تحقیق عبارت است از بررسی نظام یافته، کنترل شده، تجربی و انتقادی در مورد پدیده ها که روابط احتمالی بین این پدیده ها به وسیله نظریه و فرضیه هدایت می شوند (۲۲). در انجام دادن پژوهش، به منظور کسب شناخت، باید مجموعه ای از گزاره ها (فرضیه یا سؤال های تحقیق) را تدوین کرد، سپس آنها را مورد آزمون قرار داد یا پاسخ آنها را فراهم آورد. این امر، فرایند پژوهش را هدایت کرده و پژوهشگر را در به دست آوردن شناخت یاری می دهد. بر این اساس، روش تحقیق وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تأیید قرار می گیرد یا رد می شود. به عبارت دیگر روش تحقیق چارچوب عملیات یا اقدامات جستجو گرانه برای تحقق هدف پژوهش، جهت آزمودن فرضیه یا پاسخ دادن به سؤال های تحقیق را فراهم می آورد (۳۴).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
معرفی و تبیین مقولاتی نظیر جامعه آماری و نمونه تحقیق، روش های نمونه‌گیری، حصول اطمینان از اینکه نمونه نماینده واقعی جامعه‌ است، ابزارها و روش های گردآوری اطلاعات، اطلاعات کمی و کیفی مورد نیاز در تحقیق، روش های آماری و غیر آماری مورد نیاز در طول انجام تحقیق و نیز روش های تجزیه و تحلیل نتایج می تواند موجب شفاف سازی فرایند تحقیق گردد و انجام این فرایند را تسهیل نماید. این فصل ضمن تبیین روش تحقیق پژوهش حاضر به بررسی ویژگی های آن در قالب جامعه آماری، روش نمونه گیری، حجم نمونه، روش گردآوری داده ها، روش تجزیه تحلیل آماری می‌پردازد.
۳-۲. روش و طرح تحقیق
طرح تحقیق حاضر، غیرآزمایشی(توصیفی) و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده در آن، کمی، به لحاظ زمانی مقطعی و به لحاظ هدف کاربردی است. زیرا محقق هیچگونه دستکاری ای در متغیرهای مورد پژوهش نداشته و به توصیف آنچه اتفاق افتاده بسنده کرده است. البته چون داده ها از دو گروه مختلف به دست آمد مقایسه هر یک از ویژگی ها در دو گروه با هم مقایسه شد.
از آنجایی که با بهره گرفتن از پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است، این پژوهش پیمایشی است. نمونه گیری از مدارس عادی در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر زنجان انجام گرفت. از هر منطقه قسمت های جغرافیایی که سطوح زندگی متفاوتی داشتند انتخاب و از هر قسمت تعدادی مدرسه انتخاب شد.
۳-۳. جامعه و نمونه آماری تحقیق
جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دانش آموزان متوسطه دختر تیزهوشان و مدارس عادی شهرستان زنجان که در سال تحصیلی۹۴-۹۳ مشغول تحصیل بودند، که تعداد آنها ۳۰۰ نفر تیزهوش و ۷۵۲۰ نفر عادی بودند، تشکیل می دادند. با توجه به این که در شهر زنجان دو منطقه وجود دارد، هر یک ازمناطق به چهار قسمت تقسیم شد و از هر قسمت دو مدرسه انتخاب واز هریک تعداد مساوی دانش آموز انتخاب شد. نمونه آماری این تحقیق را ۳۰۰ نفر دانش آموز تیز هوش و۳۸۰ نفراز دانش آموزان دبیرستان عادی که بصورت خوشه ای چند مرحله ای گرفته شد، تشکیل می دادند. تعداد نمونه مورد نیاز با بهره گرفتن از جدول مورگان تعیین شد. لازم به توضیح است که دانش آموزان پیش دانشگاهی از هر دو گروه تیزهوشان و عادی حذف شده بودند.
۳-۴. متغیرهای تحقیق
فعالیت بدنی: در تحقیق حاضر میزان فعالیت بدنی با بهره گرفتن از پرسش نامه RAPA ارزیابی می شود.
آمادگی جسمانی: در این تحقیق توان هوازی با تست ۵۴۰ متر، استقامت عضلانی شکم با درازو نشست، استقامت عضلانی کمربند شانه ای با تست کشش بارفیکس و برای میزان انعطاف پذیری از تست انعطاف استفاده شد.
ترکیب بدن: منظور از ترکیب بدنی در تحقیق حاضر در صد چربی و وزن بدون چربی است که با بهره گرفتن از کالیپر و روش سه نقطه ای جکسون و پولاک سنجیده می شود.
۳-۵. ابزار و روش های اندازه گیری
برای اندازه گیری متغیر های این پژوهش ابزار های اندازه گیری مختلفی مورد استفاده قرار گرفتند، این ابزار ها عبارتند از:

 

    1. جهت اندازه گیری وزن آزمودنی ها از ترازوی دیجیتال مارک تفال ساخت فرانسه با دقت ۱/. کیلوگرم استفاده شد.

