پنج مرحله پیش آزمون (خط پایه)

 

 

 

O6 O7 O8 O9 O10

 

X

 

O1 O2 O3 O4 O5

 

 

 

در موقعیت O1- O5 (خط پایه اول) تا (خط پایه پنجم) ارزیابی متغیرهای وابسته (لکنت و اضطراب) پیش از اعمال متغیر مستقل انجام شده است. ارزیابی (خط پایه اول) سه هفته قبل از آغاز درمان و (خط پایه پنجم ) قبل از آغاز اولین جلسه درمان انجام پذیرفت.X نشان دهنده اجرای مرحله درمان است که شامل ۱۶ جلسه درمان میباشد (که در هر جلسه ۲ ساعت، به تمرین گروهی و انفرادی آواز ملودیک پرداخته شده است).O6 -O10 نیز نشان دهنده ارزیابی متغیرهای وابسته در پس آزمون است؛ به عبارتی پس از اتمام ۱۶ جلسه تمرین به مدت سه هفته و هر سه روز یک بار بر اساس «مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان[۱۲۲](RCMAS)» و «مقیاس شدت لکنت کودکانSSI-3 » از آزمودنیها گرفته شد.
۳-۲ جامعهپژوهشی
جامعه آماری در این پژوهش کلیهی دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان الشتر، که به تشخیص اولیای مدرسه و والدین و تایید با آزمون شدت لکنت در کودکان توسط پژوهشگر، تشکیل میدهد.
۳-۳ نمونه و شیوه نمونهگیری
نمونهگیری در این پژوهش، با توجه به ماهیت خاص تحقیق، هدفمند بود. و میان کلیه مدارس پسرانه ابتدایی موجود در سطح شهرستان الشتر، دانش آموزانی که دارای لکنت بودند توسط اولیای مدرسه به پژهشگر معرفی شدند.
در قدم اول از این تعداد دانشآموزان آزمون شدت لکنت (SSI-3 ) گرفته شد، پس از آنکه لکنت داشتن این افراد بر پژوهشگر محرز گردید، تعداد ۹ نفر از آنها ـ که به طور قطع دارای لکنت بودند ـانتخاب شدند. آموزش به اولیا و مادران دانش آموزان به منظور پیشبرد بهتر اهداف بیش از هر چیز لازم مینمود؛ از این رو در گام بعد دو جلسه حضوری جهت توجیه و آموزش مادران تدارک دیده شد و در این جلسات تلاش شد تا نحوه استفاده از ابزار موسیقی مورد استفاده در تحقیق و تکالیف در خانه به والدین آموزش داده شود و در انتها فرمهای رضایتنامه، که پیش از تشکیل جلسه تهیه شده بود، در بین والدین توزیع گردید تا رسماً و کتباً موافقت خود را اعلام نمایند و اینجا در واقع نقطه شروع کار بود. که به شرح زیر شروع شد.

 

 

  • آموزش والدین به خصوص مادران (آموزش نوع ترانه، تمرین سازدهنی و فلوت و نفسگیری درمنزل)

 

 

 

  • گرفتن پیشینه از کودکان

 

 

 

    • مشخص کردن روزهای آموزش و زمان برای آنها به قرار دو ساعت در هر جلسه و به شکل گروهی

پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

  • تهیه متنی جهت روخوانی برای تشخیص و میزان تغییر مقدار لکنت کودکان در طول درمان( اینها از کتابهای درسی یا بر اساس متن کتابهای درسی هر پایه برای هر کودک انتخاب شد. تعداد هجاهای انتخابی رو خوانی برای هر پایه به شرح زیر است:

 

 

 

  • پایه سوم ۴۶۴، پایه چهارم ۴۱۷، پایه پنجم ۴۰۰، پایه ششم ۵۶۸) ۵ - فیلم بردار و ضبط صدا حین کار

 

 

قبل از اجرای مداخله به مدت سه هفته هر سه روز یکبار، از آزمودنیها پنج خط پایه (آزمون شدت لکنت کودکان۳ و آزمون اضطراب)گرفته شد. پس از سه جلسه خـط پایه دو نفر از آزمودنـیها به علت عدم همکاری والدین و بینظمی، از جامعه آماری حذف شدند. همچنین در طی جلسات سوم و چهارم دو نفر از آزمودنیها به علت مشکلات شخصی از ادامه همکاری انصراف دادند. سپس جلسات درمان به مدت ۱۶ جلسه و هر دو روز یکبار انجام پذیرفت. بعد از اتمام جلسات درمانی، به مدت سه هفته هر سه روز یک بار از آزمودنیها پس آزمون گرفته شد بیوگرافی هر یک از آزمودنیها به شرح زیر میباشد.

 

 

نام

 

سن

 

تحصیلات پدر

 

تحصیلات مادر

 

شغل پدر

 

شغل مادر

 

خواهر و برادر

 

سابقه بیماری

 

سابقه بیماری درخانواده

 

 

 

علی رضا

 

۱۲

 

کارشناسی

 

دیپلم

 

مهندسی عمران

 

خانه دار

 

۱خواهر
۱برادر

 

لوزه داشتن خفیف

 

—–

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...