جدول ۴٫۱ مقایسه چارچوب­های فعلی

۴٫۳ارزیابی سیستم های اجرایی تولید در محیط ابر و عامل گرا

محیطی که یک چارچوب به منظور به کارگیری در آن طراحی می شود درواقع بستری است که یکسری قوانین و محدودیت ها را برای آن چارچوب به همراه می آورد. در ادامه سعی شده است تا مقایسه ای کلی بین دو محیط بر اساس دو شاخص مهم که هرکدام از ترکیب چندین شاخص دیگر ایجاد شده اند صورت گیرد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
بدین منظور طی مصاحبه و طرح پرسشنامه در رابطه با شرح چارچوب فعلی و چارچوب موجود در محیط­های عامل­گرا در بین پرسنل تولید جمساز و مدیر تولید این شرکت،نتایج کمی زیر حاصل شد. شرح محیط و پرسشنامه شامل سوالاتی برای درک معنی واقعی این مفاهیم در محیطهای مورد نظر بود:
Breadth(وسعت): این شاخص که در حقیقت می تواند ترکیب وزن داری از قابلیت به کارگیری و پیاده سازی در چندین سایت، پایداری مالی و بحث هزینه پیاده سازی باشد و هرچقدر این مقدار بیشتر باشد یعنی قابلیت انعطاف در پیاده سازی محیط های کوچکتر الی بزرگتر را دارد.
Functionality(کارایی): همانطور که قبلا اشاره شد هر چقدر یک چارچوب ماژولهای بیشتری را تحت پوشش داشته باشد یا پتانسیل پاسخگویی آنها را در زمان های بیشتری داشته باشد کاراتر خواهد بود. این ماژول بر اساس مهمترین ماژولهای سیستم های اجرایی تولید یعنی زمانبندی، مدیریت منابع، پی گیری و توزیع کار صورت می گیرد هر چند دسترسی به اطلاعات بلادرنگ که مهمترین چالش سیستم های اجرایی تولید توزیع شده است در این ارزیابی دخیل است.
Dependability: یکی از مهمترین شاخص ها برای ارزیابی سیستم اجرایی تولید در محیط توزیع شده این ویژگی است. در حقیقت این ویژگی ترکیبی از ویژگی هایی نظیر امنیت در قبال حملات خارجی و ایمن بودن خود سیستم است که منجر به رویداد های تخریبی نشود و این که این سیستم تا چه حد قابلیت اتکا دارد.
محیط عملیلتی پیچیده تر
Breadth= قابلیت به کارگیری در چندین سایت+ پایداری مالی + هزینه پیاده سازی
محیط­های عملیاتی ساده­تر
BA= 8+5+6=19/30 = 63%
BC=8+ 9 +8= 25/30= 75%
افزایش جامعیت
Functionality= زمانبندی + T&T + مدیریت منابع+ توزیع
کاهش جامعیت
FA= 5+ 6+ 6+ 5=22/40= 55%
FC= 8+ 6+ 9+ 5= 70%
Dependability= security+ safety+ determinism
DA=8+6+5=19/30= 63%
DC= 5+6+7=18/30=60%
در این نمودار FA به معنی انعطاف­پذیری در محیط عامل­گرا، FC به معنی انعطاف­پذیری در محیط ابر،BA به معنی وسعت کاربرد چارچوب عامل­گرا، Bc وسعت کاربرد چارچوب ابری، DA قابلیت اعتماد چارچوب عامل­گرا و DC به معنی قابلیت اعتماد در محیط ابر است.
شکل ۴٫۱ مقایسه رویکرد عامل­گرا و محیط ابر

۴٫۴ مطالعه موردی

در این فصل با انجام یک مطالعه موردی، بخش­های اصلی چارچوب پیشنهادی در یک مورد خاص ارائه و بررسی می­ شود. بدیهی است که امکان انجام یک مطالعه موردی کامل بر روی موضوعی چون چارچوب وجود ندارد و اصولاً امکان نشان دادن تمامی جوانب کار توسط اشکال و نمودارها غیرممکن است، در عوض می­توان بهبودها و مزایای به کارگیری محاسبات ابری را در فرایندهای فعلی سیستم­های اجرایی تولید موجود در یک سازمان تولیدی نشان داد.

