• کد پاسخ سریع در تعامل با یک آگهی[۵۵]- این مثال خوبی از آمیختن تبلیغات سنتی وتبلیغات تلفن همراه است. کد پاسخ سریع یک بارکد۲D حاوی اطلاعات در هر دو حالت عمودی وافقی است . با بهره گرفتن از این کانال کاربر نهایی که یک پوستر و یا آگهی در نشریه می بیند ،لازم نیست آدرس آن را به خاطر بسپرد، به جای آن می تواند تلفن خودرا بردارد و یک عکس از این کد که در پوستر یا آگهی مجله پیوست شده است بگیرد. با این کار می تواند آدرس فروشگاه را ذخیره کند و با گرفتن یک عکس از کد ، کاربر می تواند به سایت کمپین برای دانلود بازی و یا برای اطلاعات بیشتر مراجعه کند.کمپین[۵۶] برای عرضه ولوو C70 یک مثال خوب بازاریابی از طریق بسته های نرم افزاری است. آن از طریق آگهی های تبلیغاتی در مجلات به بازار عرضه شد جایی که آن ها مصرف کنندگان را برای دانلود کد ۲D توسط ارسال اس ام اس تشویق می کردند. پس از نصب برنامه، مصرف کنندگان می توانند کد آن را از آگهی های مجله با دوربین خود برای دریافت محتوا بردارند (Luarn and Lin , 2005 , P: 885).

    دانلود پایان نامه

 

    • پیا م های فشاری - از این طریق می توان تبلیغات را بر روی تلفن کاربران به صورت متن، تصویر، صدا و ویدیو ارسال نمود. این کانال می تواند آدرس و یا شماره تلفن کاربر را ذخیره کند و با کلیک روی شماره تماس و یا با کلیک روی آدرس برایشان پیام تبلیغاتی را ارسال کند. با این پیام، تبلیغ کنندگان بهترین فرصت برای شروع گفت و گو با مشتریان از طریق اولین سئوال و درخواست یک جواب را دارند (Amin, 2008, P: 495).

 

    • پیام های کششی- هر مفهومی که برای کاربر نهایی فرستاده می شود و جواب را پس از مدت زمان کوتاهی درخواست می کند. در این مورد تبلیغ کنندگان یک وسیله بی سیم رابرای پاسخ دهی به پیام تبلیغی ارائه می دهند. بنابراین این یک نوع از تبلیغات این است که کاربر نهایی برای دریافت تبلیغ درخواست می کند به جای آنکه شرکت ، تبلیغات را به سمت مشتری بفرستد (Luarn and Lin , 2005 , P: 882).

 

    • داخل پیام کوتاه[۵۷] - این کانال از فضای آزاد داخل پیام ها با قرار دادن تبلیغات در آن ها استفاده می کند. در یک اس ام اس، ۱۶۰ کاراکتر وجود دارد اما به طور متوسط ۸۰ کاراکتر در هر اس ام اس فرستاده شده وجود دارد. بنابراین۸۰ کاراکتر فضای خالی وجود دارد که اپراتور می تواند آن را با تبلیغات پر کند. با این روش، اپراتور پیام کوتاه می تواند آگهی متنی کوچک را با یک کلیک به آدرس مشتریان بفرستد و هم چنین می تواند با بهره گرفتن از روش های تبلیغاتی ، بسته تبلیغاتی را داخل پیام قرار دهد . مجموعه شرکت های وداکام[۵۸] در آفریقای جنوبی یک سرویس به نام “لطفا بامن تماس بگیر” را به وجود آورده اند که اجازه می دهد مشتریان سیم کارت اعتباری، پیام رایگان ارسال کنند (Amin, 2008, P: 494)

 

    • در بین تماس[۵۹]- قبل ازتماس تلفنی یک صدای آگهی ۱۵ ثانیه ای که کاربر نمی تواند به آن قبل و یا درحین تماس تلفنی گوش دهند. در این نوع آگهی، صدای تبلیغی می تواند از کاربر نهایی بپرسد که آیا او اطلاعات بیشتری در رابطه با تبلیغ از طریق پیام کوتاه می خواهد یا خیر؟

 

    • بلوتوسدر این روش از بلوتوس برای انتقال پیام های تبلیغی استفاده می شود (Luarn and Lin , 2005 , P: 884).

