1. تعهد هنجاری[۱۰۰]

               

               

           

           

       

       

 

شامل نگرش و احساسات کارکنان مبنی بر ضرورت ماندن در سازمان است (آلن و می­یر، ۲۰۰۱). در این تعهد، افراد ادامه فعالیت و انجام کار را وظیفه و تکلیف خود می‌دانند تا دین خود را نسبت به سازمان ادا نمایند. بر اساس این دیدگاه، تعهد نوعی اعتقاد در رابطه با مسئولیت فرد در برابر سازمان است (فتاح و قائد محمدی، ۱۳۸۷).

 

    •  

 

 

 

            1. مدل سه‌جزئی تعهد سازمانی آلن و می­یر(۱۹۹۱)

           

           

       

       

 

در مدل ارائه‌شده توسط آلن و می­یر(۱۹۹۱) تعهد سازمانی دارای سه بعد عاطفی و مستمر و هنجاری می‌باشد.
شکل۲-۷ مدل سه‌جزئی تعهد سازمانی می­یر و همکاران(۱۹۹۱(
همبستگی تعهدات سازمانی باعث افزایش رضایت شغلی، نوآوری شغلی و تعهد حرفه‌ای و شغلی خواهد شد. رفتار تک شغلی بودن به معنای حضور به‌موقع در سازمان،داشتن رفتار شهروندی سازمانی و بهبود عملکرد نیز یکی دیگر از پیامدهای وجود همزمان هر سه تعهد در سازمان است. از انسان به‌عنوان شهروند سازمانی این توقع وجود دارد که رفتار کارکنان در سازمان به‌گونه‌ای باشد که بیش از الزامات نقش و فراتر از آن در خدمت اهداف سازمانی باشد(بستون[۱۰۱] و همکاران،۲۰۰۸).

 

        1. عملکرد نوآوری

       

       

 

ازنظر مونتس[۱۰۲] (۲۰۰۴) عملکرد نوآوری به‌عنوان عامل مهم و حیاتی برای سازمان‌ها به‌منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در محیط پیچیده و متغیر امروزی می‌باشد. سازمان‌ها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیط‌های متغیر و ایجاد و توسعه قابلیت‌های جدیدی که به آن‌ها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند موفق‌تر خواهند بود (برومند و رنجبری، ۱۳۸۸).
پایان نامه - مقاله - پروژه
عملکرد نوآوری ترکیبی از موفقیت‌های کلی سازمان درنتیجه تلاش‌های صورت گرفته جهت نو کردن، بهبود دادن و به‌کارگیری جنبه‌های مختلف نوآوری در سازمان می‌باشد. عملکرد نوآوری در ادبیات موضوع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های سایر جنبه‌های عملکردی سازمان با توجه به تلاش‌های مداوم که به‌منظور بهبود، تجدید، اکتشاف، یادگیری از اشتباهات و سازش با محیط رقابتی به‌سرعت متغیر صورت می‌گیرند، انگاشته شده است (اللهی و همکاران، ۱۳۹۳).
نوآوری به‌عنوان یک ایده یا رفتار مربوط به یک محصول، خدمت، دستگاه، سیاست و برنامه‌هایی که جدید می‌باشد و موردپذیرش سازمان قرارگرفته است، قلمداد می‌شود (دامان پور و گوپالاکریشنان[۱۰۳]،۲۰۰۱)
نوآوری را باید فرآیندی شامل طرح ایده نو، کسب دانش لازم از طرق مختلف، تبدیل ایده و دانش یا تکنولوژی به محصول یا خدمت جدید و ارائه آن به بازار (مشتری) و پذیرش آن از سوی مشتری دانست (کزازی و شول، ۱۳۹۲).
نوآوری به‌عنوان اجرای موفقیت‌آمیز ایده‌های جدید تعریف می‌شود. درنتیجه عملکرد نوآوری نیازمند روش­های جدیدی برای حل مسائل و دستیابی به موفقیت تجاری می‌باشد (فرناندز و آلِگره، ۲۰۱۵).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...