این امتیاز با توجه به نقشی که کارکنان در پیشبرد امور کارگاه و ارتقاء کمی و کیفی تولید و تلاش جهت نیل به خودکفایی ایفا می‌نمایند با نظر سرپرست و مدیر قسمت مربوط منظور می‌گردد.
ج: امتیاز سرپرستی یا مدیریت: حداکثر ۲۰ امتیاز.

 

      1. سرپرستی: به ازای هر نفر کارگر ساده و غیر فنی ۵/۰ امتیاز و به ازای هر کارگر نیمه فنی و نیمه متخصص یک (۱) امتیاز و برای هر کارگر فنی و متخصص (۲) امتیاز منظور می‌گردد.

    دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    1. مدیریت: به ازای هر قسمتی که مستقیماً تحت نظر مدیر قرار می‌گیرد ۳ امتیاز منظور می‌گردد.

 

همچنین به ازای هر نفر افرادی که غیرمستقیم تحت سرپرستی وی قرار دارند معادل نصف امتیازات مقرر دربند ۱ قسمت ج به وی تعلق می‌گیرد.
د. امتیاز انضباط: حداکثر ۲۵ امتیاز:
این امتیاز با توجه به حضوروغیاب و رفتار و عملکرد در محیط کار با نظر سرپرست و مدیر قسمت مربوطه و تأیید مدیریت کارگاه تعیین و منظور می‌گردد.
ه: امتیاز شرایط کاری: حداکثر ۲۰ امتیاز.
امتیاز این عامل متناسب با شرایط و محیط نامساعد کار و میزان تأثیرگذاری آن‌ها در فرد با نظر سرپرست و مدیر قسمت مربوطه تعیین می‌گردد.
تبصره: در کارگاه‌هایی که دارای وضعیت و شرایط کاری ویژه‌ای باشند و اجرای برخی از عوامل امتیازات فوق‌الذکر مشکلاتی برای آنان داشته باشد، طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر عوامل یا امتیازات دیگری را تعیین و پس از تأیید وزارت کار و امور اجتماعی بر اساس آن عمل کنند.
پس از تعیین امتیاز اکتسابی هر یک از کارکنان با بهره گرفتن از فرمول زیر امتیاز استحقاقی آنان با توجه به مدت کارکرد آنان در کارگاه تعیین می‌گردد.
(۲-۱۶)   = امتیاز استحقاقی کارگر
توضیح: حداکثر میزان کسر مزبور معادل یک خواهد بود.
پس از تعیین امتیاز استحقاقی هر یک از کارکنان با بهره گرفتن از فرمول زیر سهم پاداش هریک از کل پاداش مربوط، محاسبه و پرداخت می‌گردد.
(۲-۱۶) ×   کل پاداش = سهم پاداش هر یک از کارکنان
(موسسه کار و تأمین اجتماعی، ۱۳۸۱)
۲-۱۹٫ جایزه مالکوم بالدریج
جایزه کیفیت مالکوم بالدریج یکی از جوایز کیفیت معتبر در جهان همانند جایزه بنیاد کیفیت اروپا (E.F.Q.M) است. بالدریج یک مسابقه سالانه شبیه جایزه دمینگ برای قدردانی از شرکت‌های آمریکایی است که در کیفیت و مدیریت کیفیت به موفقیت‌هایی نائل‌آمده باشند. اهداف‌ این‌ جایزه عبارت‌اند از:
ارتقای آگاهی‌ از کیفیت‌ به‌عنوان‌ یک‌ عنصر مهم‌ افزایش‌ در رقابت
فهم‌ نیازمندی‌های‌ اجرای‌ عالی‌
سهیم‌ شدن‌ در اطلاعات
این‌ جایزه، سه‌ گروه‌ واجد شرایط‌ را در بردارد: شرکت‌های‌ ساخت‌ و تولید، شرکت‌های‌ خدماتی‌ و سازمان‌های‌ تجاری‌ کوچک. ‌جایزه‌ بالدریج‌ یک‌ نشان‌ شیشه‌ای‌ با ارتفاع‌ ۱۴ اینچ‌ بوده‌ که تاکنون‌ به شرکت‌های زیر اهدا گردیده‌ است: سال‌ ۱۹۸۸: شرکت‌ موتورولا، سال‌ ۱۹۸۹: شرکت‌ میلیکن، سال ۱۹۹۰: شرکت‌ موتور کادیلاک، سال ۱۹۹۱: شرکت‌ صنایع‌ مارلو، سال ۱۹۹۲: شرکت AT&T، سال ۱۹۹۳: شرکت‌ لاستیک‌ ایمز، سال ۱۹۹۶: ارتباطات‌ مشتری شرکت AT&T، سال ۱۹۹۵: صنایع‌ آرمسترانگ (بابکی،۱۳۹۰).
