جدول ۳-۲ نتایج بررسی کفایت نمونه گیری

 

 

 

شاخص ها

 

مقدار

 

 

 

کیسر

 

۰٫۹۲۳

 

 

 

بارتلت

 

۶۰۱۹٫۴

 

 

 

درجه آزادی

 

۷۴۱

 

 

 

سطح معنی داری

 

۰٫۰۰۰۱

 

 

 

 

۳-۶-۲ تعیین اعتبار(روایی)[۸۴] پرسش نامه

مقصود از روائی آن است که وسیله اندازه‌گیری واقعا بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه‌گیری نماید نه متغیر دیگری را. اگر وسیله اندازه‌گیری از لحاظ خصیصه مورد نظر دارای روائی کافی نباشد، نتایج پژوهش بی‌ارزش خواهد بود (هومن: ۱۳۶۸؛ ‌۱۱۷).
روائی بدین معناست که روش یا ابزار به کار رفته تا چه حدی قادر است خصوصیت مورد نظر را درست اندازه گیری کند . به عبارت دیگر مفهوم روایی به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد. نظر کارشناسان و خبرگان می‌تواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازه‌گیری باشد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری‌های نامتناسب می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش سازد.
پایان نامه

۳-۶-۳ اعتبار عاملی پرسش نامه

اعتبار عاملی صورتی از اعتبار سازه است که از طریق تحلیل عاملی [۸۵]به دست می آید.
تحلیل عاملی: ساختاری است که در آن تنها روابط اندازه گیری برای اندازه گیری متغیرهای پنهان (عوامل) بر اساس متغیرهای قابل مشاهده وجود دارد. هدف از این نوع تحلیل، خلاصه سازی تعداد زیادی متغیر قابل مشاهده، در تعدادی عامل یا متغیر پنهان است.این خلاصه سازی اگر بر اساس یک ساختار و یا الگوی قبلی صورت پذیرد به آن تحلیل عاملی تأییدی و اگر تنها بر اساس همبستگی درونی میان مشاهدات صورت پذیرد، به آن تحلیل عاملی اکتشافی گویند.با بهره گرفتن از تحلیل عاملی می توان مشخص نمود که آیا پرسشنامه شاخص های مورد نظر را اندازه گیری می کند یا خیر . در تحلیل عاملی باید سوالاتی که برای ارزیابی یک شاخص یا صفت خاص طرح شده اند دارای یک بار عاملی مشترک باشند و این عوامل معنی دار باشند .

۳-۷ روش تجزیه و تحلیل داده ها

علم آمار به مجموعه ایی از فنون و روش های علمی - ریاضی گفته می شود که برای جمع آوری ، تنظیم ،ارائه و تحلیل وتفسیر اطلاعات کمی و کیفی و نتیجه گیری از آن ها در جهت هدفی معین به کار می رود.
فعالیت آماری دو بخش را در بر می گیرد :
آمار توصیفی : جمع آوری تلخیص ، تنظیم و ارائه اطلاعات به صورت روشن و قابل درک و در صورت لزوم تعیین روابط موجود بین اطلاعات جمع آوری شده .این بخش از آمار را که بیشتر به مشخص کردن داده ها، تنظیم و ارائه ی آن ها به صورت جدول بندی یا ترسیمی ، محاسبه ی آماره ها و تعیین ارتباط بین اطلاعات می پردازد آمار توصیفی می نامند. هدف آمار توصیفی[۸۶] محاسبه پارامترهای جامعه با بهره گرفتن از سرشماری تمامی عناصر جامعه است.
آمار استنباطی : در بیشتر فعالیت های آماری جمع آوری ، تنظیم و ارائه ی یافته ها و یا تعیین آماره ها کفایت نمی کند ، بلکه لازم است بر اساس این اطلاعات جمع آوری و تنظیم شده ، تجزیه و تحلیل و استنباط هایی برای تبیین و تصمیم گیری صورت گیرد .این بخش از آمار که به تحلیل ، تفسیر و تعمیم نتایج حاصل از تنظیم و محاسبه ی مقدماتی اماری تکیه دارد ، آمار استنباطی خوانده می شود .
با بهره گرفتن از روش های آمار استنباطی می توان مشخصات جامعه ی آماری را از روی نمونه ها استنباط کرد.آمار استنباطی شامل فنون تخمین آماری و آزمون فرضیه ها میشود. اینکه از کدام طریق (تخمین یا آزمون )، استنباط انجام گیرد، به نوع تحقیق بستگی دارد. اگر تحقیق از نوع سؤال و صرفا حًاوی پرسش درباره پارامتر باشد از تخمین آماری برای پاسخ به سوالات استفاده میشود و اگر حاوی فرضیه ها بوده و از مرحله سوال گذر کرده باشد، آزمون فرضیه ها و فنون آماری آن به کار میرود (آذر، ۱۳۸۷).
با توجه به مطالب در این تحقیق از هر دو نوع آمار توصیفی و استنباطی استفاده می گردد. از آمار توصیفی برای نمایش اطلاعات جمعیت شناسی با بهره گرفتن از جداول فراوانی و نمودارهای میله ای استفاده میشود. از فنون استنباط آماری نیز در این تحقیق استفاده شده است و چون به دنبال آزمون فرضیه های آماری هستیم از
آزمون فرضیه ها و فنون آماری مرتبط با آن استفاده میشود. روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از :

