برگزاری نمایشگاههای بین المللی موسیقی در دنیا
امکان بهره برداری از شبکه های ماهواره ای برای تبلیغ
پایان نامه - مقاله - پروژه
امکان استفاده از اینترنت جهت معرفی و تبلیغ  موسیقی ایرانی
اشتیاق به فراگیری سازهای ایرانی در سایر کشورها

 

 

 

پایین تر بودن هزینه های نیروی انسانی در ایران
وجود تولید کنندگان خبره در زمینه تولید ساز
وجود موسسه های انتشاراتی حرفه ای در حوزه موسیقی سنتی ایرانی
برخورداری از نیروهای انسانی خبره و با تجربه
وجود نهاد های خصوصی متولی موسیقی همچون خانه موسیقی

 

بکارگیری نهادهای خصوصی جهت سرمایه‌گذاری و معرفی موسیقی و سازآلات ایرانی با کمک شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای(S5، O1، O3، O5)
حضور در نمایشگاههای بین المللی با رویکرد معرفی موسسه های نشر و تولیدکنندگان سازآلات ایرانی( S3، S4، S5،O1، O2، O5)
برگزاری تورهای آموزشی سازآلات و موسیقی ایرانی در بازارهای هدف(S4، S5، O1، O2، O3، O4، O5)

 

 

 

