۷

 

-

 

-

 

۷

 

 

 

نگاره شماره ۲-۳ پرسشنامه های توزیع شده و جمع آوری شده
۳-۴-متغیرهای پژوهش
در این پژوهش متغیرهای استفاده شده برای ارزیابی عملکردسامانه های گزارشگری مالی باتوجه به فرضیه ۱-کنترل بودجه به عنوان متغیرمستقل وکنترل هزینه های طرح ها به عنوان متغیروابسته درفرضیه۲-حسابداری دولتی به عنوان متغیرمستقل وگزارشگری مالی به عنوان متغیروابسته ودرفرضیه ۳-خزانه داری مورداستفاده گمرک به عنوان متغیرمستقل و سامانه دریافت و پرداخت به عنوان متغیروابسته درنظرگرفته شده است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۵- فرضیه های پژوهش با تعداد پرسشها در هر فرضیه
فرضیه عبارت است از حدس و گمان اندیشمندانه درباره ماهیت، چگونگی و روابط بین پدیده ها و متغیرها که پژوهشگر را در تشخیص نزدیکترین و محتمل ترین راه برای کشف مجهول کمک نماید.(خاکی ، غلامرضا ، ۱۳۸۶ ، ص۷۱)
فرضیه های پژوهش حاضر به شرح زیر می باشند:
۱-سامانه تامین اعتباردر گمرک شیراز ازتوانایی کنترل هزینه های برنامه ، طرحها و پروژه های مصوب سالانه رادارامی باشد.(پرسشهای ۱ الی ۱۰ )
۲- سامانه حسابداری دولتی مورداستفاده درگزارشگری مالی گمرک شیراز از توانایی گزارش دهی صورت های مالی به نحو مطلوب است. ( پرسش های ۱۱ الی ۲۴)
۳- سامانه خزانه داری گمرک شیراز از توانایی قابلیت لازم مورد انتظار یک سامانه دریافت و پرداخت مطلوب وجوه است. (پرسش های ۲۵ الی ۳۰ )
۳-۶ روش پژوهش
روش پژوهش به صورت پیمایشی و میدانی می باشد انجام این پژوهش از نوع قیاسی- استقرائی می باشد.
بدین ترتیب پژوهشگر برای جمع آوری اطلاعات آغازین و کلی و همچنین در تدوین چارچوب نظری وپیشنیه پژوهش به صورت کتابخانه ای وبا استفاده از مقالات و نوشته های موجود در سایت های اینترنتی وکتابخانه های دانشگاه ها عمل خواهد کرد وبرای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در زمینه شناخت سامانه اطلاعات حسابداری گمرک شیراز و همچنین برای تاییدیاردفرضیات به شیوه استقرایی عمل خواهد کرد.ازسوی دیگراین پژوهش ازنوع کاربردی است.
انجام این پژوهش بر اساس روش قیاسی - استقرایی و بشرح زیر انجام شده است:
روش قیاسی
چهارچوب نظری و پیشینه پژوهش با مطالعات کتابخانه ای، مطالعات اینترنتی و بررسی سایت های مختلف ومطالعه مقالات خارجی دراین زمینه بعنوان مبانی قیاسی مورداستفاده قرارگرفته است.
روش استقرائی
در روش استقرایی پژوهش ، بر اساس بررسی هایی که انجام می شود، اقدام به تهیه و توزیع پرسشنامه و استخراج اطلاعات از پرسشنامه برای آزمون فرضیه ها خواهد شد. و سپس نتایج بدست آمده از نمونه به کل جامعه تعمیم داده می شود.
پژوهش حاضر یک پژوهش آکادمیک است که در رابطه با یک موضوع خاص، دیدگاه و نظر افراد را جویا شده، سپس انها را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد. بر اساس هدف پزوهشهای علمی را می توان به سه گروه کاربردی، بنیادی و علمی تقسیم کرد.
در تقسیم بندی فوق پژوهش حاضر در گروه پژوهشهای کاربردی قرار می گیرد. این مطالعه در حوزه مطالعات توسعه ای قرار دارد. زیرا هدف آن بهبود روشها یا ساختارهای گزارشگری مالی در محیط وب می باشد. درپژوهشهای پیمایشی پژوهشگر برای کشف عقاید، افکار و ادراکات و ترجیحات افرادموردنظراز پرسشنامه و مصاحبه استفاده می کند.( خاکی ، غلامرضا، ۱۳۸۶،ص۱۶۰)
۳ـ ۷ ـ روش گردآوری اطلاعات :
در این پژوهش جمع آوری اطلاعات به روش زیر انجام می گیرد .
۱ـ مطالعات کتابخانه‌ای :
الف : استفاده از پایان نامه های مشابه ، کتب موجود در کتابخانه‌ای دانشگاهها ، مقالات و نوشته های موجود در سایت اینترنتی .
ب ـ‌ اسناد و مدارک مربوط موجود در سازمان های مورد نظر .
۲ـ مطالعات میدانی :
در مطالعات میدانی از روش های زیر استفاده شد .
الف ـ مصاحبه:برای شناسایی تیم اطلاعات حسابداری گمرک شیراز مورد نظر نیازهای اطلاعات آنها علاوه بر استفاده از اسناد و مدارک موجود در این سازمانها از روش مصاحبه با مسئولین ذیربط نیز استفاده شد .