۳-۷-۱ مدل یابی معادلات ساختاری[۸۷]

معادلات ساختاری به یک سری مدلهای عمومی اشاره میکند که شامل تحلیل عاملی تأییدی ، مدلهای ساختاری همزمان کلاسیک ، تجزیه و تحلیل مسیر ، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس و سایر روش های آماری است (هومن ، ۱۳۸۴ ). .در این پژوهش برای تخمین مدل های اندازه گیری از لیزرل استفاده شده است. «تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس» یا همان «مدل یابی معادلات ساختاری»، یکی از اصلی ترین روش های تجزیه و تحلیل ساختار داده های پیچیده و یکی از روش های نو برای بررسی روابط علت و معلولی است و به معنی تجزیه و تحلیل متغیرهای مختلفی است که در یک ساختار مبتنی بر تئوری، تاثیرات همزمان متغیرها را به هم نشان می دهد. از طریق این روش می توان قابل قبول بودن مدل های نظری را در جامعه های خاص با بهره گرفتن از داده های همبستگی، غیر آزمایشی و آزمایشی آزمود.

 ۳-۷-۲ آزمون های برازندگی مدل کلی

با آنکه انواع گوناگون آزمون ها که به گونه کلی شاخص های برازندگی [۸۸]نامیده می شوند پیوسته در حال مقایسه، توسعه و تکامل می باشند اما هنوز درباره حتی یک آزمون بهینه نیز توافق همگانی وجود ندارد. نتیجه آن است که مقاله های مختلف، شاخص های مختلفی را ارائه کرده اند و حتی نگارش های مشهور برنامه های SEM مانند نرم افزارهای lisrel, Amos, EQS نیز تعداد زیادی از شاخص های برازندگی به دست می دهند.(هومن۱۳۸۴ ،۲۳۵) این شاخص ها به شیوه های مختلفی طبقه بندی شده اند که یکی از عمده ترین آنها طبقه بندی به صورت مطلق، نسبی و تعدیل یافته می باشد. برخی از این شاخص ها عبارتند از:

 

 

  • شاخص نیکویی برازش[۸۹] و شاخص نیکویی برازش انطباقی[۹۰]

 

 

شاخص نیکویی برازش (GFI) مقدار نسبی واریانس ها و کوواریانس ها را به گونه مشترک از طریق مدل ارزیابی می کند. دامنه تغییرات GFI بین صفر و یک می باشد. مقدار GFI باید برابر یا بزرگتر از ۹۰/۰باشد.شاخص برازندگی دیگر AGFI یا همان مقدار تعدیل یافته شاخص GFI برای درجه آزادی می باشد. این مشخصه معادل با کاربرد میانگین مجذورات به جای مجموع مجذورات در صورت و مخرج GFI-1 است. مقدار این شاخص نیز بین صفر و یک می باشد. شاخص های GFI و AGFI را که جارزکاگ و سوربوم (۱۹۸۹) پیشنهاد کرده اند بستگی به حجم نمونه ندارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...