جدول ۵-۴ استراتژیهای مربوط به قرارگیری در موقعیت SO
۵-۳ نتیجه گیری
الف) شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو برای صنعت موسیقی ایرانی با رویکرد صادرات
در این راستا با مطالعه اسناد و منابع و مقالات و انجام مصاحبه با افراد خبره به شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌های پیش روی صنعت موسیقی سنتی ایرانی در زمینه صادرات پرداخته شد که در فصل چهارم به طور مفصل به آن پرداخته شد.
ب) تحلیل عوامل به منظور شناسایی موضوعات استراتژیک صنعت موسیقی ایرانی (بارویکرد صادرات) و الویت‌بندی استراتژی‌ها
مقوله موسیقی در کشور ما،تفاوتی بنیادی با سایر شئون زندگی‌مان دارد و آن مسئله بودن و نبودن است. بودن از این جهت که به هر حال در سی سال گذشته هیچ گاه به معنی کلمه تعطیل نبوده است و نبودن هم از این جهت که همانند سایر امور عادی کشور، نگریسته نمی‌شود. برای مثال مقولاتی مانند سینما، بهداشت و درمان، ارزاق عمومی، زیرساخت‌های اقتصادی، امنیت اجتماعی و غیره در نگاه مردم و دولتمردان تقریباً جایگاه شناخته شده‌ای دارند و اگر گاهی، کمی و کاستی در آن‌ها مشاهده می‌شود، دلیلی معمولاً اقتصادی دارند و هیچ‌گاه اصل موضوع زیر سوال نمی‌رود. اما در خصوص موسیقی چنین نیست.
یعنی رونق و بی‌رونقی موسیقی، غالباً دلایل غیرموسیقایی دارد . در نتیجه هر آن ممکن است شاهد رونق نسبی آن باشیم و در برهه‌ای نیز، رکود بخشی از آن را به نظاره بنشینیم. به همین دلیل ظرفیت‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی‌اش دست کم برای بدنه مدیریتی کشور ناشناخته مانده است و هیچ‌گاه اقدامی جدی برای توسعه هنر موسیقی پا به پای سایر مقولات فرهنگی و اقتصادی کشور برداشته نمی‌شود. یکی از وجوه مورد غفلت واقع شده این هنر ناشناخته در کشورمان، جنبه اقتصادی آن است که امروزه در جهان از آن به عنوان صنعت موسیقی یاد می‌شود و طبق معمول، کشورهای توسعه یافته بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
یکی از دلایل توسعه نیافتگی بخش خصوصی در کشورمان، سایه سنگین درآمدهای نفتی است که همه‌گاه، دولت‌های وقت را از درآمد مالیاتی ناشی از فعالیت های کوچک بخش خصوصی بی‌نیاز می‌کند و در نتیجه هیچ‌گاه بنگاه‌های خصوصی کشورمان همانند جهان فرامرز ایران، نقشی تعیین کننده و پویا در اقتصاد خرد و کلان ما ندارند. طبیعی است در چنین شرایطی، صنعت موسیقی کشورمان به مراتب نحیف تر و ناکارآمدتر خواهد بود. چه این که این صنعت نو پا، علاوه بر مشکلات اقتصادی از جمله دولتی بودن غالب امور، با مسائل خاص هنر موسیقی هم درگیر است که هر چند یک بار، دامنش را می‌گیرد و تا حد بودن و نبودن پیش می‌رود. یعنی حتی اگر قوانین اقتصادی کشور، شرایط آرمانی را داشت و بخش خصوصی پویایی داشتیم، صنعت موسیقی ایران همچنان نحیف می‌بود. چه این که موسیقی هنوز به عنوان یک شغل در کشور ما جایگاه روشن و مطمئنی ندارد.
در راستای تحقق این هدف، در گام پنجم مدل مفهومی و با بهره گیری از تکنیک سوات، مسائل و موضوعات استراتژیک صنعت موسیقی سنتی ایران مورد مطالعه و شناسایی گردید که نتایج تفصیلی حاصل پیشتر در فصل چهارم ارائه گردیده است. در مجموع، نتایج تحلیل سوات حاکی از آن است که وضعیت صنعت از حیث قرار‌گیری در موقعیت استراتژیک، در ناحیه تهاجمی (SO) می‌باشد. این بدان معناست که مدیران این صنعت می بایست با بهره‌گیری از مزیت‌های بالقوه‌ای که در فرصت‌های محیطی نهفته است و با توجه به نقاط قوت موجود در این صنعت ، حداکثر تلاش خود را برای اعتلا و افزایش صادرات محصولات موسیقایی ایرانی بکنند.
لذا در اینجا استراتژی هایی باید اولویت یابند که در راستای تحقق این هدف قرار داشته باشند. استراتژی هایی که در این وضعیت توصیه می‌شوند عبارتند از :
بکارگیری نهادهای خصوصی جهت سرمایه‌گذاری و معرفی موسیقی و سازآلات ایرانی با کمک شبکه های تلویزیونی و ماهواره‌ای
حضور در نمایشگاههای بین‌المللی با رویکرد معرفی موسسه های نشر و تولیدکنندگان سازآلات ایرانی
برگزاری تورهای آموزشی سازآلات و موسیقی ایرانی در بازارهای هدف
۵- ۴ پیشنهادها
پیشنهادهای پژوهش حاضر به دو بخش تقسیم می‌شوند. این دو بخش عبارتند از پیشنهادهای اجرایی و پیشنهادی پژوهشی.
۵- ۴-۱ پیشنهادهای اجرایی