 

    • بازی موبایل[۶۰]برخی شرکت ها، بازی هایی که برای اجرا روی موبایل تهیه شده را در تبلیغات شان ارائه می کنند تا برندشان در ذهن مخاطب حک شود. مانند شرکت BMW که یک بازی موبایلی مسابقه ماشین را ارائه کرده است.

 

    • تلویزیون همراه[۶۱]- در این روش می توان پیام های تبلیغ شده در تلویزیون را از طریق گوشی تلفن همراه مشاهده نمود (Amin, 2008, P: 495).

 

 

 

    1. تبلیغات موبایلی آنلاین[۶۲]

 

در زیر به تشریح انواع تبلیغات موبایلی برخط پرداخته می شود.

 

    • بر روی پورتال[۶۳] - به منظورتشویق مشترکان تلفن همراه برای استفاده از خدمات، داده ها و مطالب روی وب، بسیاری ازاپراتورهای تلفن همراه ازپورتال تلفن همراه استفاده می کنند. در این پورتال، مشترکین می توانند خدمات مختلفی را دریافت کنند و در برخی موارد، حتی سرویس های پیشرفته تر مانند تلویزیون موبایل را استفاده کنند. این پورتال ها ابزار فوق العاده برای تبلیغات موبایلی است. بسیاری از این پورتال ها رایگان هستند و مصرف کنندگان هدف این آگهی ها، می توانند بر روی بنر مورد علاقه شان کلیک کنند و مطالب داخل کمپین را بخوانند. یکی از موانع اصلی در این نوع تبلیغات موبایلی این است که مصرف کنندگان نمی خواهند به استفاده از تبلیغات متهم شوند (Luarn and Lin , 2005 , P: 881).

 

    • خارج ازپورتال[۶۴] - سایت های خارج از پورتال مانند سایت های خبری و یا شبکه های اجتماعی مختلف هستند. تحقیقی در سال ۲۰۰۸ نشان داد که ۴۴ درصد از افراد جوان برای دسترسی به شبکه های اجتماعی از تلفن همراه استفاده می کنند.

 

    • جستجو از طریق موبایل[۶۵]-به زبان ساده انجام جستجو در اینترنت از طریق دستگاه موبایل می باشد. همانند اینترنت، شرکت ها به دو طریق می توانند از این امکانات استفاده کنند:جستجوی الگوریتمی[۶۶] و جستجوی پرداختی[۶۷] (Amin, 2008, P: 496).

 

۲-۳-۶) ویژگی های تبلیغات موبایلی

 

    • سودمندی ادراک شده

 

دیویس درسال ۱۹۸۹ سودمندی ادراک شده رابه عنوان میزانی که فرد اعتقاد دارد استفاده از یک نظام خاص، عملکرد شغلی اش را ارتقا خواهد داد،تعریف نموده است وآن زمانی مورد توجه قرار می گیرد که فرد تمایل به استفاده یا عدم استفاده از فن آوری را دارد (Davis, 1989, P: 321). در تعریفی دیگر، ادراکات فرد در مورد مفید بودن یک فن آوری اطلاعاتی به میزانی است که فرد تصور می کند که استفاده از یک فن آوری خاص موجب بهبود عملکرد شغلی وی درسازمان می شود و یا به ا نجام بهتر کار مورد نظر کمک می کند؛ این کمک می تواند ازطریق کاهش زمان انجام وظیفه یا ارائه اطلاعات به هنگام باشد (Doll et al..,1998,P: 845).
در این زمینه تحقیقات جامعی وجود دارد که تأثیر مهم سودمندی ادراک شده را بر قصد استفاده ثابت نموده است. محققانی مثل پارک و چیونگ[۶۸]، در سال ۲۰۰۵ دریافتند که سودمندی ادراک شده روی قصد خرید آنلاین تاثیر مثبتی دارد. چیو[۶۹] و همکارانش نیز در سال ۲۰۰۵ به این نتیجه رسیدندکه سودمندی ادراک شده روی فعالیت اینترنتی و موبایلی تاثیر مثبت دارد. این نتایج با یافته های لورن و لین[۷۰]سازگارهستند (Amin, 2008, P: 495-496). مطالعات قبل تر نیز به تأثیر مهم سودمندی ادارک شده بر قصد استفاده اشاره داشتند . لیو در سال ۲۰۰۵ عنوان نمود که دلیل اصلی که مردم از تبلیغات موبایلی استفاده می کنند این است که مردم آن ها را سودمند می دانند (Luarn and Lin , 2005 , P: 881). کورتی و یانگ در سال ۲۰۱۰ دریافتند که مفید بودن ادراک شده در پذیرش تبلیغات موبایلی موثراست (Kourty, 2010, P: 103-113).

