و به عنوان روش مناسب تر و کاراتر انتخاب می گردد در غیر این صورت روش اثرات ثابت کارا است. در ادامه به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته می­ شود.
۴-۵ همبستگی بین متغیرهای پژوهش
در صورت وجود همبستگی میان متغیرهای مستقل مدل، هر متغیر را می­توان به صورت تابعی از متغیر دیگر تعریف نمود که وجود این امر می ­تواند در تحلیل رگرسیون و اخذ نتیجه منطقی از مدل تأثیر نامطلوب داشته باشد. جهت کنترل عدم وجود همبستگی میان متغیرها ( نرمال یا غیر نرمال) می­توان از یکی از آزمون­های پیرسون ( توزیع نرمال ) و یا اسپیرمن ( توزیع غیر نرمال) استفاده کرد. برای این منظور ابتدا نوع توزیع متغیرهای مستقل به وسیله آزمون کولموگروف- اسمیرنف مورد بررسی قرار می­گیرد که نتیجه این آزمون حاکی از نرمال بودن توزیع متغیرهای مستقل می­باشد. با مشخص شدن نرمال بودن توزیع متغیرهای مستقل می­توان از آزمون پیرسون برای بررسی همبستگی میان متغیرهای مستقل استفاده کرد. ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش در نگاره زیر ارائه شده است.
نگاره(۴-۴) همبستگی بین متغیرهای پژوهش

 

 

 

 

۱

 

۲

 

۳

 

۴

 

۵

 

۶

 

۷

 

۸

 

۹

 

۱۰

 

۱۱

 

۱۲

 

۱۳

 

۱۴

 

۱۵

 

۱۶

 

۱۷

 

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...