۱۲.۵

 

۱۸.۲

 

۱۳.۵

 

 

 

جدول ۴-۱-۱۷
جدول فوق گویه های مربوط به هویت دینی را در چهار بعد به نمایش گذاشته شده است .
بعد اعتقادی:اکثرکاربران مورد مطالعه در پاسخ به این سوال که اگر کسی در کلوب به اعتقادات ایشان توهین کند ویا خواسته خلاف شرعی از ایشان داشته باشد میزان ناراحتی خود را متوسط روبه پایین اعلام کردند. به این معنی که در حدود بیش از ۲۳درصد ایشان تا حدودی از این مساله ناراحت می شوند اما بیشتر کاربران (حدود۲۶%) کمی ناراحت می شوند.نکته جالب توجه این هست که تنها ۱۰درصد کاربران خیلی زیاد ابراز ناراحتی می کنند.
و بیشتر کاربران شامل ۱۲۱نفر(در حدود ۳۲%) حتی اظهار داشتند که پایبندیشان به باورها واعتقادات مذهبی در کلوب موقع «چت» و… ناچیز و کم می باشد نکته جالبتر در این است که اکثر ایشان (۳۲%) از نظر پایبندی به اعتقادات در فضای مجازی اصلا شبیه دنیای واقعی عمل نمی کنند.
بعد مناسکی:
تنها در صد اندکی از کاربران کلوب یعنی در حدود ۱۰% ایشان در مسائل مذهبی و اعتقادی پست یا کامنت می گذارند وهمچنین تنها(۱۱%) ایشان مراسم مذهبی را تبریک یا تسلیت می گویند.
بعد پیامدی:
برای اکثر کاربران که شامل ۱۲۷ نفرمی باشند ارتباط با کاربرانی که پایبند به هنجارهای دینی هستند نسبت به سایرین هیچ ارجحیتی ندارد و برای بیشتر کاربران (۳۴% نزدیک به ۱۳۰ نفر) اصلا مهم نیست که «ادلیست ها» ی ایشان چه باورهای دینی و مذهبی داشته باشندحتی در حدود ۲۸ درصد کاربران اظهار داشتند که برایشان قرار ندادن عکس بد حجاب یا پسند نزدن عکس هایی که در ان حد وحدود شرعی رعایت نشده اهمیت کمی دارد.
مقاله - پروژه
بعد عاطفی:
فقط ۱% از کاربران خداوند را نظر بر اعمال خویش نمی دانند در صورتیکه بیشتر کاربران یعنی بیش از ۳۰% ایشان اظهار دارند که اعتقاد زیادی به این مسئله دارند که خداوند همواره ناظر بر اعمال ایشان است . و از این نظر تفاوتی میان دنیای مجازی و واقعی وجود ندارد .و حدود ۳۵% از کاربران یعنی بیشترین تعداد ایشان سعی زیادی دارند تا در فضای واقعی( جامعه) دروغ نگویند، تهمت نزنندو فعل حرام انجام ندهند در حالیکه اکثرا (حدود ۱۱۴نفر) معتقدند در فضای مجازی نظیر کلوب استفاده از تصاویر، الفاظ حرام وفعل حرام به دلیل ناشناس بودن وعدم ارتباط فیزیکی اشکالی ندارد.
بنابراین با توجه به شاخصه­های توصیفی نمرات هویت اجتماعی و مد نظر قرار دادن ابعادچهارگانه آن، بر روی طیف ۵ قسمتی لیکرت (۱تا۵) در مورد میانگین هر بُعد از هویت اجتماعی می توان چنین گفت:
طبق جدول(شماره ۴-۱-۱۸)میانگین هویت ملی۱۶.۸، میانگین هویت قومی۳۱، میانگین هویت دینی۱۶.۵ و میانگین هویت شخصی ۱۵.۵ می باشد.در مجموع می توان چنین گفت نمره هویت قومی کاربران کلوب به مراتب بیش از سایر ابعاد مورد بررسی هویت (هویت ملی، دینی وشخصی ) می باشد.
جدول ۴-۱-۱۸- میانگین و انحراف معیار نمرات متغیر هویت اجتماعی به همراه ابعاد آن

 

 

ابعاد هویت اجتماعی

 

هویت ملی

 

هویت قومی

 

هویت دینی

 

هویت شخصی

 

نمره کل

 

 

 

میانگین

 

۱۶.۸۴

 

۳۱.۰۵

 

۱۶.۴۷

 

۱۵.۵۴

 

۷۹.۹۰

 

 

 

انحراف معیار

 

۵.۶۴

 

۱۱.۱۷

 

۶.۳۱

 

۶.۸

 

۱۹.۴۹

 

 

 

در نهایت با توجه به مختصات متغیر وابسته و تطابق آن با تعریف عملیاتی که از ابعاد هویت اجتماعی داشتیم؛ شاخصه های توصیفی بر اساس نوع هویت اجتماعی کاربران کلوب ،طبق جدول زیر می باشد:
جدول ۴-۱-۱۹- توزیع کاربران بر حسب نوع هویت اجتماعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...