اطلاعات اولیه جنسیت، تاریخ، تولد، محل زندگی، دیدگاه سیاسی و مذهبی ؛
اطلاعات مورد نیاز برای تماس شامل تلفن، ایمیل آدرس، وبگاه …؛
دانلود پایان نامه
اطلاعات مربوط به روابط کاربر نظیر وضعیت تأهل و …؛
اطلاعات شخصی مانند علایق شخصی شامل فعالیت ها، برنامه، موسیقی، کتاب و فیلم مورد علاقه؛
تحصیلات که در این بخش کاربر می تواند نام محل تحصیل خود را ذکر کند؛
شغل.
دیوار: منظور از دیوار، فضایی در صفحه پروفایل است که به دوستان او این امکان را می دهد تا از طریق آن پیام های خود را برای کاربر ارسال کنند. زمان و تاریخ پیام ارسال شده روی دیوار نشان داده می شود. دیوار کاربر معرض دید کسانی قرار دارد که می توانند پروفایل کامل او را مشاهده کنند، و پست های ارسال شده روی دیوار کاربران مختلف، در بخش تغذیه خبر هر کس نمایش داده می شود. بسیاری از کاربران از دیوار دوستان خود برای ارسال یادداشت های کوتاه و موقتی استفاده می کنند. از جولای۲۰۰۷، کاربران کاربران فیس بوک می توانند پیوست هایی را نیز روی دیوار خود ارسال کنند که در گذشته تنها محدود به ارسال متن بود.
تغذیه خبری: در ۶ سپتامبر ۲۰۰۶، فاروق خان بخش جدیدی را بعنوان تغذیه خبری به صفحه اصلی معرفی کرد. در گذشته، وقتی کاربران وارد صفحه اصلی خود می شدند با نسخه ای از پروفایل متغییر خود مواجه می شدند. اما طرح جدید، صفحه اصلی دیگری را به وجود می آورد که در آن کاتربران مرتباً می توانستند فهرست روز آمد شده فعالیت های دوستان خود را مشاهد کنند.
بخش تغذیه خبری اطلاعاتی، تغییرات پروفایل، اتفاقات پیش رو و تولید ها را مشخص می کند و در معرض دید کاربر می دهد. بخش تغذیه خبر همچنین گفتگو های صورت گرفته روی دیوارهای دوستان کاربر را نمایش می دهد.
در ابتدا بخش تغذیه خبری باعث نارضایتی های در بین کاربران فیس بوک شد. بسیاری از کاربران از درهم ریختگی و اطلاعات ناخواسته زیاد آن ابراز ناراحتی می کردند. برخی نیز عنوان می کردند که بخش تغذیه خبری باعث شده است تا دیگران به راحتی بتوانند فعالیت هایی نظیر تغییر در وضعیت روابط، اتفاقات و گفتگو های سایر کاربران را رد گیری کنند. در پاسخ به این نارضایتی ها، مارک زوکر برگ در بیانیه ای از کوتاهی وبگاه در حفظ حریم خصوصی افراد عذرخواهی کرد و پس از آن این امکان را برای کاربران به وجود آورد که بتوانند تعیین کنند که چه کسی می تواند اطلاعات آنها را مشاهده کند.
عکس: یکی از برنامه های بسیار پرکاربرد فیس بوک برنامه عکس است که از طریق آن کاربران می توانند آلبوم خود را بارگذاری کنند، دوستان خود را تگ کنند و در مورد عکس ها اظهار نظرخود را ارسال نمایند. افراد از عکس در بخش های مختلف فیس بوک استفاده می کنند. برای مثال کاربران می توانند در پروفایل عکسی از خود ارئه دهند. هر چند که لزوما اینطور نیست. همچنین در بخش آلبوم، کاربران می توانند عکس های مختلفی از خود، یا هر تصویری که مورد علاقه آنهاست استفاده کنند و آنها را در معرض دید دیگران قرار دهند. برخی از کاربران در آلبوم خود، عکس هایی از اعضای خانواده، سفرهای اخیر یا مهمانی های خود استفاده می کنند و زیر عکس ها شرحی را می نویسندکه در آن به دوستان خود توضیح میدهند که عکس در کجا و به چه مناسبتی گرفته شده است.