 

    1. جهت اندازه گیری قد آزمودنی ها از دیوار مدرج با دقت ۱/. سانتی متر استفاده شد.

 

    1. جهت اندازه گیری دور کمر و دور باسن از متر نواری پلاستیکی استفاده شد.

 

    1. جهت اندازه گیری رکوردها در دوی استقامت و درازونشست از کرونومتر Q&Q ساخت چین استفاده شد.

 

    1. جهت اندازه گیری درصد چربی بدن از دستگاه کالیپر[۶۱]سیهان ساخت چین استفاده شد.

 

    1. جهت اندازه گیری انعطاف پذیری از جعبه دستگاه انعطاف استفاده شد.

 

    1. جهت اندازه گیری استقامت عضلانی کمر بند شانه ای از دستگاه بارفیکس و استقامت عضلانی شکم از تشک درازونشست استفاده شد.

 

    1. جهت اندازه گیری توان هوازی برای آزمون ۵۴۰ متر از یک زمین والیبال استفاده شد.

 

    1. جهت سنجش سطح فعالیت بدنی از پرسش نامه RAPA استفاده شد.

 

در پژوهش حاضر از ابزارهای مشاهده و پرسش نامه استفاده شده است و چون مشاهده گر و ابزار اندازه گیری برای همه دانش آموزان یکسان انتخاب شده است، می توان گفت که ابزار از اعتماد بالایی برخوردار است. در مورد پرسشنامه نیز این ابزار دارای روایی محتوایی (صوری) بوده و پایایی آن با بهره گرفتن از آزمون کودر-ریچاردسون در حدود ۸۴/۰ برآورد شده که قابل قبول است و می توان گفت که ابزار از ضریب اعتماد بسیار بالایی برخوردار است(۳۴).
۳-۶. شیوه ی اجرا و جمع آوری یافته ها
برای تمهید مقدمات لازم برای انجام پژوهش و برای مراعات مسائل حراستی و اخلاقی ابتدا مجوز لازم از اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان جهت حضور در مدارس برای نمونه گیری اخذ شد و فرم رضایت نامه اولیا جهت انجام پژوهش تکمیل شد و در ادامه با بهره گرفتن از مجوز مربوطه به مدارس مراجعه و فرم ها تکمیل شد (پیوست ۱،۲).
۳-۶-۱. اندازه گیری قد
قد آزمودنی ها با بهره گرفتن از قد سنج دیواری با دقت ۱/۰ سانتی متر اندازه گیری شد. آزمودنی ها بدون کفش و به صورت ایستاده کنار دیواری که قدسنج روی آن نصب شده است، قرار می گرفتند. طوری که پاشنه، پا، باسن، کتف و سر آنها در یک راستا قرار می گرفت. سپس در حالی که رو به رو را نگاه می کردند، در این حالت قد آزمودنی ها بر حسب سانتی متر اندازه گیری و ثبت شد (۵۲).
شکل ۳-۱. اندازه گیری قد
۳-۶-۲. اندازه گیری وزن
جهت اندازه گیری وزن آزمودنی ها از یک ترازوی دقیق دیجیتالی مارک تفال ساخت آلمان با دقت ۱/۰ کیلوگرم استفاده شد. روش اندازه گیری به این صورت بود که آزمودنی ها بدون کفش و با حداقل لباس ممکن برای مدت چند ثانیه روی ترازو قرار می گرفتند و وزن بدن آنها بر حسب کیلوگرم ثبت می شد. معمولأ وزن را دو بار اندازه گیری و میانگین آن دو به عنوان وزن دقیق ثبت شد (۵۲).
شکل ۳-۲. اندازه گیری وزن
۳-۶-۳. نسبت دور کمر به دور لگن (WHR)
یکی از روش های ارزیابی ترکیب بدنی، استفاده از نسبت دور کمر به دور لگن (WHR) است. برای اندازه‌گیری این نسبت، با یک متر پلاستیکی محیط دور کمر که باریک ترین قسمت کمر است اندازه گیری شد و مفصل ران که از پهن ترین قسمت باسن عبور می کند، اندازه‌گیری شده و دور کمر بر باسن تقسیم می‌شود(۵۲).

