امر و نهی در حوزه حجاب همراه با ناهماهنگی بین ارگان های ذی ربط
افراط و تفریط در امر و نهی در حوزه حجاب
تأکید بیش از حد بر گفتار تا عمل سبب عدم موفقیت امر و نهی
محوریت زنان در امر و نهی سبب افسردگی و احساس مظلوم واقع شدن زن
برخورد حکومتی در امر و نهی درحوزه حجاب سبب ضدیت باحکومت
برخورد مستقیم در امر و نهی در حوزه حجاب سبب ضدیت بادین
نهی از کم حجابی همراه با انجام منکرات دیگر (توهین ، تهمت و …)
امر همراه با خشونت سبب آزردگی زن امروز و از دست دادن تربیت اسلامی نسل آینده
عدم معرفی الگوی مشخص (چادر یا مانتو) در ادارات یا اماکن مقدس
مأخذ: یافته های تحقیق
در شکل (۲-۶) شبهاتی مطرح شده در مصاحبه های اولیه که جهت طراحی پرسش نامه صورت گرفته است به صورت مدل ارائه شده است و در فصل چهار در تحلیل داده ها بررسی شده اند و نمودار فراوانی آنها جهت تکمیل پژوهش ارائه شده است.
شکل (۲-۷) مدل مسائل و شبهات مطرح شده ی مربوط به امر و نهی در حوزه حجاب
امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب از اولویت های جامعه خارج است
باید پذیرفت همه چیز در حال تغَییر است بعد از ۱۴۰۰ سال نوع پوشش نیز باید تغییر کند
پوشش و نحوه حضور در جامعه شخصی است و خارج از حیطه امر و نهی خارج است
وضعیت پوشش جامعه مناسب است و امر و نهی ضرورتی ندارد
حجاب سبب پوشیدن زیبایی ها و بالا رفتن سن ازدواج می شود
شبهات و مسائل امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب
استفاده از جلباب ( چادر و پوشش کامل) بر همه واجب نبوده و توصیه است
دستوری بر حجاب دخترها در قرآن نیامده
حجاب نسبی و عرفی است در هر زمان و مکان نوع پوشش متفاوت است
حجاب حق(اختیاری) است نه تکلیف(واجب)
آنچه در قرآن واجب است خمار (پوشیدن روسری) است نه پوشیدن کامل مو
حجاب عفت نمی آورد ولی عفت حجاب می آورد اندیشه اصلاح شود ظاهر اصلاح می شود
در قرآن اول به مردان سفارش شده نگاهشان را حفظ کنند بعد به زنان، بهتر است ابتدا مردها از لحاظ کنترل میل جنسی قوی شوند
مأخذ: یافته های تحقیق
فصل سوم
روش شناسی
در این فصل فرضیات، متغیر ها، روش تحقیق، شیوه انجام پژوهش، جامعه آماری و حجم نمونه، شیوه نمونه گیری، تکنیک جمع آوری اطلاعات، روش تجزیه و تحلیل داده ها، اعتبار تحلیل و قابلیت اعتماد تحقیق، تعاریف عملیاتی متغیر ها شرح داده شده است.
۳-۱- نوع تحقیق
معمولا تحقیقات را بر حسب نوع، به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه ای تقسیم می کنند که این تحقیق بر اساس یا با در نظر گرفتن معیار کاربرد، جزء پژوهش های کاربردی است. پژوهش کاربردی، پژوهشی است که در جهت ارضائ کنجکاوی ژرف پژوهشگر، بلکه حل مسئله ای فردی، گروهی یا اجتماعی انجام پذیرد در این نوع پژوهش ها، با توجه به فوریت نتیجه گیری، رابطه ای منطقی بین کار پژوهش و جامعه پدید می آیدو به همان ترتیب و در همان زمان که محقق به پژوهش می پردازد، در اندیشه کاربرد دستاوردها نیز هست (ساروخانی،۱۳۸۸، ۷۳) این دسته بندی را دسته بندی تحقیقات به حسب هدف نیز دانسته اند (سرمد و دیگران، ۱۳۸۳: ۷۹)
در این پژوهش به دنبال ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء امر به معروف و نهی از منکر در حوزه جاب هستیم و این تحقیق از نوع کابردی است.
۳-۲- روش تحقیق
ترزال بیکر در « نحوه انجام مطالعات اجتماعی» تحقیقات را به سه دسته تقسیم میکند:
۱- تحقیقات میدانی مشارکتی و مشاهده ای، برای درک و شناخت یک واحد اجتماعی تام نظیر یک گروه سازمان و مناسبات درونی آن
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲- تحقیقات آزمایشی
۳- تحقیقات پیمایشی که یک روش گردآوری اطلاعات است که با آن گروهی از افراد انتخاب شده به منظور پاسخگویی به تعدادی از سولات همانند، مورد پرسش قرار می گیرند. (بیکر، ۱۳۷۷: ۲۰)
این تحقیق برپایه رویکرد کمی در تحقیقات اجتماعی قرار دارد و برای جمع آوری داده ها مورد نیاز از شیوه پیمایشی[۳۷] استفاده شده است، دواس ویژگی بارز پیمایش را شیوه گردآوری داده ها و روش تحلیل آنها دانسته است (دواس، ۱۳۸۴: ۱۳) اینگونه پژوهش به توصیف جامعه براساس یک یا چند متغیر می پردازد. (سرمد و دیگران، ۱۳۸۳: ۸۳)
از نظر بسیاری از دست اندرکاران این حوزه، قابلیت پیمایش در تولید داده های قابل اندازه گیری در مورد شمار زیادی از افرادی که نماینده ی جمعیت گسترده تری به منظور آزمون نظریه ها وفرضیه ها شناخته شده اند، وسیله ای برای جذب عناصر اصلی یک علم تلقی شده است. (برایمن، ۱۳۸۹: ۲۵)
بنابراین این تحقیق به روش پیمایشی انجام گرفته است که یکی از مشهورترین شیوه ها در انجام تحقیقات کمی است.
۳-۳- نحوه جمع آوری داده ها و اطلاعات تحقیق
در تحقیق حاضر کتب، مقالات علمی، گزارشات تحقیقاتی و پایان نامه های تحصیلی در زمینه موضوع مورد بررسی و افراد نمونه، عمده ترین منابع برای تهیه اطلاعات مباحث مربوط به ادبیات موضوع و چارچوب نظری پژوهش بوده اند بخش عمده اطلاعات از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده جمع آوری شده است. سؤلاتی طراحی شده در مورد متغیرهای تحقیق برای ارائه پاسخگویان در قالب یک پرسشنامه درآمده است. درواقع پرسشنامه تکنیک بسیار ساختمندی برای گردآوری داده ها است که درآن از هر پاسخگویی مجموعه یکسانی از پرسش ها پرسیده می شود (دواس، ۱۳۸۴: ۸۷) پس از تهیه حجم نمونه و و مشخص شدن جمعیت نمونه، جهت طراحی پرسشنامه ضمن استفاده از منابع مکتوب با صاحب نظران و اساتید محترم مشورت به عمل آمده است و ماحصل آن پرسشنامه ای است که پس از سنجش روایی و پایایی به مرحله اجرا گذاشته شده و در اختیار پاسخگویان قرار گرفته است.
شکل (۳-۱) مدل طراحی پرسش نامه
مطالعات گسترده
مشاهدات
مصاحبه ها
نتیجه گیری کلی
تحلیل
ساختن فرضیه
تعیین حدود مسیر و مجموعه مورد بررسی
ساختن پرسش نامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...