تگ کردن: یکی از پر کاربرد ترین اجزای فیس بوک تگ کردن است. تگ کردن به معنای نشان دار کردن یا علامت گذاشتن روی یک فیلم یا عکس خاص است. یعنی اگر یکی از کاربران عکس یا فیلم خاصی را جالب توجه بداند و بخواهد آن را با دوستان خود در میان بگذارد نام آن دسته از دوستانش را که میخواهد محتوای مورد نظر را ببینند تگ می کند. با این کار دوستان فرد محتوا را مشاهده می کنند و می توانند در مورد آن اظهار نظر کنند.
فیلم: زمانی که فیس بوک پلتفرم خود را منتشر کرد، همزمان برنامه ای مخصوص به خود را نیز برای سهیم شدن در فیلم منتشر کرد. کاربران می توانند با بهره گرفتن از سرویس و از طریق بارگذاری ویدئو، اضافه کردن ویدئو از طریق تلفن همراه در فیس بوک و استفاده از وب کم ها ویدئو های خود را در فیس بوک قرار دهند.
رویدادها: از طریق بخش رویدادها، اعضای فیس بوک رویدادهای پیش رو در درون گروه های خود را به اطلاع یکدیگر می رسانند. یا برای آن برنامه ریزی کنند.
علایق: در این بخش کاربر علایق خود را نام می برد. برای مثال می گوید که به چه موسیقی، فیلم، ورزش و ……… علاقه مند است.
یادداشت: در ۲۲ اگوست ۲۰۰۶ به عنوان بخش بلاگ که اجازه تگ کردن و تصویر گذاشتن را به کاربر می داد، به وجود آمد.
تذکرات: تذکر اتفاقات مهم: برای مثال وقتی کسی در یکی از پیوندهای روی دیوار کاربر مشارکت کند، یا در مورد یکی از پست هایی که کاربر در مورد آن اظهار نظر کرده است، نظر بدهد، تذکر در پایین سمت راست ظاهر می شود و به کاربر این امکان را می دهد تا با سرعت زیادی از اتفاقاتی که رخ می دهد با خبر شود.
هدایا: دوستان می توانند هدایایی و تصاویر اقلامی که توسط یکی از طراحان سابق شرکت اپل طراحی شده به یکدیگر هدیه دهند.
تولدها: در این بخش روز تولد دوستان کاربر به وی یاد آوری می شود تا در صورت تمایل پیام تبریک خود را برای آنها ارسال نماید.
چت: از ۵ آوریل ۲۰۰۸ فیس بوک سرویس چت را به شکل مقدماتی راه اندازی کرد و از ۲۳ آوریل همان سال فیس بوک چت را در اختیار تمام کاربران خود قرارداد. کاربران تنها می توانند با کسانی چت کنند که با آنها دوست هستند.
روز آمد کردن وضعیت: فیس بوک بخشی با عنوان روز آمد کردن دارد که در آن کاربران این امکان را دارند تا برای همه دوستان خود پست هایی را ارسال کنند. در مقابل دوستان می توانند در مورد پست های گذاشته اظهار نظر کنند.
امنیت: بخش امنیت در فیس بوک خود شامل بخش های مختلفی است:
امنیت عمومی: در این بخش فیس بوک توصیه های تقریباً مشابهی که در بالا به آن اشاره شد برای کاربران خود دارد. در ادامه وبگاه به سوالات کاربران خود در این مورد پاسخ می دهد.
حریم خصوصی: حریم خصوصی در فیس بوک با این نیت به وجود آمده است که افراد باید بر آنچه که با دیگران در آن سهیم میشوند کنترل داشته باشند. پیدا کردن و ارتباط با دوستان باید آسان باشد. تنظیمات بخش حریم خصوصی باید آسان و راحت باشد. در فیس بوک سه سطح اساسی برای حریم خصوصی وجود دارد: دوستان، دوست دوستان و تمام افراد.
تنظیمات و تغییرات جدید در فیس بوک در مورد حریم خصوصی:
کاربر می تواند مشخص کند که چه کسی می تواند هر یک از پست های او را ببیند. از روز آمد کردن وضعیت گرفته تا عکس های آلبوم.
