نو

 

a433/3

 

 

 

کهنه

 

b100/5

 

 

 

فرسوده

 

c500/7

 

 

 

میانگین­های دارای حروف مشترک اختلاف معنی­داری باهم ندارند.
بر اساس شکل ۴-۲ مقادیر میانگین ارتعاش تسمه­ها باهم مقایسه شده ­اند. در این مقایسه مقدار میانگین تسمه­ی نو به‌عنوان مرجع انتخاب‌شده است. با افزایش کارکرد و کهنه شدن آن، لغزش‌ها افزایش می‌یابد. افزایش لغزش نیز به سبب افزایش طول تسمه است (پیوست ۱۲). هر چند که در نزدیکی تسمه سفت کن، سفتی تسمه‌ها برای همه آن­ها یکسان لحاظ گردیده است، اما افزایش طول، در قسمت‌های دیگر سامانه، سبب ایجاد نوسانات طولی، در تسمه می‌شود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل ۴-۲: نمودار مقادیر میانگین ارتعاش تسمه­ها
۴-۵- مقایسه­ داده‌های ارتعاشی تسمه‌ها
علت تفاوت بین نمودارها را می‌تواند در تغییر ویژگی­های جرم و طول تسمه­ها است. به‌طوری‌که با افزایش طول عمر و کارکرد تسمه، جرم و میرایی، کاهش می‌یابد؛ بنابراین بدین علت است که داده‌های ارتعاشی تسمه‌های کهنه و فرسوده بیشتر است. افزایش کارکرد تسمه، بر ویژگی‌های تسمه مانند جرم، طول و سختی تاثیر گذار است. جرم تسمه‌های کهنه و فرسوده، کمتر است. دلیل آن این است که با افزایش کارکرد و کهنه شدن تسمه، لغزش‌های آن نیز افزایش می‌یابد. افزایش لغزش نیز به سبب افزایش طول است. هرچند که در نزدیکی تسمه سفت کن، سفتی برای همه یکسان لحاظ گردیده است؛ اما افزایش طول سبب ایجاد نوسانات طولی، در تسمه می‌شود. نوسانات طولی و لغزش تسمه، باعث کاهش تدریجی جرم آن می‌شود. حال‌آنکه در تسمه نو، کاهش جرم، تنها در اثر سایش عادی رخ‌داده است. یکی دیگر از علت­های افزایش ارتعاش تسمه­های کارکرده این است که تغییرات طول و جرم، بر سایر ویژگی‌های تسمه ازجمله سختی و نوسانات تسمه تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین با افزایش کارکرد تسمه‌ها، ویژگی‌های آن نیز تغییر می کند. بدین علت است که داده‌های ارتعاشی آن­ها بیشتر است. تسمه‌های کهنه و فرسوده، در اثر لغزش و سایش، جرم آن‌ها کاهش می‌یابد و درنتیجه‌ی افزایش لغزش، گرما بین تسمه و پولی افزایش می‌یابد که افزایش گرما سبب کم شدن مدول الاستیسیته در تسمه می‌شود. کاهش ضریب ارتجاعی، سبب افزایش ارتعاشات می‌شود. کاهش جرم تسمه، افزایش تلرانس (لقی مجاز) بین پولی و تسمه را سبب می‌شود. افزایش لغزش تسمه روی پولی، امکان پرش آن از روی پولی در حین حرکت را افزایش می‌دهد که این علت نیز در افزایش ارتعاش تسمه‌های کهنه و فرسوده، نسبت به تسمه نو موثر است. افزایش کارکرد، سبب کاهش جرم، افزایش لغزش شده و درنتیجه درجه حرارت تسمه افزایش می‌یابد. با افزایش درجه حرارت، سختی افزایش می‌یابد؛ بنابراین انعطاف و انطباق تسمه با پولی کمتر می‌شود. لذا مقادیر ارتعاش تسمه‌های کهنه و فرسوده بیشتر است.
۴-۶- طیف صوتی تسمه‌ها
شکل ۴-۳ نمودار طیف صوتی تسمه‌ها را نشان می‌دهد. تسمه­ی نو چون نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر است و خاصیت ارتجاعی بیشتری دارد، بنابراین صدای کمتری دارد؛ اما چون تسمه­ی نو هنوز با پولی­ها انطباق کامل پیدا نکرده است، در طیف صوتی آن قله­های نامنظم دیده می­ شود. در تسمه­ی کهنه چون خاصیت ارتجاعی کاهش می‌یابد و انعطاف کمتری دارد؛ بنابراین در لغزش و برخورد با پولی­ها، صدای بیشتری ایجاد کرده و نمودار کلی صوت افزایش می­یابد. قله­های نامنظم زیاد صوتی عدم انطباق تسمه با سایش­های نامنظم پولی­ها است. در تسمه­ی فرسوده به علت کاهش بیشتر خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری تسمه، طیف کلی صوت افزایش می­یابد؛ اما با افزایش کارکرد تسمه، سایش تسمه و پولی­ها بیشتر شده و انطباق بیشتری به وجود می ­آید و باوجودآنکه نوسانات طولی آن بیشتر است. ولی از روی پولی پرش نمی­کند و درنتیجه در طیف صوتی تسمه فرسوده، قله­های صوتی منظم‌تر به نظر می‌رسند با توجه به نمودارهای صوتی، صدای تسمه‌های مختلف در یک محدوده‌ی خاص تغییر می کند. با افزایش طول عمر تسمه و کارکرد آن، صدا با شیب ملایمی افزایش می‌یابد. به‌طوری‌که مقادیر داده‌های تسمه‌ی نو، از مقادیر داده‌های دیگر تسمه­ها کمتر است. به همین نحو، داده‌های صوتی تسمه کهنه از داده‌های صوتی فرسوده کمتر است. تسمه سفت کن برای سفت نمودن تسمه‌ها، در موقعیت مکانی بالاتری قرار می‌گیرد. درنتیجه نیروی یاتاقانی ناشی از نیروهای فشاری تسمه، بر روی پولی‌ها افزایش می‌یابد. این افزایش نیروی یاتاقانی سبب ایجاد صدای بیشتر، در سیستم محرک تسمه‌ای می‌گردد و داده‌های صوتی تسمه‌های کارکرده را افزایش می‌دهد. با افزایش کارکرد تسمه، انعطاف کمتر شده و انطباق آن با پولی کمتر می‌شود. لذا صدا به دلیل لغزش بیشتر تسمه بر روی پولی افزایش می‌یابد.
شکل ۴-۳: نمودار طیف صوتی تسمه‌ها.
۴-۷- داده‌های صوتی تسمه­ها
باهدف بررسی تاثیر نوع تسمه بر داده ­های صوتی، مقادیر صوتی آن­­ها، به‌صورت جدول ۴-۴ دسته‌بندی شدند. افزایش کارکرد تسمه، باعث افزایش طول، لغزش و نوسانات می‌شود که افزایش این موارد سبب ایجاد صدای بیشتر ‌می‌شود. از طرف دیگر افزایش نیروی یاتاقانی وارد بر پولی­ها، به دلیل تغیر مکان تسمه سفت کن برای تنظیم سفتی یکسان آن­ها، در افزایش صدا موثر است.
جدول ۴-۴: مقادیر داده‌های صوتی تسمه‌ها برحسب (db)

 

 

نوع تسمه

 

میانگین

 

انحراف معیار

 

حداقل

 

حداکثر

 

 

 

نو

 

۳۷/۶۸

 

۵۵۳۵/۱

 

۱/۶۷

 

۱/۷۰

 

 

 

کهنه

 

۲۳/۷۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...