مبادله[۷۶]: بعد از این که حضور اینترنتی شرکت با طی مرحله ی انتشار اطلاعات تثبیت شد. مرحله­ بعدی یعنی مبادلات بهنگام ظهور می یابد. در این مرحله به مهارت­ های برنامه­نویسی پیشرفته نیاز است. پیش نیاز این مرحله وجود یک سیستم موفق برای تامین امنیت معاملات می باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
سفارشی کردن انبوه: سفارشی کردن انبوه تمام مزایا و قابلیت های فناوری اینترنت را جهت ذخیره ی اطلاعات و ایجاد سیستم هایی که قادر به سازگار کردن پیام ها و خدمات برای تک­تک مشریان باشد، استفاده می کند. سفارشی کردن ممکن است به صورت خودکار یا دستی انجام شود.

۲-۳-۲٫ اجزای بازاریابی اینترنتی

دان ودان (۲۰۰۱، ص۲۹) برای بازاریابی بهنگام[۷۷] پنج جزء زیر را شناسایی کرده اند :
ترفیع[۷۸]: شامل تبلیغات و هر نوع فعالیت از پیش طراحی شده جهت آگاهی مشتریان از محصولات شرکت می باشد.
تماس یکایک[۷۹]: عبارت است از تماس همزمان شرکت با مشتریان از طریق پست الکترونیکی و یا فهرست های پستی
انجام معامله[۸۰] : عبارت است از تعیین قیمت و وقوع عمل معامله
مبادله: عبارت است از پرداخت وجه کالا یا خدمت که عمدتا توسط ابزارهای دیجیتال صورت می گیرد.
تامین سفارش[۸۱] : یعنی حمل و نقل کالا یا خدمت از طریق سیستم سنتی و فیزیکی یا کانال توزیع دیجیتال.

۲-۳-۳٫ اهداف بازاریابی اینترنتی

کاربرد بازاریابی اینترنتی به دلیل مزایای خاص ناشی از ماهیت شبکه­ اینترنت اهداف خاصی دارد. این اهداف را می توان به شش طبقه ی زیر تقسیم کرد :
اهداف هزینه گرا[۸۲] : گاهی اوقات هدف یک شرکت از بکارگیری بازاریابی اینترنتی کاهش هزینه ها می باشد. چرا که اینترنت می تواند هزینه های مبادله و توزیع، بالاخص در مورد کالاهای دیجیتال و هزینه های ارائه ی خدمات به مشتریان را به میزان بسیار زیادی بکاهد.
اهداف فروش گرا[۸۳] : در این هدف، شرکت اینترنت را به عنوان یک کانال خرده فروشی و توزیع تلقی می کند و سعی در فروش محصولات خود به طریق بهنگام دارد.
اهداف تغییر رفتار[۸۴] : برای بعضی از سازمان­ها دستیابی به اثر بخشی و کارائی در گرو انتقال فعالیت­های اصلی خود به اینترنت است و در اغلب موارد این وضعیت به تغییر رفتار فعلی مشتریان و گرایش آن ها به استفاده از اینترنت وابسته است.
اهداف انتشار اطلاعات[۸۵] : شرکت­ها گاهی اوقات با هدف ارائه­ اطلاعات مربوط مورد نیاز مشتریان از بازاریابی اینترنتی استفاده می کنند.
اهداف ترفیعی[۸۶] : اغلب شبکه سایت­ها مبتنی بر اهداف ترفیعی و تقویت بازارهایی بهنگام می باشند.
اهداف سرگرمی[۸۷] : گاهی اوقات شبکه سرکت ها با ارائه ی بازی ها و یا سایر امکانات تفریحی موجبات سرگرمی مشتریان را فراهم می آورد.

۲-۳-۴٫ آمیخته­ بازاریابی اینترنتی

مفهوم آمیخته­ بازاریابی[۸۸] برای اولین بار توسط مک کارتی[۸۹] مطرح شد. آمیخته­ بازاریابی عبارت است از : «مجموعه ­ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی که شرکت آن ها را با هم ترکیب می کند تا پاسخگوی بازار مورد هدف باشد» (والتر[۹۰] و کریستف[۹۱]، ۱۹۹۱، ص۸۳).
اکنون با مطرح شدن بازاریابی اینترنتی، آمیخته ی بازاریابی سنتی شامل محصول، قیمت، توزیع، ترفیع و دچار تغییر و تحول شده است. علاوه بر این که ۴Ps سنتی دچار تحول شده است، عناصر جدیدی نیز به آمیخته سنتی افزوده شده اند. یکی از جالب ترین آمیخته­ها برای توصیف عناصر قابل کنترل در بازاریابی توسط کالیانام[۹۲] و مک تایر[۹۳] (۲۰۰۲، ص۴۸۷) مطرح شده است. این دو نویسنده معتقدند که آمیخته بازاریابی اینترنتی علاوه بر ۴Ps سنتی شامل موارد زیر می باشد :
خدمات مشتری
جامعه[۹۴] : عبارت است از مجموعه ای از ارتباطات در هم تنیده که براساس علائق مشترک بنا نهاده شده و نیازهای اعضای جامعه را برآورد می سازد[۹۵].
سایت : شبکه سایت شرکت که با بهره گرفتن از زبان­های برنامه نویسی طراحی شده است.
ایمنی[۹۶] : اعتماد به تجارت الکترونیک و عدم دسترسی دیگران به اطلاعات شخصی نقش مهمی در بازایابی الکترونیک دارد.
ترفیع فروش
شخصی کردن[۹۷] : عبارت است از هرگونه باب میل مشتری نمودن که به خاطر هویت خاص یک مشتری معین رخ می دهد.

۲-۳-۴-۱٫ تأثیر اینترنت و بازاریابی بر محصول

در بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک اطلاعات به عنوان یک محصول تلقی می شود و عرضه­ی آن درآمدزا می باشد. از سوی دیگر اینترنت می تواند در مورد محصولات شرکت اطلاعات گسترده ای را به خریداران اعرضه کند و سبب ایجاد مزیت رقابتی در هزینه­ جست و جو شود. از طرف دیگر شرکت می تواند از اینترنت به عنوان ابزاری برای ارائه­ محصولات جدید استفاده کرده و با جمع آوری سریع اطلاعات لازم طراحی بهتر محصولات را تحقق دهد (آلن[۹۸] و فجرمستید[۹۹]، ۲۰۰۱، ص۱۴). پترسون و همکاران[۱۰۰] (۱۹۹۷، ص۳۲۹) شبکه ی طبقه بندی کالا و خدمت را ارائه نموده اند که در بازاریابی اینترنتی و اتخاذ اقدامات مناسب در مورد هر محصول یا خدمت مفید است. این شبکه محصولات و خدمات مختلف را بر حسب سه بعد موضوع ارزش (دیجیتال یا ملموس و فیزیکی)، درجه ی تمایز (بالا، پائین) و فراوانی خرید (کم یا زیاد) تقسیم بندی نموده است. شبکه ی مذکور در جدول (۲-۲) نمایش داده شده است.
جدول ۲- ۲٫ شبکه ی طبقه بندی خدمات و کالا (پترسون و همکاران، ۱۹۹۷)

 

موضوع ارزش درجه ی تمایز فراوانی خرید نمونه هایی از محصولات و خدمات طبقه
دیجیتال بالا زیاد روزنامه، مجله و بهنگام DHF
کم
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...