۵-۴٫ پیشنهادات تحقیق
دستاوردهای این پژوهش می‌تواند به عنوان مطالب جدیدی بیان شود تا در آینده مورد استفاده پژوهشگران دیگر قرار گیرد. با در نظر گرفتن یافته‌های تحقیق می‌توان پیشنهاداتی را ارائه داد. راهکارها و پیشنهادات در تحقیق حاضر مشتمل بر سه بخش پیشنهادات آموزشی، اجرایی و پژوهشی می‌باشد.
۵-۴-۱٫ پیشنهادات آموزشی
با توجه به اهمیتی که حضور زنان در جامعه، برای خانواده و جامعه دارد پیشنهاد می شود؛ مراکز فرهنگی و مربوطه با بهره گرفتن از بروشور، پوستر و و غیره و همینطور شهرداری ها با ایجاد فضاهای تلاش کنند.
دانلود پایان نامه
تقویت و حمایت خانواده ها و جامعه برای پذیرش و شناخت این امر که می تواند نقش مهمی در سلامت اجتمای و روانی فرد و جلوگیری از خیلی پیامدهای منفی که متحمل فرد، خانواده و جامعه می شود، داشته باشد. و حمایت خانواده از آنان برای کاهش تعارضات نقشی و برخورد مناسبی با آنان داشته باشند. زیرا طرد شدن و رفتار نا مناسب، موجب انزوا و حتی مشکلات روانی و اجتماعی می گردد. بنابراین پیشنهاد می شود که خانواده ها و جامعه همراه فرد باشند.
با توجه به تأثیر پایگاه اجتماعی اقتصادی بر عملکرد خانواده؛ توانمندسازی و آموزش زنان در جهت افزایش سطح تحصیلات و سطح شغل خود و الگوی همسرگزینی مناسب با توجه به دو اصل همسان همسری تحصیلی و سنی ضروری می نماید چرا که نتایج نشان می دهد هرگاه افزایش سطح تحصیلات زن با بالا رفتن سطح تحصیلات همسرش همراه باشد تفکیک نقش جنسیتی بین زن و مرد کاهش می یابد و نوعی توازن در وظایف، مشارکت در تصمیم گیری ها و حل مشکل و متعادل شدن ساختار قدرت در خانواده و در کل بهبود عملکرد خانواده می شود.
برگزاری کنفرانس­ها و جلسات برای ارائه راه­حل و راهکارها در جهت رفع تبعیض و مشکلات و مسائل خانواده­ها در رابطه با مسائل زنان و همچنین­ آگاهی­بخشی به اقشار مختلف زنان به خصوص گروه ­های سنی مختلف جامعه زنان.
در جامعه ما، که جامعه‌ای در حال گذار از وضعیت سنتی به وضعیت جدید(تجدد) است، با توجه به همه جانبه بودن مفهوم توسعه، هنگامی روند آن سیر مطلوب خواهد داشت که امکانات و تمهیدات فراهم آمده برای نیمی از جمعیت، یعنی زنان، به گونه‌ای باشد تا ضمن حفظ و تقویت شئونات انسانی و تحکیم جایگاه وی در خانواده، زمینه شکوفایی ابتکار و خلاقیت را برای آنان ایجاد و امکان ارتقای فرهنگی و مشارکت سازنده و گسترده زنان را در جامعه فراهم آورد.
محدودیت و عدم وجود فرصت­های مناسب برای زنان جهت دسترسی به منابع، به نابرابری و بی­ عدالتی اجتماعی منجر می­ شود، این مسائل ایجاب می­ کند که برنامه­ ریزان، سیاست­گزاران حوزه فرهنگی­، آموزشی، اجتماعی و غیره جهت کاهش صدمه­هایی که جامعه از بابت عدم آموزش زنان متحمل می­ شود برنامه­ ریزی­های دقیق­تری برای دسترسی زنان به حق آموزش در نظر گرفته و اجرا کنند.
وجود نگرش­های سنتی و باورهای عمومی که در مورد جایگاه و نقش زنان چه در خانواده و چه در جامعه مطرح می­ شود به عنوان مانعی عمل می­ کنند، در یک جمع­بندی بر ضرورت بسترسازی مناسب فرهنگی جهت تغییر نگرش جامعه نسبت به زن تأکید شود. در مجاورت بسترسازی تأکید خاص بر آموزش عمومی و همگانی اعضای جامعه و هم بر نقش رسانه ­ها در ایجاد آگاهی اجتماعی در میان کلیه افراد جامعه صورت گیرد تا در صورت تغییر نگرش و آگاه­سازی افراد به خصوص نسل جدید منجر گردد.
