منبع: پژوهشگر
۲٫۳٫۳٫۲- پژوهش های داخلی مرتبط با پذیرش بانکداری موبایلی
اکثر پژوهش­های انجام شده در زمینه بانکداری موبایلی در داخل کشور با بهره گرفتن از الگو های پذیرش فناوری انجام شده است و در هیچ یک از آنها به بخش­بندی کاربران بانکداری موبایلی توجهی نشده است. در زیر چند نمونه از پژوهش­های انجام گرفته آورده شده است.
پژوهش براتی و محمدی
پژوهشی توسط سمانه براتی و شهریار محمدی در سال ۲۰۰۹ در ایران با عنوان یک الگو کارا برای بهبود پذیرش مشتریان از بانکداری موبایلی انجام شد. آنها در این پژوهش الگو پذیرش فناوری را با تئوری اجتناب از نوآوری همراه با یک متغیر اضافی به نام انتظارات فرهنگی اجتماعی ادغام کردند. و انتظارات مقاومت در برابر نوآوری، سهولت استفاده درک شده، سودمندی درک شده و انتظارات فرهنگی- اجتماعی را به عنوان اجزای الگو خود در نظر گرفتند که در آن ویژگی های جمعیت شناختی نیز بر روی بعضی از انتظارات مهم تاثیر می گذارد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
پژوهش هاشمیان و عیسایی
در مطالعه ای که توسط مژده هاشمیان و محمد تقی عیسایی در سال ۲۰۱۱ در ایران، درباره انتظارات کلیدی حیاتی در پذیرش بانکداری موبایلی انجام شد مشخص شد که انتظارات کیفیت خدمات، اعتماد به بانک، عملکرد مورد انتظار، تطبیق وظیفه- فناوری ، تلاش مورد انتظار، شرایط تسهیل کننده، آگاهی از خدمات، خودکارآمدی و نوآوری شخصی تاثیر معنا داری بر پذیرش همراه بانک دارند.
پژوهش الهی و همکاران
پژوهشی در سال ۱۳۹۱ توسط شعبان الهی و همکاران با عنوان تعیین انتظارات موثر در پذیرش فناوری بانکداری موبایلی از سوی مشتریان انجام شد. در این مطالعه ضمن مطالعه پیشینه علمی و توجه به الگو پذیرش فناوری، الگو جامعی برای شناسایی انتظارات مؤثر بر پذیرش بانکداری موبایلی تدوین شده و در جامعه مشتریان بانکهای شهر تهران آزموده شده است. بر اساس نتایج بدست آمده، جنسیت در میزان سودمندی درک شده و سهولت استفاده درک شده دخالت ندارد، اما انتظاراتی همچون پیشینه رفتاری، سن، شغل، نوآوری، دانش و استفاده از فناوری های مرتبط توسط کاربر و همچنین تبلیغات بر دو متغیر میزان سودمندی درک شده و سادگی درک شده موثر است. متغیر های بکار برده شده در این پژوهش عبارتند از: ریسک، هزینه، سازگاری، میزان سودمندی درک شده، میزان سادگی درک شده.
پژوهش صنایی و همکاران
پژوهشی توسط علی صنایی و همکاران در سال ۲۰۱۱ با عنوان تجزیه و تحلیل انتظارات تاثیر گذار بر رضایت و اعتماد مشتریان بانکداری موبایلی در اصفهان انجام شد. در این مطالعه جمعیت آماری مشتریان بانکداری موبایلی ملت در شهر اصفهان بودند که ۳۰۴ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. این مطالعه درباره کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و کیفیت طراحی رابط و اثر آنها بر روی رضایت و اعتماد مشتریان بانکداری موبایلی و اثر اعتماد بر روی رضایت مشتریان بانکداری موبایلی متمرکز است. نتایج نشان داد که کیفیت سیستم و کیفیت اطلاعات به طور قابل توجهی بر روی رضایت و اعتماد مشتریان موثر هستند. اما کیفیت طراحی رابط کاربر این چنین اثری ندارد.
پژوهش تقوی فرد و ترابی
پژوهشی توسط تقوی فرد و ترابی در سال ۱۳۸۹ با عنوان انتظارات مؤثر بر به کارگیری خدمات موبایل بانک توسط مشتریان و رتبه بندی آنها در شهر تهران انجام شد. در این پژوهش از الگو پذیرش فناوری و تئوری انتشار نوآوری استفاده شد. این الگو، انتظارات مؤثر بر به کارگیری خدمات موبایل بانک را به سه بخش ویژگیهای فناوری موبایل بانک، ویژگی های روان شناختی و ویژگی های جمعیت شناختی تقسیم بندی می کند. در این پژوهش ۶۶۶ نفر از مشتریان بانکداری موبایلی تجارت انتخاب شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که از بین ویژگی های فناوری موبایل بانک، به ترتیب اولویت، متغیرهای سازگاری، هزینه استفاده، قابلیت آزمون و سودمندی، مؤثرتر هستند؛ در حالی که پیچیدگی و ریسک درک شده، در این امر، تأثیر چندانی ندارند. از بین ویژگی های روان شناختی، به ترتیب اولویت، خطرپذیری و طرز فکر پیرامون تغییر از انتظارات مؤثر هستند؛ در حالی که رهبری عقیده در این مورد، تأثیر چندانی ندارد.
پژوهش محامد پور و همکاران
پژوهشی توسط محامد پور و همکاران در سال ۱۳۸۹ با عنوان بررسی انتظارات موثر بر پذیرش خدمات همراه با بهره گرفتن از روش تحلیل مسیر انجام شد. در این پژوهش پس از بررسی الگوهای مرتبط با پذیرش فناوری، انتظارات مؤثر در زمینه پذیرش خدمات همراه شناسایی شده و با بهره گرفتن از تحلیل مسیر، این انتظارات مورد تحلیل قرارگرفتند. نتایج این پژوهش نشان دادند که میزان تأثیر هریک از متغیرهای مستقل بر پذیرش خدمات بانکداری موبایلی به ترتیب عبارتند از: مفید بودن (۳۵ درصد)، اعتماد ( ۳۱ درصد)، سازگاری (۲۸ درصد)، سهولت استفاده ( ۲۰ درصد)، هزینه و کنترل رفتاری ( ۱۷ درصد)، لذت بخش بودن ( ۱۱ درصد).
در جدول زیر انتظارات موثر بر پذیرش بانکداری موبایلی از سوی مشتریان در ایران نشان داده شده است:
جدول ۱۵٫۲: خلاصه انتظارات موثر بر پذیرش و بکارگیری بانکداری موبایلی در ایران

 

 

پژوهشگر

 

سال

 

کشور

 

انتظارات موثر

 

 

 

سمانه­براتی و شهریار محمدی

 

۲۰۰۹

 

ایران

 

و انتظارات فرهنگی- اجتماعی

 

 

 

مژده هاشمیان و محمد تقی عیسایی

 

۲۰۱۱

 

ایران

 

کیفیت خدمات، اعتماد به بانک، عملکرد مورد انتظار، تطبیق وظیفه- فناوری ، تلاش مورد انتظار، شرایط تسهیل کننده، آگاهی از خدمات

 

 

 

شعبان الهی و همکاران

 

۱۳۹۱

 

ایران

 

ریسک، هزینه، سازگاری، میزان سودمندی درک شده، میزان سادگی درک شده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...