شکل ۳-۳. اندازه گیری دور کمر شکل۳-۴. اندازه گیری دور لگن
۳-۶-۴. شاخص توده بدنی (BMI)
در این روش که به عنوان استاندارد کاربرد زیادی دارد، وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر مربع تقسیم می شود (۲۸).
BMI=
۳-۶-۵. درصد چربی بدن
درصد چربی بدن از طریق اندازه گیری ضخامت لایه زیر پوستی چین پوستی سه سر، فوق خاصره و ران با بهره گرفتن از کالیپر سیهان اندازه گیری شد. برای برآورد درصد چربی از نوموگرام و روش سه نقطه ای جکسون و پولاک استفاده شد. تمام اندازه گیری ها در این روش از سمت راست بدن انجام می گرفت. سه عدد بدست آمده از اندازه گیری لایه زیر پوست در نواحی یاد شده با هم جمع گردید و در ستون سمت راست نوموگرام علامت زده شد. سپس با بهره گرفتن از یک خط کش از نقطه علامت زده با ستون سمت چپ یعنی سن آزمودنی خط کشیده شد درصد تخمینی چربی بدن، محل تقاطع خط مذکور با ستون های میانی زنان بدست آمد(۲۹) (پیوست ۴).
شکل ۳-۵. کالیپر
۳-۶-۵-۱. اندازه گیری ضخامت لایه چربی زیر پوستی رانی
نقطه میانی ناحیه فوق خاصره و لبه بالایی کشکک، در سطح قدامی ران در حالتی که آزمودنی ایستاده بود و وزن بدن خود را روی پای چپ انتقال داده و پای راست در حالت آزاد و زانو خم و به صورت معلق روی زمین بود، علامت گذاری و ضخامت لایه چربی زیر پوستی اندازه گیری می شد (۱).
شکل ۳-۶. اندازه گیری ضخامت لایه چربی زیر پوستی رانی
۳-۶-۵-۲. اندازه گیری ضخامت لایه چربی سه سر بازویی
نقطه میانی از فاصله زائده مفصل شانه تا زائده آرنجی، در حالتی که آزمودنی ایستاده، آرنج خود را تا زاویه ۹۰ درجه خم نموده، حد فاصل بین زائده آرنجی توسط متر نواری اندازه گیری شده و نصف این فاصله را علامت گذاشته، سپس فرد دستش را به حالت اول شل و آزاد در کنار بدن رها می نماید و محقق پشت سر فرد ایستاده کالیپر را با دست راست و با انگشت سبابه و شصت دست چپ یک سانتی متر بالای علامت و میزان چین پوستی سه سر را اندازه گیری می نماید (۴۸).
شکل۳-۷. اندازه گیری ضخامت لایه چربی سه سر بازویی
۳-۶-۵-۳. اندازه گیری ضخامت لایه چربی فوق خاصره ای
درست بالای تاج خاصره استخوان حرقفی سمت راست در خط قدامی زیر بغلی را علامت گذاری شد. چین پوستی خلفی و فوقانی محل علامت گذاری شد را نیشگون گرفته شد. شکاف طبیعی چین پوستی معمولا به صورت زاویه دار از تاج به سمت ناف می باشد. نوک های کالیپر را در عرض محور طولی چین مورب قرار گرفته شد. به منظور پایایی و روایی کار اندازه گیری ها در یک زمان از روز انجام شد (۱).
شکل۳-۸. اندازه گیری ضخامت لایه چربی فوق خاصره ای
۳-۶-۶. اجرای آزمون انعطاف پذیری
برای اندازه گیری انعطاف پذیری، آزمودنی ها مورد نظر در روی زمین نشسته به طوری که پاها کاملا کشیده شده باشد. نیمکتی را در مقابل او به پهلو قرار داده و کف پاها با سطح نیمکت تماس پیدا می کند. سپس خط کش را طوری روی نیمکت قرار دادیم که نقطه ۱۵ سانتی متری آ ن در لبه سطح نیمکت قرار گرفته و صفر آن به طرف خود فرد مورد آزمایش قرار گیرد. انتهای انگشتان وسط دست های شخص در حالی که حداکثر سعی خود را در خم کردن بدن و دور کردن دست ها بر روی خط کش اندازه گیری و نقطه مشخص شده را با واحد سانتی متر ثبت شد.
شکل۳-۹. اجرای آزمون انعطاف پذیری
۳-۶-۷. اجرای آزمون کشش بارفیکس خوابیده
برای اجرای این آزمون آزمودنی به پشت زیر بارفیکس دراز می کشد، بطوری که شانه های او زیر میله ی بارفیکس قرار بگیرد. او سپس دست های خود را با کف دست های باز به سمت بالا آورد. سپس آزمودنی میله ی بارفیکس را گرفت و تنه و پاهای خود را از زمین جدا کرد. در این حالت فقط

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...