ویژگی انتشار اخبار و اطلاعات:
فیس بوک مانند سایر رسانه های آن لاین دارای امکاناتی منحصر به فرد جهت انتشار اخبار و اطلاعات می باشد . در فیس بوک فرد می تواند شبکه مخاطبین خود را تشکیل داده و آنها را از بین دوستان خود تا همه گسترش دهد ،ازدیگر ویژگیهای فیس بوک تعاملی بودن آن می باشد . در فیس بوک هر کس می تواند در مورد خبری که انتشار یافته نظر داده و یا حتی در مورد صحت و سقم خبر تشکیک نموده ، اخباری در رد یا تکمیل خبر ارائه نماید ،از دیگر ویژگیهای فیس بوک می توان به امکان استفاده همزمان از تصویر ، متن و صدا اشاره نمود که با کمک به متن به اثر گذاری حداکثری خبر بر مخاطب کمک می کند . از دیگر ویژگیهای فیس بوک بی واسطه بودن خبر رسانی آن است یعنی اینکه بین رسانه و مخاطب هیچ واسطه ای وجود ندارد .
دیگر اینکه انتشار اخبار افقی و بدون سلسله مراتب است . و در نهایت اینکه در این فضا امکان سانسور و گزینشی بودن اخبار به حداقل خود می رسد .
شبکه های منطقه ایی (نظیر لندن و استرالیا) حذف شده اند.
مجموعه ایی از اطلاعات عمومی برای تمام کاربران وجود دارد که در معرض دید همه قرار دارد.
برنامه های کاربردی و وبگاه های فیس بوک درزمانی که کاربر از آنها استفاده می کند. دسترسی به
یک مجموعه اطلاعات محدود دارند که شامل اطلاعاتی از کاربر است که توسط او در معرض دید عموم قرار گرفته است.
درمورد تبلیغات موجود در فیس بوک وحریم خصوصی تغییری ایجادنشده است. ما هرگز اطلاعات شخصی دیگران رادر اختیار تبلیغ کنندگان قرار نداده ایم.
برای ایجاد تغییردر مورد اطلاعات که درمعرض دید دیگران قرار می گیرد کاربر می توان از طریق صفحه اصلی وابزارهای موجود دربخش تنظیمات حریم خصوصی اقدام کند. کاربر همیشه این امکان را داردکه از طریق صفحه تنظیمات خصوصی، در این بخش تغییرات دلخواه خود را به وجود بیاورد.
علت ایجاد این تغییرات. (بنابه گفته مسئولین وبگاه)
هرروز میلیونها نفر برای برقراری ارتباط و سهیم شدن اطلاعات خود بایکدیگر، از فیس بوک استفاده می کنند زمانی که فیس بوک چندسال پیش بوجود آمد، مسئولین ان به راه های مختلفی فکر کردند تا بهترین نوع حریم خصوصی را برای افراد و آنچه آنها تمایل دارند با سایرین در میان بگذارند، به وجود بیاورند. از آن زمان تاکنون، برنامه ها و کاربران فیس بوک توجه کردند، متوجه شدند که افراد معمولاً اطلاعات بیشتری را با سایرین درمیان می گذارند و در مورد اختیار گذاشتن اطلاعات خود با تعداد بیشتری از افراد، آزادی بیشتری را احساس می کنند. آنها همچنین متوجه شدند که بسیاری از تنظیمات خصوصی- که با توسعه فیس بوک گسترش یافته و پیچیده تر شده اند- دیگر کارایی سابق خود را ندارند.
بسیاری از تغییراتی که این وبگاه طراحی کرده است، همگام با تغییر در هنجارهای اجتماعی و تحول در شبکه های ارتباطی فیس بوک است.