ایجاد زمینه ­های خودباوری زنان و تقویت آن یکی از راه ­هایی است که باید در جامعه صورت گیرد، در واقع رقابت میان زنان و مردان مد نظر نیست، بلکه تلاش بیشتر در این است که نگرش­های جنسیتی در جامعه تغییر یابد و زنان به توانایی­ها و قابلیت ­های خود آگاه شوند تا در شرایط مساوی در جامعه حضور داشته باشند.
۵-۴-۲٫ پیشنهادات اجرایی
در راستای توجه به جایگاه زنان در جامعه و مشکلات آن ها، در این قسمت از تحقیق، راهکارهای اجرایی و پیشنهادات کاربردی عنوان می گردد که بیش ترین آن ها متوجه نهادها و دستگاه هایی مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما و وزارت کشور و تمام اداراتی است که نقش مهم و تاثیر گذاری بر این امر می توانند داشته باشند.
ابتدا به سازمان ها و مراکز مربوطه پیشنهاد می شود تا تدابیری برای حضور زنان در جامعه و مشکلات موجود بر سر راه آنان از قبیل مسائل مالی، اشتغال، بحث امنیت و غیره اندیشه شود.
از آنجایی که وسایل ارتباط جمعی همیشه و در همه زمینه ها، بهترین و موثرترین وسیله آگاهی دهنده است؛ پیشنهاد می شود اصحاب رسانه با ساختن فیلم ها و برنامه های سخنرانی و برنامه های اجتماعی در زمینه نقش زنان، به خصوص در برنامه های اجتماعی و مستندهای اجتماعی به آشنا سازی خانواده ها همت گمارند و پیشنهاد می شود، برای جذب بیشتر افراد به برنامه های آموزشی، ایجاد تنوع و تحول محتوایی با توجه به شرایط اجتماعی و مقتضیات زمانی مناسب مد نظر قرار گیرد.
همیشه حس همنوایی و تابع جمع بودن در افراد وجود دارد. پیشنهاد می شود با ایجاد فرهنگ سازی های زیاد و آگاهی و کارهای فرهنگی در این زمینه نگرش را نسبت به این امر تغییر داد که این تابع فعالیت های فرهنگی مراکز مربوطه می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که سازمان ها و مراکز فرهنگی، مراکز مشاوره و شهرداری ها تلاش بیشتری برای فرهنگ سازی ها و جا انداختن این امر در بین افراد جامعه داشته باشند.
نظارت اجتماعی که به صورت کنترل رسمی و غیر رسمی صورت می گیرد می تواند نقش مهمی برای آسایش خاطر کسانی باشد که به این ازدواج نیاز دارند. کنترل های اجتماعی رسمی مانند واضعین قوانین و پلیس و کنترل های غیر رسمی مانند ابزارهای اخلاقی، ارزشی و فرهنگی.
۵-۴-۳٫ پیشنهادات پژوهشی
پیشنهادات پژوهشی در راستای کاستن از تکرار اشتباهاتی است که ممکن است به دلیل ناآگاهی از تحقیقات پیشین، گریبانگیر محققین آینده شود (افشانی، ۱۳۸۵: ۱۸۷). این پیشنهادات هم‌چنین در جهت بهتر اجرا شدن تحقیقات بعدی عمل خواهند کرد. در این بخش با عنایت به تجربیات بدست آمده در تحقیق، موارد زیر در قالب پیشنهادات پژوهشی یادآور می‌شود؛
انجام این پژوهش نشان داد که مسائل زنان خانه­دار بسیار متنوع است و کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته­است؛ انجام پژوهش­هایی با روش کیفی درباره موضوعات زنان با موضوعاتی همچون؛ تحصیلات، اشتغال زنان، رفع تبعیض­ها و نابرابری­ها در عرصه ­های مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و …
انجام چنین تحقیقاتی در شهرهایی با بافت سنتی و مدرن می ­تواند نشان دهد که نتایج این تغییرات و تحولات نقش زنان در خانواده در هر کدام از شهرها با بافت سنتی و مدرن به چه صورت بوده ­است
علاوه بر تحقیق درباره تحول نقش زن در خانواده می­توان تحقیقی در رابطه با تغییر و تحول نقش مرد در خانواده انجام داد و پی برد که چه تغییراتی نسبت به نقش مردان در دنیای امروز نسبت به مردان سنتی شده­است.
