شکل ۴-۱۲ گشتاورهای زرنیک با تعداد ویژگی های متفاوت برای ۳۹ نمای استخراج شده از ۲۰۰ دوربین
پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل ۴-۱۳ گشتاورهای زرنیک با تعداد ویژگی های متفاوت برای ۵۸ نمای استخراج شده از ۳۳۸ دوربین

اندازه گیری شباهت بر اساس فاصله اقلیدسی

جهت ارزیابی شباهت بین نماها، فاصله بین بردارهای ویژگی نماها را محاسبه می‌کنیم. برای این کار پس از استخراج بردار ویژگی در هر سه روش بیان شده در قسمت قبل، فاصله‌ی بین بردار ویژگی نماهای هر تصویر پایگاه‌داده با بردار ویژگی نماهای مدل سه‌بعدی یک به یک با بهره گرفتن از معیار فاصله اقلیدسی - اندازه بردار تفاضلی - محاسبه می‌شود.
اگر و دو بردار ویژگی به طول باشند، فاصله ی اقلیدسی به صورت زیر محاسبه می‌شود.

 

۴‑۱۱    

که در آن و می‌باشد.
شباهت بین نمای پایگاه داده و نمای مدل سه‌بعدی به صورت رابطۀ ۴-۱۲ تعریف می‌شود.

 

۴-۱۲    

هر چه فاصله اقلیدسی بین دو نمای مورد مقایسه، کمتر باشد دو نما شباهت بیشتری خواهند داشت. برای پیدا کردن مشابه‌ترین نمای مدل‌های سه بعدی به نمای تصویر پرس‌وجو نیز به همین ترتیب عمل می‌شود.

بازیابی تصاویر بر اساس میزان شباهت

پس از اندازه‌گیری شباهت نماها با بهره گرفتن از فاصله‌ی اقلیدسی، نمایی از نماهای مرجع حاصل از نگاشت‌های هندسی بدست آمده از دوربین‌های مجازی که بیشترین شباهت (کمترین فاصله) با تصویر مورد مقایسه دارد یافته و کلاس تصویر مرجع به عنوان کلاس تصویر مورد مقایسه انتخاب می‌شود. پس از اتمام مرحلۀ کلاسه‌بندی همه‌ی تصاویر پایگاه‌داده، کلاس تصویر پرس‌وجو نیز به همین شیوه تشخیص داده می‌شود، و در نهایت تمامی تصاویر مربوط به کلاسی که تصویر پرس‌و‌جو متعلق به آن است از میان تصاویر کلاس‌های مرتب شدۀ پایگاه داده بازیابی و به کاربر ارائه می‌شود.
فصل پنجم
نتایج شبیه‌سازی

۴

 

پایگاه‌داده

نتایج تحقیقات ما برای دستیابی به پایگاه‌داده حاکی از آن بود که تاکنون پایگاه‌داده‌ای شامل انواع تصاویر هواپیماهای جنگنده ارائه نشده است، بنابراین برای ارزیابی روش پیشنهادی خود، با بهره گرفتن از دو سایت Airliners.net و Airfighters.com که از بزرگترین سایت‎های مربوط به انواع تصاویر هواپیماهای جنگنده ی دنیا می‌باشند به جمع آوری و تهیۀ تصاویر پایگاه داده پرداختیم.
پایگاه‌داده‌ ایجاد شده شامل ۱۰ کلاس داده با تعداد ۱۳ نمونه برای هر کلاس می‌باشد. شکل ۵-۱ نام مدل هواپیمای جنگنده و تمام تصاویر مربوط به هر مدل را نشان می‌دهد. در این شکل نام مدل و شماره کلاس آن در زیر تصاویر مربوط به آن کلاس نوشته شده است.

 

 
تصاویر مربوط به مدل Vulcan )کلاس ۱(
 
تصاویر مربوط به مدل F14d )کلاس ۲(
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...