به منظور بهبود عملکرد در زمینه صادرات ابزارآلات موسیقی سنتی ایرانی می بایست اقدام به پیاده سازی استرتژی‌های گروه SO پرداخت. از جمله بکارگیری نهادهای خصوصی جهت سرمایه‌گذاری و معرفی موسیقی و سازآلات ایرانی به کمک شبکه های تلویزیونی و ماهواره‌ای. متاسفانه در مقایسه با کشورهای همسایه از جمله ترکیه و کشورهای عربی منطقه ، در جهت معرفی و آموزش موسیقی و سازهای ایرانی سهل انگاری بسیاری شده‌است. به عنوان مثال هنوز مجموعه‌ای مدون به زبان انگلیسی جهت آموزش سازهای ایرانی ساخته نشده‌است و بسیاری از علاقه مندان موسیقی ایرانی که با زبان فارسی آشنایی ندارند از این موضوع رنج می برند.
حضور در نمایشگاههای معتبر بین المللی همچون MusicMess آلمان و NAMM آمریکا می‌تواند در جهت معرفی موسیقی ایرانی و توانایی های سازندگان و نوازندگان ایرانی تاثیر به سزایی داشته باشد. چرا که در این گونه گردهمایی‌های بین‌المللی بسیاری از شرکتهای معتبر فعال در این حوزه حضور فعال دارند و همکاری با این گونه شرکت و سازمان‌ها می‌تواند تا حد زیادی برای معرفی و تبلیغ و درنهایت توزیع محصولات فرهنگی موسیقایی ایران تاثیر قابل توجهی داشته باشد. البته با توجه به هزینه های بسیار بالای شرکت در این گونه رویدادها، کمک دولت در مراحل اولیه می‌تواند بسیار موثر باشد.
همچنین برگزاری تورهای آموزشی موسیقی ایرانی در کشورهای هدف از جمله کشورهای اروپایی ، آمریکا، کانادا ، استرالیا و کشورهای آسیای دور همچون ژاپن و کره جنوبی می‌تواند نتیجه به سزایی داشته باشد. البته این امر با همکاری بخش خصوصی و دولت امکان پذیر خواهد بود.
۵- ۴-۲ پژوهش‌های آتی
پژوهش‌های دیگر می‌توانند علاوه برفرض وابستگی میان عوامل استراتژیک، وابستگی های ممکن میان عوامل فرعی را هم مورد بررسی قرار دهند. هم چنین در مواردی که ماتریس های زوجی دارای عدم قطعیت هستند می توان از ارقام فازی استفاده کرد.
تلفیق تکنیک‌های SWOT و ANP را می توان در بخش های دیگر از جمله صادرات صنایع دستی و خشکبار ایرانی نیز به کار برد.
منابع و ماخذ
رضاییان، علی (۱۳۹۰) ، مبانی سازمان و مدیریت ، انتشارات سمت
ملکی ، محمد حسن ، منصور مومنی (۱۳۸۸) تدوین استرتژی‌های ایمنی شرکت ایران مرینوس با بکارگیری تکنیک‌های SWOT و ANP
مومنی ، منصور (۱۳۸۹) ، مباحث نوین تحقیق در عملیات ، منصور مومنی
خداد حسینی ، عزیزی (۱۳۹۱) ، مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک ، انتشارات صفار- اشراقی
آزاده فر، محمدرضا ( ۱۳۹۰)، اقتصاد موسیقی ، پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات
قدسی پور، سید حسن (۱۳۸۵)، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، تهران دانشگاه صنعتی امیر کبیر
ابراهیمی نژاد ، مهدی ( ۱۳۷۹) ،مدیریت استراتژیک در بازرگانی و صنایع ، سمت
غفاریان، وفا و غلامرضا کیانی (۱۳۸۰)، استراتژی اثربخش، تهران، نشر فردا
هانگر، جی . دیوید، اعرابی ، محمد (۱۳۸۱) مبانی مدیریت استراتژیک، دفتر پژوهشهای فرهنگی
پهلوانیان، حسین (۱۳۸۵)، تجربه ای موفق از کاربرد مدیریت راهبردی، یزد، انتشارات نیکو روش.
به کارگیری تکنیک فرایند تحلیل شبکهای درتحلیل نقاط قوت،ضعف، فرصت و تهدید (مطالعه موردی شرکت سهامی بیمه ایران) ، عیسی پریزادی ،سعید صحت ، نشریه مدیریت صنعتی ، ۱۳۸۸
محصولی ، فرامرز (۱۳۸۸) طراحی و تعیین استراتژی‌های مناسب برای توسعه صنایع غذایی ( شیر و صنایع لبنی) در استان سمنان با بهره گرفتن از مدل SWOT - AHP، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان .
علایی ، حسین (۱۳۸۹) بررسی عوامل موثر بر جلب رضایت مشتریان اینترنتی و اولویت بندی آنها ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، دانشکده مدیریت .
Ihsan Yu¨ksel, Metin Dagdeviren(2007) “Using the analytic network process (ANP) in a SWOT analysis-A case study for a textile firm “. Information Sciences, pp. 35-43
GÖRENER , Ali (2012), Comparing AHP and ANP: An Application of Strategic Decisions Making in a Manufacturing Company , Ph.D. , Department of Logistics , Beykent University
Dincer, O. (2004). Strategy Management and Organization Policy. Istanbul: Beta Publication.
Ali GÖRENER, (2012) Comparing AHP and ANP: An Application of Strategic Decisions Making in a Manufacturing

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...