۵

 

 

 

روش توزیع پرسش نامه
توزیع پرسش نامه در عرض ۴ هفته به صورت طبقه بندی شده بوده است. پرسش نامه ها بصورت حضوری توزیع و جمع آوری گردیده است.در برخی مورد مدیران جلسات مصاحبه ای ترتیب داده شده است .
روائی و پایائی ابزار
روایی[۲۱]:
مفهوم روایی به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. در این پژوهش اعتبار محتوا و اعتبار عاملی ابزار گردآوری داده‏ها مورد بررسی گردیده است. لازم به ذکر است که نتایج حاصل از روائی عاملی در فصل چهارم پایان نامه ذکر شده است. در این مرحله از کار روایی توسط خبرگان دورکاری دکتر مینایی ، دکتر میرا و دکتر کرد نائیج تائید و سپس به تائید استادان مشاور و راهنما رسیده است .
اعتبار محتوای پرسشنامه
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کاربرده می شود. اعتبار محتوایی یک ابزار اندازه گیری به سوالهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوالهای پرسشنامه معرف ویژگی ها و مهارتهای ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوالهای تشکیل دهنده ابزار اندازه گیری معرف قسمتهای محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود . اعتبار محتوای این پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور و مطالعه کتب و مقالات مربوط به تحقیق و تعیین اقلام اطلاعات لازم، مطالعه پرسشنامه های مقالات و تحقیق ها و تعیین نقاط قوت و ضعف آنها، مورد تأیید قرار گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار می باشد.همچنین طراحی پرسشنامه این تحقیق با بهره گرفتن از ترجمه پرسشنامه استاندارد انجام گرفت که دلیل دیگری بر لزوم برخورداری از روائی محتوی است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
اعتبار عاملی پرسشنامه
اعتبار عاملی صورتی از اعتبار سازه است که از طریق تحلیل عاملی بدست می آید. تحلیل عاملی یک فن آماری است که در علوم انسانی کاربرد فراوان دارد. در حقیقت استفاده از تحلیل عاملی درشاخه هایی که در آنها آزمون و پرسشنامه استفاده می شود، لازم و ضروری است. با بهره گرفتن از تحلیل عاملی می توان مشخص نمود که آیا پرسشنامه شاخصهای مورد نظر را انداز ه گیری می کند یا خیر .در تحلیل عاملی باید سوالاتی که برای ارزیابی یک شا خص یا صفت خاص طرح شده اند دارای یک بار عاملی مشترک باشند.
مراحل اجرای تحلیل عاملی
برای اجرای یک تحلیل عاملی چهار گام اصلی ضرورت دارد :
الف: تهیه یک ماتریس همبستگی از تمام متغیرهای مورد استفاده در تحلیل و برآورد اشتراک . در تهیه ماتریس همبستگی محقق باید تصمیم بگیرد که در قطر اصلی این ماتریس عدد ۱ یا عدد دیگری بگذارد .این عدد که اشتراک نامیده می شود، نشانگر نسبت واریانس مشترک بین هر متغیر و عامل ها است . مقداراشتراک بین صفر و ۱ تغییر می کند. اشتراک صفر حاکی از این است که عامل های مشترک هیچ تغییری را درمتغیر خاصی تبیین نمی کند، و اشتراک یک حاکی از این است که تمام تغییرات متغیر خاص توسط عامل های مشترک تبیین می شود.
ب: استخراج عامل ها؛ هدف مرحله استخراج عامل ها، به دست آوردن سازه های زیر بنایی است که تغییرات متغیرهای مورد مشاهده را موجب شده است .
ج و د : انتخاب و چرخش عامل ها، و تفسیر و نامگذاری آنها؛ تمام عامل های استخراج شده مورد علاقه محقق نیست . هدف تحلیل عاملی تبیین پدیده های مورد نظر با تعداد کمتری از متغیرهای اولیه است . در وهله اول هدف تعیین تعداد عامل هایی است که در تحلیل نگه د اشته می شوند . بنابراین معمولاً ازملاک های ریاضی مانند ملاک کایزر یا آزمون اسکری کتل برای نگهداشتن عامل ها استفاده می شود .
براساس ملاک کایزر فقط عامل هایی نگه داشته می شوند که مجموع مجذور بارهای عاملی آنها (مقدارویژه) یک یا بیشتر باشد . پس از انتخاب عامل ها چرخش آنها ضرورت دارد . هدف از چرخش ها رسیدن به یک ساختار عاملی ساده است . چرخش عاملها به دو صورت متعامد (ناهمبسته) و مایل (همبسته ) صورت می گیرد. در این تحقیق چرخش عاملها به صورت متعامد صورت گرفته است . این روش، متغیرهایی که دارای بار عاملی بزرگی (و یا صفر ) روی هر عامل هستند؛ ایجاد می کند و در نتیجه تفسیر عامل ها را ساده ترمی کند .به طور کلی دشوارترین مرحله در تحلیل عاملی نامگذاری عامل ها است زیرا هیچ معیار خاصی برای این کار وجود ندارد و به طور دقیق نمی توان گفت متغیرهایی که از همبستگی بالای برخوردارند چه وجه مشترکی را اندازه می گیرند. زیرا عامل ها سازه هایی فرضی و تا حدودی قراردادی هستند و ممکن است پژوهشگران مختلف، نامگذاری های متفاوتی را برای عامل ها داشته باشند. در این تحقیق سوالاتی که برای ابعاد گوناگون طراحی شده با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تاییدی ، عوامل مربوط به هرکدام بدست آمده است که در فصل بعدی به طور کامل به تفصیل آن پرداختیم.
پایایی پرسشنامه:
قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است . این مفهوم با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد . ایبل و فریسبی این مفهوم را اینگونه تعریف کرده اند : همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است . با توجه به این امر معمولا دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا مثبت یک (ارتباط کامل) است. این ضریب نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگیهای با ثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی آن را می سنجد.
برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه‌گیری، شیوه‌های مختلفی به کار برده می‌شود.
از آن جمله می‌توان به:
اجرای دوباره آزمون (روش بازآزمایی)
روش تصنیف (دو نیمه کردن)
روش کودر- ریچارد سون
روش آلفای کرانباخ [۲۲]
از آنجاکه آلفای کرانباخ معمولاً شاخص کاملاً مناسبی برای سنجش قابلیت اعتماد ابزار اندازه‏گیری و هماهنگی درونی میان عناصر آن است، بنابر این قابلیت اعتماد پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق به کمک آلفای کرانباخ ارزیابی می‌گردد. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند به کار می‌رود.ضریب آلفای کرونباخ، بین ۰ و ۱ است که در واقع همان ضریب همبستگی داده ها در زمان های مختلف می باشد؛ عدد ۱، حداکثر همبستگی و عدد ۰، حداقل همبستگی را نشان می دهد.
در اینگونه ابزار، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند . برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوالهای پرسشنامه ( یا زیر آزمون ) و واریانس کل را محاسبه و سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.