با تصوری که مشاهده می شود در این پژوهش سعی بر آن است که کلیه شاغلین در سامانه مالی گمرک شیراز که شامل معاون اداری و مالی ، مدیر مالی ، بخش حسابداری ، حسابداری داخلی ، مسئول بودجه ، مسئول اعتبارات که آشنایی کافی با سامانه گزارشگری مالی دارند و خود آنها بعنوان تهیه کنندگان صورت مالی می باشند از راه پرسشنامه گرفته شود تا استفاده کنندگان صورت های مالی که شامل شورای گزارشات و سامانه ملی ، می باشند پاسخگو و یا عدم پاسخگو بودن این سامانه به استفاده کنندگان ، نشانگر وضعیت این سامانه است . توزیعی که در این پژوهش استفاده شد توزیع نرمال است .
۳-۸- ابزار اندازه گیری اطلاعات
ابزار اندازه گیری اطلاعات روشهایی هستند که پژوهشگر به کمک انها قادر است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش خود را گردآوری، ثبت و کمی نماید. فقط در صورت انتخاب درست ابزار اندازه گیری است که پژوهشگر خواهد توانست اولا ارتباط مرتبط با مساله پژوهش را گردآوری کند و ثانیا اطلاعات رابه خوبی استخراج وطبقه‌بندی نمایدوثالثاًٌ تجزیه وتحلیل انها برای اومقدر می باشد.
سنجش دیدگاه ها و نگرش ها از امور کیفی هستند که ابزارهای ویژه ای را برای اندازه گیری طلب می کند. پژوهشگران علوم اجتماعی سعی نموده اند برای سنجش نگرش ها، تمایلات، گرایش ها و آرزوها اقدام به طراحی و ابداع ابزارهایی بنماید که به عنوان طیف شهرت دارند و مهمترین آنها طیف بوگاردوس، طیف لیکرت و طیف گاتمن می باشد. (خاکی ، غلامرضا ، ۱۳۸۶ ، ص ۲۳۲)
در پژوهش حاضر از پرسشنامه و از طیف لیکرت پنج گزینه ای استفاده شده است. این طیف از پنج گزینه تشکیل شده، پژوهشگر متناسب با موضوع پژوهش تعدادی گزینه در اختیار پاسخگو قرار می دهد تا گرایش خود را درباره آن مشخص کند. طیف از گرایش خیلی زیاد تا گرایش خیلی کم کشیده می شود.پایایی این مقیاس بیش ازنوددرصد است که می توان آن را کاملاً رضایت بخش دانست.وچون گزینه ها کیفی بوده بنابراین برای آزمون فرضیه ها بصورت کمی درآمده است.
۳ ـ ۹ روایی و پایایی ابزار پژوهش (پرسشنامه)
۳ـ ۹ ـ ۱ روایی پرسشنامه
منظور از روایی آن است که وسیله اندازه گیری تا چه حد خصیصه و ویژگی مورد نظر را می سنجد. روش های متعددی برای تعیین روایی ابزر اندازه گیری وجود دارد:
الف) روایی محتوایی
منظور از روایی محتوایی این است که محتوای ابزار یا پرسشها مندرج در ابزار بطور دقیق متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد یعنی اینکه هم داده های گردآوری شده از راه ابزار مازاد بر نیاز نباشد و هم اینکه بخشی از داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوای ابزار حذف نشده باشد یا بعبارت دیگر، عین واقعیت را به خوبی نشان دهد.
بنابراین، در این پژوهش در مرحله پیش مطالعه، برای بررسی محتوایی نخست ا بطور محدود در مرحله آغازین ، پرسشنامه ها در اختیار تعدادی (۱۵) از متخصصین فن قرار داده شد و از آنها خواسته شد، نظرات خود را در این مورد بیان نمایند آنگاه با بررسی نظرات آنان و راهنمایی های استادان راهنما و مشاور محتوای پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت
ب) روایی سازه ای
روایی سازه ای در ارتباط با ساختارها ، مفاهیم یا ویژگی هایی است که از طریق ابزار اندازه گیری مورد سنجش قرار می گیرند . سازه پدیده ای است که بطور مسقیم قابل مشاهده نبوده و از راه پدیده های دیگر می توان آن را دید . اعتبار سازه مربوط به چنین ویژگی هایی است ودر ارتباط با درک عوامل زیر بنایی یک اندازه گیری می باشد بنابراین تعیین وجود روایی سازه ای مشکل تر و پیچیده تر از تعیین وجود روایی محتوایی است . یکی از روش های آزمون روایی سازه ای ، مقایسه یافته های پژوهش با نتایج پژوهشهای مستقل مشابه است . در این صورت اگر نتایج به هم نزدیک باشد ، اعتبار سازه ای تایید می شود . اما وجود تفاوت های جدی می تواند بیانگر نبود روایی سازه ای باشد . که با مقایسه نتایج و یافته های پژوهش با نتایج پژوهشهای قبلی ، متجانس بودن آن تایید شد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...