1-4-6- چرخش بازار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-4-7- چرخش محصول

 

 

 

 

 

 

 

2-2-9- استراتژی های بازاریابی محصول
استراتژی های بازارهای رقابتی جدا از بازارهای انحصاری عمل می کنند که در اینجا به هردو اشاره می شود:
2-2-9-1- استراتژي هاي مرحله ورود به بازار
براي ورود به بازار دو استراتژي عمده مي توان در نظر گرفت، اول اينكه مي توان به صورت يك پيش گام و نوآور وارد عرصه بازار شد و يا اينكه به صورت يك پيرو در اين ميدان قدم گذاشت .
2-2-9-1-1- استراتژي پيش گامي
محور اصلي اتخاذ اين استراتژي داشتن ابداع (در محصول) و يا نوآوري ويژه اي در بازار است. در اين استراتژي تحقيقات بازار پله اول حركت است كه پس ازکشف نياز بازار و پردازش بهينه آن با ابداعي در رفع آن نياز يا اختراعي در محصول همراه مي شود. اين ابداع اگر برخاسته از نياز بازار نباشد به زودي شكست خواهد خورد و ضررهاي هنگفتي را متوجه شركت پيش گام خواهد نمود اما اگر با دقت و ظرافت و باتوجه به نياز بازار طراحي شده باشد، البته كه موفقيت­هاي چشمگيري خواهد داشت. هرگز نبايد فراموش كرد كه پيش گام بودن مستلزم كشف نياز بازار و سرعت عمل در طراحي محصول است كه اگر هر يك از اين دو اصل در نظر گرفته نشود هزينه هاي ايجاد و ورود به بازار به هدر خواهد رفت (فصل­نامه مدیر،پاییز و زمستان 1385).
ويژگي هاي پيش گام بودن در بازار به قرار زير است:

 

 

  • ريسك پذيري بسيار بالا.

 

 

 

  • احتياج به منابع مالي قابل توجه (جهت تحقيقات، راه اندازي توليد، عرضه و تبليغات كه در اين مرحله هزينه هستند).

 

 

 

  • دستيابي سريع تر و آسان تر از سايرين به منابع اوليه و تامين كنندگان.

 

 

 

  • در صورت موفقيت معيار سنجش محصول توليد کنندگان بعدي قرار مي گيرد.

 

 

 

  • قواعد توليد و توزيع و كيفيت و قيمت را تعيين مي كند.

 

 

2-2-9-1-2- استراتژي پيرو
پيرو بودن به معناي اين است كه محصول اختراع شما نمي باشد ولي به دليل تقاضاي زياد بازار و يا عرضه اندك توليد كنندگان، حضور شركت پيرو داراي توجيه مي گردد. در بعضي موارد هم شركت پيرو با بهبود بخشيدن محصول (از نظر تكنولوژيكي، كيفيت و يا قيمت) مي تواند حضوري مؤثر و موفق در بازار داشته باشد. باتوجه به اينكه شركتهاي ديگري قبل از پيرو در بازار حضور داشته اند كه احتمالاً شركت پيش گام هم جزو آنهاست بايد بتواند براي مشتري ارزشي افزوده ايجاد نموده تا او را به سمت محصولات خود جلب نمايد. البته اين كار ساده اي نيست چون در اين حالت معيار سنجش محصول پيرو، محصولات پيش گام است پس بهبود بخشي ها بايد با اصل محصول در تضاد نباشد مثلاً كاهش قيمت تمام شده، بسته بندي جذاب تر، ‌افزايش كيفيت محصول بدون تغيير قيمت آن و غیره مي­تواند از تاکتيک هاي موفق اين استراتژي باشد.ويژگي هاي اتخاذ اين استراتژي را مي توان به صورت زير بيان كرد:
1- بهره برداري و اصلاح اشتباه ديگران در طراحي محصول و موقعيت بازار.
2- كاهش هزينه در شناسايي منابع اوليه و تامين كنندگان (البته قدرت چانه­زني با منابع اوليه کاهش مي يابد).
3- كاهش هزينه در شناسايي بازارهاي هدف.
4- امكان بهره برداري از جديدترين تكنولوژي.
5- لزوم پيروي از استانداردهاي تعيين شده از سوي پيش گام.
2-2-9-2- استراتژي هاي مرحله رشد
با معرفي محصول در بازار و جا افتادن آن در بين مشتريان، محصول وارد مرحله رشد عمر خود مي‌شود. در اين مرحله هر يك از توليد كنندگان محصول، بازارهايي را در دست گرفته اند و مشترياني را به خود وفادار مي كنند و در ضمن آن، به سوي بازارهاي جديد حركت مي كنند.
برای کوتاه شدن مرحله عرضه: تبلیغات زیاد جهت شناساندن کالا به مردم و ترغیب و تشویق آنان جهت خرید، تمرکز خاص روی گروه های پردرآمد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
برای طولانی شدن مرحله رشد:
1- کاهش قیمت برای کسب مشتریان بیشتر( در بعضی موارد ثابت نگهداشتن قیمت نسبت به مرحله معرفی).
2- افزایش کیفیت کالا نسبت به رقبا.
3- تولید انواع و مدل­های مختلف کالا(متمایز ساختن).
4- یافتن بازارهای جدید.
5- یافتن کانال­های جدید توزیع.
6- تغییر نوع تبلیغات از آگاهی دهنده به تشویق کننده(صنایعی ، 1374).
در مرحله رشد دو دسته استراتژي مي­توان در نظر گرفت:
الف: استراتژي­هايي به منظور حفظ سهم خود در بازار.
ب: استراتژي­هايي به منظور افزايش سهم بازار.
شركت هاي موفق بايد با تلفيق استراتژي هاي هم خوان با توان بالقوه خود، از هر دو دسته استراتژي بهره گيرند و سود نهايي خود را افزايش دهند.
2-2-9-2-1- به منظور حفظ سهم بازار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...