: تعداد پرسشها
: واریانس زیر آزمون  ام
: واریانس کل آزمون
هر قدر درصد به دست آمده به ۱۰۰ درصد نزدیک باشد، بیانگر قابلیت اعتماد بیشتر پرسشنامه است. قابل ذکر است که ضریب آلفای کمتر از ۶۰ درصد معمولا ضعیف تلقی می شود، دامنه ۷۰% قابل قبول و بیش از ۸۰% خوب تلقی می شود، البته هر چقدر ضریب اعتماد به عدد یک نزدیک تر باشد، بهتر است. بدین منظور ابتدا یک نمونه اولیه شامل ۳۰ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از داده های به دست آمده از این پرسشنامه ها و به کمک نرم افزار آماری SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ برای این ابزار محاسبه شد.که در ادامه جدول مقادیر آلفای کرونباخ برای هر مدام از ابعاد آورده شده است.
با توجه به موارد فوق الذکر برای هر کدام از ابعاد مدل مورد بررسی به کمک نرم افزار spss آلفای کرونباخ محاسبه شده که نتایج آن در جدول زیر به آورده شده است.
جدول ۴-۲) مربوط به ضرایب آلفای کرونباخ بر هر کدام از ابعاد مورد بررسی

 

 

شماره

 

گزینه‌ها مقیاس

 

آلفا[۲۳]

 

 

 

 

 

۱

 

درک از منافع شخصی

 

.۸۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...