در تمام پژوهش­های انجام شده در این زمینه به احتراق سوخت­های فسیلی، مواد گسیل شده از اگزوز اتومبیل­ها، احتراق بنزین در موتور اتومبیل­ها، سایش قطعات مختلف ماشین، حجم انبوه وسایل نقلیه و ترافیک­ سنگین محیط­های شهری به عنوان مهم­ترین منشأ برای فلزات سنگین و نیز ترکیبات آروماتیک چند حلقه­ای در غبار خیابان اشاره شده است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
فصل دوم
زمین شناسی منطقه
۲-۱-جغرافیای منطقه مورد مطالعه
منطقه مورد مطالعه(شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان) با مساحتی حدود ۷۸۵۰ کیلومتر مربع بین ۵۱ درجه و ۸ دقیقه تا ۵۲ درجه و ۱۲ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۱۱ دقیقه تا ۳۳ درجه و ۶ دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است. این منطقه بخشهایی از ۱۰ شهرستان استان اصفهان شامل فلاورجان، خمینی شهر، نجف آباد، مبارکه، اصفهان، لنجان، بخش کوچکی از شمال شهرضا، بخش کوچکی از شرق تیران و کرون، بخش جنوبی برخوار، شاهین شهر، و میمه را دربر می­گیرد(شکل۲-۱). بیشتر منطقه را آبرفت­های زاینده‌رود تشکیل می‌دهد که با شیبی ملایم از جنوب غرب به سمت جنوب شرق کشیده شده و به باتلاق گاوخونی منتهی می‌شود. منطقه از شمال به دشت موته، از غرب به نواحی کوهستانی، از شمال شرق به ناحیه کوهستانی اردستان و از شرق به بیابان اردستان محدود می‌شود. از نظر آب و هوایی بخشهای شمالی، شرقی و مرکزی منطقه دارای اقلیم گرم و خشک بیابانی، بخشهای غربی دارای اقلیم نیمه مرطوب و بخشهای جنوبی دارای اقلیم سرد و نیمه خشک است(سالنامه آماری استان اصفهان، ۱۳۸۷).
شکل ۲-۱ نقشه محدوده شهرستان­های مهم واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان.
۲-۲- هواشناسی منطقه
دما، بارش، سرعت و جهت باد از مهم­ترین عواملی هستند که شناسایی و اندازه‌گیری آنها در بررسی ویژگی­های هواشناختی هر منطقه ضروری است. منطقه مورد مطالعه از نظر اقلیمی در محدوده بیابانی کم­باران با زمستانهای سرد و تابستانهای گرم و خشک قرار دارد(اداره هواشناسی استان اصفهان، ۱۳۸۸). تنها بخشهای غربی محدوده(بخشهای شرقی شهرستان تیران و کرون) دارای اقلیم نیمه مرطوب است. اندازه‌گیری متوسط دمای ماهانه سال ۱۳۸۸ در ایستگاه‌های سینوپتیک هواشناسی اصفهان، شرق اصفهان(فرودگاه)، کبوتر­آباد، نجف­آباد، زرین­شهر، مبارکه و مورچه خورت (جدول ۲-۱) نشان می‌دهد که بیشینه دما در تیرماه و کمینه دما در دی ماه رخ می­دهد. بیشینه بارش در سال ۱۳۸۸ مربوط به ماه­های آبان، آذر، بهمن و اسفند است که بین ۳۶ میلیمتر در آبان تا بی­بارشی از خرداد تا مهر متغیر است. میانگین سرعت باد در منطقه، بین ۲۷ متر بر ثانیه در فروردین تا ۶ متر بر ثانیه در مرداد تغییر می­ کند. جهت غالب باد نیز در محدوده مورد مطالعه از غرب به شرق است.
جدول ۲-۱ویژگی ایستگاه‌های هواشناسی در منطقه مورد مطالعه(اداره هواشناسی استان اصفهان، ۱۳۸۷).

 

ایستگاه شهرستان نوع ایستگاه سال تأسیس ارتفاع از سطح دریا
اصفهان اصفهان سینوپتیک ۱۳۳۰ ۱۵۵۰
اصفهان(فرودگاه شهید بهشتی شرق) اصفهان سینوپتیک ۱۳۵۵ ۱۵۴۳
زرین شهر لنجان سینوپتیک ۱۳۸۳ ۱۶۸۰
کبوترآباد اصفهان سینوپتیک ۱۳۶۴ ۱۵۴۵
مبارکه مبارکه سینوپتیک
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...