 

    • سهولت استفاده ادراک شده

 

سهولت استفاده ادراک شده توسط دیویس در سال ۱۹۸۹ به عنوان میزانی که فرد معتقد است استفاده از یک نظام خاص بر حسب تلاش جسمی یا ذهنی و نیز یادگیری،مستلزم تلاش زیادی نیست، تعریف شده است. تحقیقات زیادی که در زمینه سیستم های اطلاعاتی انجام شده نشان داده است که سهولت استفاده درک شده بر قصد استفاده تأثیر دارد و این تأثیر ممکن است به طور مستقیم و یا به طور غیرمستقیم ناشی از تأثیری که بر مفید بودن درک شده دارد، باشد (Stamoulis et al.., 2002, P: 2458).
دیویس و همکارانش درسال ۱۹۸۹ مطرح نمودندکه سهولت استفاده ادراک شده عاملی موثربرسودمندی ادراک شده است.نتایج تحقیقات قبلی رابطه مهم بین سهولت استفاده وسودمندی ادارک شده راآشکارمی سازد. محققینی مانند دیویس درسال۱۹۸۹، کلیجنن[۷۱] وهمکارانش درسال ۲۰۰۴ و وانگ[۷۲] در سال ۲۰۰۳نیزبه این نتیجه رسیدند (Amin , 2008 , P: 496). بر مبنای مطالعات گذشته نظام های آسان تر به احتمال بیشتر، مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 

    • شرایط تسهیلی

 