۴٫۴٫۱ حوزه مطالعه موردی

در ابتدا لازم است صورت مساله و حوزه مطالعه موردی مشخص شود. سازمان انتخاب شده برای این منظور، شرکت جمساز که یک شرکت تولید قطعات روشنایی خودرو می­باشد . تمرکز اصلی بر روی بخش تولید و سیستم­های اجرایی تولید است. هدف از انتخاب این سازمان، توزیع­شده بودن بخش تولید وسیستم­های اجرایی تولید است. ضمناً علت انتخاب این سازمان، توزیع­شده بودن بخش­های مختلف سازمانی آن در مناطق جغرافیایی مختلف می­باشد. با توجه به این مهم که هدف از این مطالعه، ارائه چارچوبی راهبردی با ارائه نمونه مثال از نوع ارتباطات مدل فرایند ایجاد شده، میزان یکپارچگی و جامعیت این مدل­ها است. بنابراین نباید انتظار داشت که تمامی مدل­ها و خروجی­هایی که در چارچوب معرفی شدند، در این فصل ارائه شود.
از آنجا که ابزاری با قابلیت مدلسازی تمامی مدل­ها، در مقیاس مورد نظر متاسفانه موجود نیست، لذا جهت انجام مطالعه موردی از ابزارهای visio وsystem architect استفاده شده است. همانطور که در فصل قبل توضیح داده شد، حوزه چارچوب پیشنهادی، محدود به ماژول­های اجرایی تولید بوده و تمامی مدل­ها و خروجی­های سیستم-های تولیدی را شامل نمی­ شود. لازم به ذکر است که بسیاری از مراحل ایجاد چارچوب شامل خروجی بوده ولی به دلیل اینکه این خروجی­ها از جنس موجودیت­های قابل ارائه نیستند، در مطالعه موردی آورده نشده است. نمونه این خروجی­ها، لیست­ها توافقات، گزارشها و مستندات متنی هستند . از هشت ماژول پیشنهادی، مدل­های فرایند چهار ماژول در این مطالعه موردی بررسی شده است.
همانطور که گفته شد، خروجی­های مطالعه موردی بر اساس چارچوب پیشنهادی بوده و با توجه به اینکه ابزارها قابلیت پوشش تمامی مدل­های چارچوب پیشنهادی را ندارند، لذا طبیعی است که تعدادی از نمودارهایی که معرفی می­شوندچندان متداول و شناخته شده نباشند، این دسته از مدل­ها که اکثراً مربوط به لایه سرویس­ها می باشند با ابزارهایی چون visio و یا دید مفهومی به نمایش در آمده اند.

۴٫۴٫۲ نمونه محصولات مطالعه موردی

در این بخش مدل­های اصلی مربوط به مطالعه موردی در دو قسمت وضع موجود و وضعیت توزیع شده مطلوب آورده شده است.
مدل فرایند سیستم اجرایی تولید
با مشاهده وضع فعلی شرکت جمساز به عنوان یک شرکت تولید کننده کمابیش بخش­های مختلف موجود در تولید با هم ادغام شده و برخی تفکیک شده اند برای تسهیل در فراهم آوردن این دید کلی، نگاهی به سیستم اجرایی تولید جمساز داشته و با توجه به آن، وضع مطلوب را در محیط ابر برای آن به تصویر می­کشیم.
مدل فرایند سیستم اجرایی تولید فعلی

شکل۴٫۲ مدل فرایند سیستم­های اجرایی تولید فعلی
مدل فرایند سیستم اجرایی تولید ابری
برای اینکه بتوان سیستم­های اجرایی تولید را به صورت توزیع شده و آن هم به صورت سرویس مدیریت کرد ، نخستین گام تفکیک فرآیندها و انتساب آن­ها به سرویس­های پیش ­بینی شده در بخش پیش است.
شکل ۴٫۳ سیستم اجرایی تولید ابری پیشنهادی
آنچه در محیط عملیاتی جمساز برای تولید دیده می­ شود، مجموعه ای از نقش­ها می­باشد که هر کدام جریان فرآیندی را در جهت تولید دنبال می­ کنند. در جهت تکمیل چرخه حیات یک دسته کاری(batch) نقشی تحت عنوان طراح تولید منظور شده است.
وظایفی که برای طراح تولید لحاظ شده است:
طراحی دستورالعمل­های تولید و مرتبط کردن آن­ها به عملیات مرتبط، در حین اجرا
پی­گیری آنلاین
تنظیم توزیع کار
زمانبندی
توزیع مواد اولیه
نظارت بر اجرای گام به گام تولید یک دسته کاری(batch) با در نظر گرفتن جلسات کف کارخانه
مدیریت کیفیت
نظارت بر پیشرفت، کامل کردن، ارزیابی و اتمام یک مجموعه کاری
نکته قابل توجه این است که برای رسیدن به سریعترین و به روزترین حالت برای این نقش بایستی برای تک تک این موجودیت­ها، شناسه منحصر به فردی تعریف شده باشد. در شرکت جمساز ، نه صرفاً برای تمامی منابع، ولی برای تجهیزات وارداتی و بسیاری از مواد اولیه ملموس از بارکد استفاده می­ شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...