متغیر
ضریب آلفای کرونباخ

 

هوش هیجانی کلی
۸۷۹/۰

 

خودانگیزی
۷۲۳/۰

 

خودآگاهی
۶۹۸/۰

 

خودکنترلی
۷۰۲/۰

 

هوشیاری اجتماعی
۷۹۴/۰

 

مهارتهای اجتماعی
۷۱۰/۰

 

 

ج) پرسشنامه رضایت شغلی(JDI)
دومین ابزار مورد استفاده محقق، پرسشنامه رضایت شغلی یا شاخص توصیفی شغل بود. این پرسشنامه توسط اسمیت، کندال و هالین طراحی شده است. این ابزار در ابتدا شامل ۷۲ سوال بود که به علت تعداد زیاد سوالات از کارایی لازم برخوردار نبود، محققان در سال ۱۹۸۷ در تحقیقی سعی در کاهش تعداد سوالات پرسشنامه نمودند و تعداد سوالات را به ۳۰ سوال کاهش دادند.
با توجه به ابعاد مطروحه در این ابزار، سوالات ۱ تا ۶ مربوط به ماهیت کار، ۷ تا ۱۲ مربوط به بعد سرپرست، ۱۳ تا ۱۸ مربوط به بعد همکاران، ۱۹ تا ۲۴ مربوط به بعد ارتقاء (ترفیع) و ۲۵ تا ۳۰ مربوط به بعد پرداخت (حقوق و دستمزد) است. مقیاس پرسشنامه رضایت شغلی لیکرت بوده و گزینه‏های هر سوال شامل عبارات : کاملا موافقم، موافقم، بی نظرم، مخالفم، کاملا مخالفم می‏باشد. نحوه امتیاز دهی نیز به ترتیب از ۵ امتیاز برای گزینه کاملا موافقم تا ۱ امتیاز برای گزینه مخالفم است. همچنین سوالات ۳، ۴، ۱۰، ۱۸، ۲۱ و ۳۰ امتیاز دهی معکوس دارند.
دانلود پایان نامه
اعتبار (روایی) پرسش­نامه
مفهوم اعتبار (روایی) به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‏سنجد. به منظور تعیین روایی این پرسشنامه از ۲ نوع ابزار اندازه گیری (اعتبار محتوا و اعتبار سازه) استفاده شد. در این پژوهش سؤال­های پرسش­نامه با نظر استاد راهنما و اساتید مشاور و تنی چند از متخصصان علوم تربیتی و آموزشی دانشگاه در چندین مرحله اصلاح و نهایی شد. بنابراین، سؤال­های پرسش­نامه از اعتبار محتوایی لازم برخوردار است.
ضریب همبستگی پیرسون (Pearson Correlation) برای تعیین روایی سازه (Construct Validity) مورد استفاده قرار می­گیرد. روایی سازه از ۲ جز تشکیل شده است:
۱- روایی همگرایی (Convergent Validity) که عبارت از همبستگی نسبتا قوی میان سوال مربوط به یک حیطه با همان حیطه می­باشد. ضریب همبستگی پیرسون در مورد روایی همگرایی باید بزرگتر از ۴/۰ باشد.
۲- روایی تمایز (Discriminant Validity) بر همبستگی ضعیف بین سوالات مربوط به یک حیطه با دیگر حیطه­ها دلالت دارد. به عبارت دیگر ضریب همبستگی یک سوال با حیطه­های دیگر باید کمتر از ضریب همبستگی آن سوال با حیطه مربوط به خودش باشد.
روایی همگرایی برای تمام حیطه­ها در حد مطلوب بود، به نحوی که ضریب همبستگی هر سوال با حیطه مربوطه بیش از ۴/۰ تعیین شد. روایی تمایز نیز برای تمامی ابعاد مناسب تشخیص داده شد.
جدول ۳-۶ ضرایب همبستگی مربوط به روایی همگرایی و تمایز در خرده مقیاس­های چند سوالی پرسشنامه
رضایت شغلی

 

خرده مقیاس‏های رضایت شغلی
روایی همگرایی (ضریب همبستگی)
روایی تمایز (ضریب همبستگی)

 

شغل شما

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...