۳٫۶۸۵۷

 

Kanban

 

۲٫۲۴

 

۴٫۰۵۷۱

 

Coding standard

 

 

 

جدول ۴-۲- اوزان تمرینات چابک در مدل ارزیابی چابکی
اوزان بدست آمده در جدول فوق مبنای ارزش گذاری تمرینات چابک در مدل ارزیابی خواهند بود. این اوزان در نرم افزار مربوطه عینا مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نکته جالب در جدول ۲، ترتیب اهمیت تمرینات است. با دقت در جدول فوق کاملا مشخص است که تمریناتی که اصول ۱۲ گانه چابکی را به طور مستقیم هدف گیری نموده اند، در حدول فوق نیز امتیازات( اوزان) بالاتری را دارند. این تمرینات عمدتا سهولت تغییر نیازمندی های مشتری، شفاف سازی روابط بین مشتری و توسعه و مشارکت همه ذی نفعان در توسعه نرم افزار را هدف گیری نموده اند.
بحث پنهانی که در اوزان فوق نیز قابل استخراج است، توجه به این مطلب است که ظاهرا پس از گذشت یک دهه از معرفی اصول چابکی هنوز این اصول دارای اهمیت پیشین خود در نزد ذی نفعان توسعه نرم افزار می باشند، که این امر نشان دهنده اهمیت این اصول نیز می باشد.
۴-۲-۴ نحوه استفاده از مدل اندازه گیری
حال که مدل مزبور شکل گرفت، کافی است که شرکتهای نرم افزاری به سادگی از آن در جهت تعیین میزان چابکی فعلی خود بهره گیرند. به این منظور کافی است، که هر کدام از آنها میزان به کار گیری تمرینات چابک لیست شده در مدل را در شرکت خود بیان کنند. این خود اظهاری می تواند در قالب امتیازی در بازه ۱ الی ۱۰ (یا هر بازه دیگری) باشد. بر این اساس میزان چابکی بر اساس فرمول زیر به دست خواهد آمد.
که در آن مقدار Pمیزان استفاده از تمرین چابک Pدر شرکت مزبور و Wوزن همان تمرین بر اساس مدل ارزیابی که در بخش قبل محاسبه گردید، می باشد. Range نیز مبین حداکثر مقداری تحقق تمرینات در سازمان می باشدکه در نرم افزار پیاده سازی شده ۱۰ در نظر گرفته شده است.در هر صورت ماکزیمم میزان چابکی معادل ۱۰۰ خواهد گردید که با توجه به مدل فوق به معنای چابکی کامل است. هر چه میزان چابکی از عدد ۱۰۰ کمتر گردد، نشانگر وجود خلا بیشتر در استفاده از تمرینات چابکی و در نتیجه چابکی کمتر سازمان خواهد بود. به منظور روشن شدن، کارکرد مدل، مثال زیر را بررسی خواهیم کرد.
مثال: فرض کنید که شرکتی به صورت خود اظهاری، میزان استفاده از تمرینات چابک را در سازمان خود در قالب جدول ۳ ارائه داده است. در خصوص وجود یا عدم وجود تمرینات چابکی، به هر تمرینی عددی در بازه ۱ الی ۱۰ داده شده است.

 

 

Pi

 

Wi

 

Agile Practice

 

Pi

 

Wi

 

Agile Practice

 

 

 

۵

 

۲٫۲۱

 

Team documentation focuses on decisions rather than planning

 

۶

 

۲٫۵۶

 

“Done” criteria

 

 

 

۵

 

۲٫۲۱

 

Team velocity

 

۷

 

۲٫۵۶

 

Embracing changing requirements

 

 

 

۰

 

۲٫۲۱

 

Automated unit testing

 

۴

 

۲٫۴۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...