حذف شبکه محلی، معرفی تمام افراد:
در حال حاضر، تقریباً تمام کاربران فیس بوک در شبکه های مختلفی قرار دارند که شامل:
محل تحصیل، یا محله سکونت آنهاست. بیشتر این افراد اطلاعات خود را در معرض دید کسانی که در شبکه آنها هستند، قرار می دهند. اما با گسترش فیس بوک، شبکه های ارتباطی آنقدر بزرگ شده‌اند که اغلب میلیونها نفر را در بر می گیرند. به همین دلیل، دیگ این شبکه ها هدف اولیه خود را در ارائه صحیح افراد و اجتماعات از دست داده اند. به همین علت، شبکه های محلی برداشته شده اند و سه سطح حریم خصوصی جایگزین آن شده است: دوستان، دوست دوستان وتمام افراد. این گزینه‌ها ساده تر هستند و برای تمام کاربران قال استفاده است. با این حال کاربر باز هم می تواند تنظیمات خاص خود را نیز اعمال کند. وقتی چیزی در دسترس همه افراد قرار دارد، به این معناست که هر کس از اینترنت استفاده می کند، می تواند به آن دسترسی داشته باشد. فیس بوک مدعی است که زمان زیادی را صرف این موضوع کرده است که آیا همه افراد، باید محدود به تمام کسانی شود که در فیس بوک عضویت دارند یا کسانی را که به اینترنت دسترسی دارند، نیز شامل شود. اما، حقیقت این است که با توسعه فیس بوک، تمایز بین آنچه که در فیس بوک قرار داده می شود و آنچه که از اینترنت در دسترس افراد قرار می گیرد (از طریق برنامه ها، دستگاه تلفن همراه یا موتورهای جستجو) بیش از پیش مبهم وغیر قابل تفکیک شده است. فیس بوک عنوان کرده است که نمی خواهد به افراد احساس امنیت کاذب بدهد و اینطور تصور شود که صرفاً هرچیزی که در فیس بوک قرار گرفت، کاملاً خصوصی است. بنابراین مهم است که کاربرین مخاطبان خود را که به اطلاعات آنها دسترسی دارند، بشناسند و در نهایت خود تصمیم بگیرند.
نکته ای که ذکر آن به نظر ضرورت دارد، این است که در واقع بیشتر کاربران این احساس امنیت کاذب را دارند. یکی از ایرادات عمده ای که به فیس بوک گرفته شده است، تنظیمات این وبگاه در بخش های مختلف است که به شکل پیش فرض برای همه کاربران اعمال می شود و بخش هایی از اطلاعات و عکس های آنان در معرض دید عموم قرار می گیرد؛ با اینکه این پیش فرض ها توسط کاربران قابل تغییر وتنظیم است، اما از آنجایی که بسیاری از کاربران بخش حریم خصوصی فیس‌بوک را به درستی مطالعه نمی کنند اطلاع درستی از این که کدام دسته از اطلاعات آنها در معرض دید عموم قرار می گیرد، ندارند. در ایران به دلیل تسلط نداشتن کافی بسیاری از کاربران به زبان انگلیسی، این مشکل شاید بیشتر دیده شود. برای مثال، یکی از کاربران ایرانی که در این تحقیق با او محاسبه شد، گمان می کرد که عکس های وی تنها برای دوستانش قابل مشاهده است، در حالی که بعداً متوجه شد که به دلیل اشتباه در تنظیمات، عکس های او در معرض دید دیگران قرار داشته است.
اطلاعاتی که در معرض دید عموم قرار دارد.
فیس بوک همچنین توصیه هایی را برای کاربران ارائه کرده است تا این وبگاه محل مناسبی برای ارتباط و مشارکت همراه آرامش باشد. برای جلوگیری از تخلفات اینترنتی (یعنی استفاده از فناوری جدید برای ازار وترساندن کسی) در فضای فیس بوک، مسئولان این وبگاه توصیه هایی را نیز به کاربران خود دارند:
کاربران درخواست دوستی کسانی را بپذیرند که آنها را می شناسند، همچنین هرگونه پیام و پروفایلی را که به نظر آنها مشکوک است، گزارش دهند. در صورت دریافت گزارش از سوی کاربران در مورد جعلی بودن هویت کسی در فیس بوک، پروفایل فرد مذکئر از کار خواهد افتاد. در صورت مشاهده رفتارهای توهین آمیز و نامناسب، کاربر می تواند از گزینه مسدود کردن استفاده کند.
