۱

 

۳

 

 

 

۱۰

 

مهندسی مکانیک

 

۲۵۱

 

۶

 

۸۳/۴۱

 

۱۰

 

پاتوبیولوژی

 

۲

 

۱

 

۲

 

 

 

همان­گونه که مشاهده می­ شود دامنه تغییرات سرانه انتشار گروه ­های آموزشی بسیار گسترده و از ۲۷۰ مربوط به گروه بیوفیزیک تا ۲ مربوط به گروه پاتوبیولوژی متغیر است. بیشترین مقدار سرانه انتشار به ترتیب به دو گروه بیوفیزیک و پزشکی داخلی با ۲۷۰ و ۱۵۵ مقاله بر پژوهشگر اختصاص یافته است. همان­گونه که مشاهده می­ شود، تعداد پژوهشگران این دو گروه آموزشی در جامعه مورد بررسی تنها یک تن بوده است. از این رو، سرانه انتشار آن­ها نسبت به دیگر گروه ­های آموزشی تفاوت چشمگیری دارد. این درحالی است که گروه آموزشی شیمی، با تعداد مقالات به مراتب بیشتر (۱۷۴۱ اثر) و ۱۵ پژوهشگر سومین رتبه را به لحاظ میزان سرانه انتشار در میان گروه ­های آموزشی از آن خود کرده است. پس از این سه گروه، گروه ­های داروشناسی، میکروبیولوژی و ایمونولوژی، شیمی تحلیلی، علوم مواد، مهندسی عمران، چشم­پزشکی و مهندسی مکانیک به ترتیب بیشترین سرانه انتشار را به خود اختصاص داده­اند.
کمترین مقدار سرانه انتشار به ترتیب به دو گروه آموزشی پاتوبیولوژی و نورولوژی با ۲ و ۳ مقاله بر پژوهشگر باز می گردد. همان­گونه که مشاهده می­ شود، تعداد پژوهشگران این دو گروه آموزشی نیز در جامعه مورد بررسی تنها یک تن بوده است. پس از آن دو، گروه ­های علوم خاک، مهندسی متالوژی، تغذیه و پرورش دام، مهندسی آب، علوم دامی، حشره­شناسی، بهداشت آبزیان و جراحی میکروسکوپی به ترتیب کمترین سرانه انتشار را به خود اختصاص داده­اند.

۴-۲-۵-۱- مقایسه سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در گروه ­های آموزشی

ابتدا نرمال بودن توزیع داده ­های مربوط به هر گروه آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که داده ­های هر گروه از توزیع نرمال پیروی می­ کنند. بنابراین، به منظور بررسی معنا­داری اختلاف گروه ­های آموزشی مختلف به لحاظ سرانه انتشار از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج آزمون لون برای سنجش همگنی واریانس­ها نشان داد که میان واریانس­های سرانه انتشار در گروه ­های آموزشی مختلف تفاوت معناداری وجود دارد (۰۰۰۱/۰ P=، ۴۶/۹F=) . به این ترتیب، واریانس سرانه انتشار در گروه ­های آموزشی گوناگون ناهمگن است. بنابراین از آزمون ولش جهت بررسی وجود اختلاف معنادار سرانه انتشار در گروه ­های آموزشی مختلف استفاده شد. نتایج به دست آمده در جدول ۴-۶ به تصویر کشیده شده است. همان­گونه که در جدول مشاهده می­ شود، نتیجه آزمون تحلیل ولش نشان از معناداری اختلاف میان مقادیر سرانه انتشار در گروه ­های آموزشی مختلف در سطح اطمینان ۹۵ درصد دارد (۰۴۹/۰ P=، ۸۹/۲F=) .
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول ۴-۶- آزمون ولش برای مقایسه سرانه انتشار پژوهشگران ایرانی در گروه ­های آموزشی مختلف

 

 

مقدار F

 

درجات آزادی

 

سطح معناداری

 

 

 

۸۹/۲

 

۱۲ و ۲۶/۱۰

 

۰۴۹/۰

 

 

 

به منظور شناسایی گروه ­های آموزشی دارای اختلاف، در ادامه، از آزمون تعقیبی گیمز-هاول استفاده شد. نتایج این آزمون نیز نشان داد که اختلاف بین سرانه انتشار گروه ­های آموزشی مختلف به گروه آموزشی شیمی بازمی­گردد، به نحوی که سرانه انتشار گروه آموزشی شیمی به طور معناداری از گروه ­های آموزشی بیوشیمی، مهندسی برق، مهندسی آب، ریاضیات، جراحی اعصاب، شیمی دارویی و فیزیک بیشتر است (جدول ۴-۷) . لازم به ذکر است که اختلاف بین سرانه انتشار دیگر گروه ­های آموزشی با هم معنادار نشده است.
جدول ۴-۷- گروه ­های آموزشی دارای سرانه انتشار متفاوت معنا­دار در آزمون تعقیبی گیمز-هاول[۷۴]

 

 

گروه آموزشی (الف)

 

گروه آموزشی (ب)

 

تفاوت میانگین­ها
(الف-ب)

 

خطای استاندارد

 

سطح معنا­داری

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...