درجه ای که فرد باور دارد که زیرساخت های سازمانی و فنی برای پشتیبانی استفاده ازفن آوری موجود می باشند (Al-Ghahtani,2007,P: 682). این سازه، مفاهیم ضمنی موجود در سازه های کنترل رفتاری درک شده (تئوری رفتار برنامه ریزی شده، تئوری تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده، مدل مرکب حاصل ازمدل پذیرشفن آوریو تئوری رفتار برنامه ریزی شده)، شرایط تسهیل کننده (مدل استفاده ازرایانه شخصی) و قابلیت سازگاری (تئوری اشاعه نوآوری ) را شامل می شود (Venkatesh et al.., 2003, p:53).
برای دریافت وارسال پیام کوتاه توسط کاربران وجود زیر ساخت های فن آوریکی در ارتباطات بدون سیم لازم است.انواع مختلفی از گوشی های همراه با قابلیت ها و ویژگی های متفاوت وجود دارد. حتی گاهی گوشی ها با برند های مشابه با قابلیت های مختلفی در بازارها ارائه می شوند .علاوه بر آن شرایط تسهیلی به عنوان محیط های بیرونی کمک کننده به کاربران برای غلبه بر موانع و دشواری های استفاده از یک فن آوری اطلاعاتی است . زمانی که کاربران تشخیص دهند شرایط محیطی برای کمک به آن ها در یادگیری نحوه استفاده از خدمات تبلیغات موبایلی وجود دارند ،سهولت استفاده ازاین خدمات را درک خواهند نمود (Gu et al.., 2009, P: 11609).
۲-۳-۷) تاریخچه پیشرفت سرویس پیام کوتاه
سرویس پیام کوتاه[۷۳] عبارت است از یک سرویس برای مبادله پیام های متنی تا ۱۴۰ بایت (یا ۱۶۰ کاراکتر ۷ بایتی) . خدمت ارسال پیام کوتاه به ویژه با شبکه های نسل دوم سازگار است زیرا آن ها نیاز به قابلیت های اندک برای مبادله داده ها دارند. انتقال پیام کوتاه از تلفن همراه به وسیله مرکز خدمات پیام کوتاه به انجام می رسد. مرکز خدمات پیام کوتاه، پیام را از دستگاه موبایل دریافت می کند و آنرا تا دستگاه مقصد مسیریابی می کند. برای تولید پیام های کوتاه به وسیله ی تلفن همراه، این امکان وجود دارد که یک شرکت یا یک سرویس دهنده خاص یک مرکز خدمات پیام کوتاه را اداره کند. (احمدی ،۱۳۸۷،ص۴۵)
تاریخچه پیشرفت پیام کوتاه در جهان به شرح زیر می باشد:
در سال ۱۹۹۲: اولین پیام کوتاه تجاری در ۳ دسامبر ۱۹۹۲ توسط نیل پاپ ورس[۷۴] از شبکه جی اس ام به وسیله کامپیوتر برای ریچارد جاوریس[۷۵] فرستاده شد
در سال ۱۹۹۴: نوکیا زنگ استانداردی در موبایل ایجاد کرد که همراه پیام کوتاه به عنوان یک ابزار موفق و مفید شناخته شد.
اوخر دهه ۱۹۹۰: تبلیغات پیام کوتاه در اروپا و قسمت هایی از آسیا به سرعت افزایش پیدا کرد و تجار به جمع آوری شماره تلفن همراه مشترکین  برای فرستادن متون تجاری به آن ها پرداختند.
در سال ۱۹۹۹: i-mode توسط “ان تی تی دوکومو”[۷۶] توسعه پیدا کرد.
در سال ۲۰۰۰: زمانی که بنگاه ها شروع به فرستادن پیام های کوتاه در مقیاس وسیع کردند دریافتند که  برای این پیام ها باید بهایی بپردازند. این عامل منجر به کاهش استفاده از پیام کوتاه شد.
در سال ۲۰۰۱: نوکیا[۷۷] خدمات جدیدی برای استفاده از زنگ های مختلف ایجاد کرد که به استفاده کنندگان امکان تغییر صدای زنگ را برای پیام کوتاه دو جانبه می داد.
در سال ۲۰۰۲: اولین قابلیت سرویس پیام چند رسانه ای بوجود آمد. تولید کنندگان مختلف، فن آوری سرویس پیام چند رسانه ای را به طرق مختلف معرفی کردند.
در سال ۲۰۰۳: سرویس های خبری مانند بی بی سی امکانات ساده ای به وسیله پیام کوتاه ایجاد کردند که در اکثر اوقات در دسترس و قابل استفاده بودند.
در سال ۲۰۰۶: در فوریه ۲۰۰۶ بازاریابی سیار بر پایه پیام کوتاه با چندصد میلیون تبلیغ که هر ماه فقط در اروپا فرستاده می شد به عنوان یکی از رایج ترین شیوه های تبلیغات شناخته شد (Okazaki and Taylor, 2008, P: 6).
۲-۳-۸) انواع پیام کوتاه و پیام چند رسانه ای تبلیغاتی
به طور کلی دو نوع پیام وجود داردکه عبارتند از :
استاندارد - در این حالت شرکت ها تمامی هزینه ارسال پیام را متقبل می شوند.
جبرانی- مشتری برخی از محتویات پیام را می خرد وهزینه این فرایند در قبض تلفن وی لحاظ می شود. به عنوان مثال این حالت عبارت است از: رای دهی تعاملی، اشتراک خبر نامه ، چت دو طرفه، خرید زنگ تلفن ، وال پیپر[۷۸]، کلیپ های موسیقی (Salim, 2009, P: 9).
۲-۳-۸-۱) نقاط قوت و ضعف پیام کوتاه به عنوان ابزار تبلیغی
امروزه مدیران بازاریابی، پیام کوتاه را به عنوان فن آوری نوینی برای ارائه سرویس بهتر به مشتریان به کار می گیرند. در نتیجه این تفکر، ارائه خدمات متنوع به مشتریان به سهولت میسر بوده و شرکت می تواند با مشتریان بالفعل و بالقوه خود به سهولت ارتباط برقرار کند. اما این که آیا پیام کوتاه توان به کارگیری به عنوان یک رسانه تبلیغاتی موثر را دارد یا خیر، به شناخت دقیق مزایا و معایب آن از یک طرف ومقایسه آن با سایر رسانه های تبلیغات از طرف دیگر بستگی دارد. تا از این رهگذرامکان انتخاب و به کارگیری صحیح آن فراهم آید (Luong , 2007,P: 25).
۲-۳-۸-۲) مزایای پیام کوتاه به عنوان ابزار تبلیغاتی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...