محل‌های باستانی، تاریخی و فرهنگی شامل آثار ملی و فرهنگی، مکان‌های تاریخی، بناهای مهم مذهبی و … را دربر می‌گیرد که با مدیریت این آثار و انجام فعالیت‌های فراغتی در جوار آنها، قابلیت تبدیل به جاذبه گردشگری را دارند و بعنوان محور توسعه فعالیت‌های گردشگری ایفای نقش نمایند.
- جاذبه‎های انسان ساخت
اینگونه منابع به کلیه عناصری اطلاق می‎شود که توسط انسان امروزی برای اهداف و کاربردهای مختلف احداث شده و باعث جلب افراد و گردشگران هم برای رفع نیازهای ذیربط و هم بازدید و تفریح می‎شود. از آن جمله می‎توان به موزه‎ها, پارک ها, پیست اسکی, محدوده‎های حفاظت شده, نگارخانه‎ها و نمایشگاها اشاره نمود. ( طرح جامع گردشگری منطقه نمونه گردشگری زرندیه ، ۱۳۸۷ ، ص ۱۳۶)
پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل شماره ۲۵ - تقسیم بندی جاذبه ها
ماخذ : طرح جامع گردشگری منطقه نمونه شاندیز
جدول شماره ۴۰ - تقسیم بندی جاذبه های گردشگری

 

جاذبه نوع جاذبه توضیحات
طبیعی آب و هوا این جاذبه می تواند به عنوان جاذبه اصلی و در مورادی به عنوان مکمل سایر جاذبه ها قرار گیرد و بسیاری از فعالیت های گردشگری منوط به مساعد بودن آب و هوا هستند.
مناظر زیبا می تواند به عنوان انگیزه اصلی بازدید باشد علی الخصوص اگر با معیارهای محافظت برای بقاء همراه باشد.
سواحل و مناطق دریایی بعنوان اصلی ترین جاذبه که محور توسعه فعالیت های گردشگری در دنیا قرار گرفته است. در جوار این جاذبه فعالیت های متنوع گردشگری صورت می گیرد.
گیاهان و حیات جانوری باغ وحش ها، آکواریوم ها و باغ های گیاهی از مهمترین زیرمجموعه های آن محسوب می شود.
خصوصیات ویژه محیطی کوهها، ویژگی های جغرافیایی مانند غارها، آبشارها، چشمه های آبگرم و… بعنوان جاذبه های که فعالیتهای متنوع گردشگری و درمانی صورت می پذیرد.
فرهنگی محل های باستانی، تاریخی و فرهنگی شامل آثار ملی و فرهنگی، مکان های تاریخی، اماکن مذهبی و … می شود که گردشگرانی را با علایق و سلایق گوناگون جذب می کنند.
الگوی فرهنگی سنت ها، لباس، جشن ها و اعتقادات مذهبی و … را در برمی گیرد که تجربه متفاوتی از شیوه زندگی به گردشگر ارائه می دهد.
هنرها و صنایع دستی در قالب هنرهای اجرایی شامل رقص، موسیقی و تئأتر و در قالب هنرها زیبا شامل نقاشی، حجاری و…. می شود که بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود.
فعالیت های اقتصادی ویژه برنداق برنج، چای، ابریشم و … و تکنیک های کشاورزی سنتی و … بعنوان یکی از جاذبه های اقتصادی محسوب می شوند که گردشگران را به دیدن و یا تجربه فعالیت ها به خود جذب می کنند.
امکان زیبای شهری
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...