۲- ۱۹-۱٫ معیارهای‌ جایزه‌ بالدریج
کمیته انتخاب‌کنندگان جایزه کیفیت آمریکا، توجه خود را بر هفت زیرمجموعه و معیار معطوف می‌سازد:
رهبری
طرح‌ریزی استراتژیک
مشتری مداری و بازارمداری
جریان و تحلیل اطلاعات
مدیریت منابع انسانی
مدیریت فرایند
نتایج کسب‌وکار سازمان (بابکی،۱۳۹۰).
۲-۱۹-۲٫ اهداف جایزه مالکوم بالدریج
اهداف رسمی‌ جایزه بالدریج عبارت‌اند از:
ترویج و توسعه آگاهی از کیفیت به‌عنوان عنصری مهم در رقابت
گسترش مشارکت در اطلاعات و راهبردهای موفقیت‌آمیز کیفی و تسهیم دستاوردهای اجرایی
در این میان عوامل اصلی که اهداف فوق را در قالب نظام جایزه شکل می‌دهد، دودسته‌اند:
۱٫آمادگی شرکت‌ها برای اقتصاد به‌شدت رقابتی در سطح جهانی
۲٫ایجاد ابزاری قدرتمند جهت خودارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد و نتایج حاصله جهت طرح برای اقدامات بهبود
جایزه بالدریج، سعی دارد با تعمیق فرایند شناخت در داخل و بیرون سازمان، نسبت به شناسایی الگوهای موفق (Role-mode) و نیز با ترغیب سازمان‌ها به آموختن و بهبود عملکرد در خلال فرایند فوق، به اهداف خود دست یابد. در حال حاضر نظام ارزیابی و رویکردهای جایزه بالدریج به‌عنوان کلید مدیریتی مهم درراه موفقیت برای شرکت‌ها در سطح جهان تلقی می‌شود (بابکی،۱۳۹۰).
۲-۱۹-۳٫ ارزش‌های بنیادین جایزه مالکوم بالدریج
معیارهای کیفیت بر اساس نظر مشتری: کلیه مشخصه‌ های کالاها و خدمات که برای مشتری ارزش محسوب می‌شوند و منجر به رضایت مشتری می‌شوند باید در نظام مدیریت کیفیت سازمان موردتوجه قرار گیرند.
رهبری: مدیریت ارشد سازمان باید جهت‌گیری سازمان را مشخص و ارزش‌های سازمان را به‌گونه‌ای روشن و شفاف بیان کند. همچنین طرح‌ها، نظام‌ها، ساختارها و روش‌های دستیابی به موقعیت برتر کیفیتی را توسعه دهد و درزمینهٔ ایجاد و حفظ فرهنگ کیفیت در سازمان بکوشد.
تعهد به کیفیت در بلندمدت: دستیابی به موقعیت برتر در بازار و درزمینهٔ کیفیت در صورتی میسر است که سازمان مایل به دادن تعهد و ایجاد تعهد در سازمان نسبت به مشتریان، کارکنان، سهامداران، تأمین‌کنندگان و جامعه باشد.
بهبود مستمر: دستیابی به بالاترین سطح کارایی، مستلزم اجرای موفق روش‌های بهبود مستمر در سازمان است.
توسعه نیروی انسانی و مشارکت کارکنان در بهبود کارایی عملیات: سازمان‌ها باید به دنبال راه‌هایی برای درگیر کردن کارکنان در امر بهبود عملکرد سازمان و رضایت مشتریان باشند چراکه دستیابی به آرمان‌های عملکرد سازمان، مستلزم بهره‌گیری از نیروهای کارآزموده و متعهد است.
کیفیت طراحی و اقدامات پیشگیرانه: توجه به کیفیت در مرحله طراحی و پیشگیری از مسائل کیفیتی، بسیار کم‌هزینه‌تر از اقدامات اصلاحی در مراحل نهایی فرایند تولید و عرضه محصولات است.
مدیریت بر اساس واقعیت: مدیریت سازمان و تصمیم‌گیری در سازمان باید بر اساس داده‌های حقیقی و اطلاعات دریافتی از مشتریان، بازار، کارایی کالاها و خدمات، عملیات، تأمین‌کنندگان و کارکنان باشد.
توسعه همکاری‌های داخلی و خارجی: همکاری‌های داخلی و خارجی جهت منافع متقابل واحدها و سازمان‌ها باید برقرار شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...