علاوه بر بررسی تحول نقش زن در خانواده، که به صورت کلی انجام گرفته می­توان این پژوهش را در سطح خرد چون تحصیلات انجام داد که به شناخت بهتری از تغییرات زنان پی برد و نکته­های جالب­تر و دقیق­تری بدست آورد.
انجام مطالعات طولی در راستای بررسی و مقایسه وضعیت تحول نقش زنان در طی سالها و یا مقاطع زمانی مختلف در سطح استانی و یا ملی جهت مطالعه تطبیقی مشکلات ناشی از حضورشان در نقش های بیرون از خانه در طی سال های مختلف
۵-۵٫ محدودیت‌ها و مشکلات پژوهش
وجود محدودیت‌ها و مشکلات بر سر راه هر پژوهشی امری اجتناب‌ناپذیر است. این تحقیق نیز محدودیت‌هایی روبرو بود که دستیابی به اهداف تحقیق را دچار کندی کرد. در زیر به چند مورد از این محدودیت‌ها اشاره می‌کنیم:
محدودیت منابع و مآخذ علمی جدید درباره موضوع تحقیق در دانشگاه و مشکل در دسترسی به پایان نامه های دانشگاه های دیگر.
همکاری نکردن برخی شهروندان در پاسخگویی به سوالات پرسشنامه و همچنین داشتن نگاه سوء به موضوع که موجب می شد پاسخگویان نسبت به برخی پرسش ها سوگیری داشته باشند و پاسخ صحیح به آنها ندهند، مانند سوال هایی که در مورد نیازهای فردی یا میزان درآمد که در این تحقیق آمده بود (حساسیت موضوع).
وقت گیر بودن پرسشگری در بین زنان متاهل در شهر یزد، برای اطمینان از اینکه پاسخگویان به تمام سوالات پرسشنامه جواب دهند.
یکی دیگر از مشکلات پرکردن پرسشنامه، عدم تحویل پرسشنامه ها بود و پیدا کردن پاسخ گویان، غیر ممکن بود که این متحمل صرف وقت و هزینه ی زیادی می شد.
مشکلات تحقیق بیشتر در بعد عملی و میدان تحقیق وجود داشت، دشواری کسب اعتماد کامل پاسخگویان می­باشد، با وجود آنکه چندین بار به پاسخگویان تفهیم شد که هویت آنان پنهان خواهند ماند و هدف فقط انجام دادن یک پژوهش میدانی است، با این وجود کسب اطلاع از بعضی از رفتارهای خصوصی­(مثلا نگرش­های جنسی و نوع رابطه همسران در خانواده و …) با مشکلات زیادی مواجه بوده ­است.
ضمائم
پیوست شماره یک: پرسشنامه
با سلام
پاسخگوی عزیز این پرسشنامه به منظور انجام یک کار تحقیقی دانشگاهی تهیه شده است. لذا خواهشمند است با پاسخ دقیق خود ما را در انجام این پژوهش یاری نمایید. باتشکر فراوان از همکاری شما .
سن : ۱۸ – ۲۵ سال ۲۶ – ۳۳ سال ۳۴ – ۴۱ سال ۴۲ – ۴۹ ۵۰ سال به بالا
وضعیت تاهل: متاهل همسر فوت شده مطلقه
تعداد فرزندان: ……
میزان تحصیلات: زیر دیپلم دیپلم فوق دیپلم کارشناسی کارشناسی ارشد دکترا
میزان تحصیلات همسر: زیر دیپلم دیپلم فوق دیپلم کارشناسی کارشناسی ارشد دکترا
میزان درآمد خود و خانواده تان در ماه : کمتر از ۰۰۵ هزار تومان از ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بالاتر از ۸۰۰ تا یک میلیون تومان بالاتر از یک میلیون تا یک میلیون وسیصد هزار تومان بیش از یک میلیون و سیصد هزار تومان
وضعیت اشتغال: خانه دار شاغل
در صورت اشتغال نام ببرید ………………….
شما بیشتر چه زمانی از شبانه روز را بیرون از خانه می گذرانید: صبح تا ظهر بعد از ظهر و عصر غروب تا آخر شب
چقدراز زمان خود را در شبانه روز در بیرون از خانه می گذرانید: اصلا کمتر از ۱ ساعت درروز ۱ الی ۳ ساعت در روز ۳ الی ۵ ساعت در روز بیش از ۵ ساعت در روز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...