همچنین کاربران می توانند رفتارهای نامناسب را مستقیماً به فیس بوک گزارش کنند. بهترین راه برای جلوگیری از این رفتارها، این است که رفتار مورد نظر در همان جایی که اتفاق افتاده است گزارش شود. برای مثال، اگر کاربر در بخش پیامهای خود با این مشکل مواجه شد، می تواند پیام مذکور را باکلیک روی [گزارش] در کنار نام فرستنده پیام به فیس بوک ارسال کند و نام فرد را از فهرست دوستان خود حذف کند.
فیس بوک در توصیه های خود در حریم خصوصی پیشنهاد می کند که اطلاعات کلی مربوط به کاربر همچون خانواده، روابط، کار وتحصیلات برای همه قابل مشاهده باشد، چرا که این اطلاعات به سایر افراد این امکان را می دهد تا راحت تر یکدیگر را پیداکنند با این حال فیس بوک این امکان را به افراد می دهد که برای هر پست جدیدی که بر روی دیوار خود قرار می دهند، تعیین کنند که چه کسانی می توانند ان را مشاهده کنند و چه کسانی نمی توانند.
همچنین فیس بوک توصیه می کند که تولد، دیدگاه های سیاسی و مذهبی، محل زندگی، و فیلم ها و عکس های خود را در معرض دید دوستان و دوستان دوستن قرار دهید. فیس بوک همچنین توصیه می کند که اطلاعاتی نظیر پست الکترونیک و شماره تلفن خود رافقط در معرض دید دوستان خود قرار دهید.
در فهرست دوستان نیز می توان تنظیماتی را اعمال کرد و در بین دوستان کاربر نیز سطوح مختلفی را در دسترسی به اطلاعات خصوصی فرد بوجود آورد. با این کار،کاربر این امکان را دارد تا امور خصوصی تر خود را تنها با دوستان نزدیکتر و صمیمی تر خود در میان بگذارد. این کار از طریق تنظیمات خصوصی قابل اجراست و به کاربران این امکان را می دهد تا محتوای خاصی را از دید کسانی که خود انتخاب می کند، پنهان دارد.
برخی از نکات قابل توجه: فیس بوک در وبگاه خود به شرح تعهدات شرط های متقابل کاربران و وبگاه می پردازد که موارد زیر را شامل می شود:
اطلاعات و محتواهایی که با دیگران به مشارکت گذاشته می شود: فیس بوک معتقد است که هر کاربر مالک اطلاعات و محتواهای خود است. در مورد محتواهایی که تحت پوشش حقوق مالکیت معنوی قرار دارند، نظیر عکس وفیلم (محتوای آی.پی) افراد به فیس بوک مجوز غیر انحصاری، قابل انتقال به غیر، بدون حق امتیاز، برای استفاده از هرنوع محتوایی که روی فیس بوکح خود یا در رابطه با آن قرار می دهند، ارائه می دهند. این مجوز آی.پی خود را پاک کند، وجود دارد و پس از ان از بین می‌رود، مگر انکه محتوای مورد نظر با دیگران به مشارکت گذاشته شده باشد. زمانی که کاربر برنامه را اضافه می کند یا از پلتفرم استفاده می کند محتوا واطلاعات وی با آن برنامه به مشارکت گذاشته می شود. وقتی کاربر محتوا ویا اطلاعات خود را در معرض دید «همه» قرار می دهد این بدان معناست که همه، شامل افرادی که خارج از فیس بوک قرار دارند، می توانند به آن اطلاعات دسترسی داشته باشند و فیس بوک نمی تواند بر ان کنترلی داشته باشد.
حریم خصوصی:
بنا به گفته مسئولان این وبگاه برای شرکت فیس بوک حریم خصوصی افراد مهم ترین اولویت بشمار می رود و فیس بوک به کاربران این امکان را می دهد تا اطلاعات خود و دسترسی سایر افراد به آن را تحت کنترل در اورند و خود انتخاب کنند تا چه اطلاعاتی را با چه کسانی شریک شوند. شرکت فیس بوک با سازمان هایی نظیر مرکز بین المللی کودکان گم شده یا مورد سوء استفاده قرار گرفته و امنیت شبکه همکاری می کند. کاربران همچنین می توانند اطلاعات خاصی را بر اساس طبقه بندی دوستان و فهرست دوستان خود منتشر کنند و با دیگران در میان بگذارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...