با توجه به جدول شماره۴-۷و ، از آن جهت که سطح معناداری متناظر با آماره Z کولموگروف- اسمیرونوف برای کلیه متغیرها بیشتر از ۰۵/۰ است فرضیه H0 پذیرفته شده لذا با اطمینان ۹۵% می توان گفت متغیر های مستقل و وابسته تبدیلی، در شرکت های منتخب بورسی از توزیع نرمال برخوردار شده اند. در نتیجه پیش فرض نرمال بودن توزیع متغیرها جهت استفاده از رگرسیون خطی مرکب مبتنی بر تحلیل داده های تابلویی را نمی توان رد کرد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
ب) آزمون استقلال خطاها
پیش فرض دیگر استفاده از رگرسیون خطی مرکب در تعیین ارتباط بین متغیرها، استقلال باقی مانده ها یا خطای برآورد انجام شده به واسطه مدل رگرسیونی است. در این تحقیق از آزمون معیار دوربین واتسون استفاده شده است که در آن همبستگی سریالی بین تفاضل مقادیر واقعی و برآورد شده مقادیر متغیر وابسته و به اصطلاح باقیمانده ها یا (خطا)های رگرسیون را بر مبنای فرض صفر آماری فقدان خود همبستگی بین متغیرهای مستقل در مقابل فرض وجود خود همبستگی آزمون می نماید.
برای قضاوت اگر آماره دوربین- واتسون بین ۵/۱ و ۵/۲ قرار گیرد، فرضیه H0آزمون (فقدان همبستگی یا استقلال خطاها) پذیرفته می‌شود و در غیر این‌صورت H1 مبنی بر خود همبستگی خطاهای مدل برآوردی را نمی توان رد کرد . بر مبنای محاسبات انجام شده در این زمینه، آماره دوربین واتسون به همراه خطای استاندارد به شرح جدول شماره ۴-۸ خلاصه شده است:
جدول شماره۴-۸: آزمون استقلال خطاها

 

شرح رابطه برآوردی خطای استاندارد آماره دوربین واتسن
رابطه مدیریت سود ۸۹۵۳۹۶۴۱ ۲٫۱۳۰۵

بر اساس محاسبات خلاصه شده در جدول شماره ۴-۸ آورده شده ، مقدار آماره دوربین- واتسون برای مدل رگرسیونی برآوردی در این تحقیق، برابر با ۲٫۱۳۰۵ به دست آمده است. با توجه به اینکه مقدار یاد شده در فاصله ۵/۱ و ۵/۲ قرار گرفته است، فرض H0 مبنی بر فقدان خود همبستگی بین خطاها “پذیرفته” شده و بر این مبنا می توان حکم کرد یکی دیگر از پیش فرض های اساسی در استفاده از رگرسیون خطی مرکب به منظور تعیین ارتباط بین متغیرهای مستقل و تابعی مورد پذیرش قرار گرفته شده است.
ج) ارزیابی نرمال بودن توزیع خطاها:
یکی دیگر از پیش فرض های استفاده از رگرسیون خطی مرکب این است که خطاهای معادله برآوردی رگرسیونی نیز همانند متغیرهای مستقل و تابعی از توزیع نرمال برخوردار باشند. بدین منظور در این تحقیق از مقایسه پارامترهای توزیع خطاهای رابطه برآوردی با پارامترهای توزیع نرمال استاندارد استفاده شده است. پارامترهای توزیع خطاهای رابطه بین جریان نقد نسبی، مازاد جریان نقد آزاد و کیفیت حسابرسی با مدیریت سود طی جدول شماره ۴-۹ خلاصه شده است:
جدول شماره۴-۹: آزمون ارزیابی نرمال بودن توزیع خطاها

 

شرح رابطه برآوردی میانگین خطاها انحراف معیار
رابطه مدیریت سود و جریان های نقدی ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ۰٫۹۹۹۹۹۹۹۹۹

جدول شماره ۴-۹ پارامترهای میانگین و انحراف معیار خطاهای در برآورد رابطه بین جریان نقد نسبی، مازاد جریان نقد آزاد و کیفیت حسابرسی با مدیریت سود را نشان داده است. بر مبنای مقادیر مندرج در جدول میانگین خطاها برابر ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۱ و انحراف معیار خطاها برابر ۰٫۹۹۹۹۹۹۹۹۹ بوده است. با عنایت به اینکه به ترتیب میانگین خطاها به سمت صفر و انحراف معیار خطاها به سمت یک میل کرده است، در سطح ۹۵ درصد اطمینان“نرمال بودن توزیع باقیمانده های مدل برآوردی مورد پذیرش“ قرار گرفته است. در نتیجه می توان حکم کرد که پیش فرض دیگری از استفاده از رگرسیون مرکب خطی به منظور تعیین ارتباط بین متغیرهای مستقل و تابعی مورد پذیرش واقع شده است.
د) استقلال خطی متغیرهای مستقل:
یکی دیگر از پیش فرض هایی که پیش از به کارگیری رگرسیون خطی مرکب باید مورد ارزیابی قرار گیرد، استقلال خطی متغیرهای مستقل است. این استقلال هم به جهت نظری و هم با آزمون و معیاری آماری بررسی می شود. در این تحقیق به لحاظ نظری متغیرهای مستقل مشتمل بر: جریان نقد نسبی، کیفیت حسابرسی و مازاد جریان نقد آزاد به عنوان سنجه های اصلی موثر بر مدیریت سود، اهرم مالی و اندازه شرکت به عنوان سنجه های ویژگی شرکت کاملا از یک دیگر استقلال خطی داشته و هریک از متغیرهای مستقل یاد شده از منابع متفاوت و به طرق مختلفی گردآوری شده و به یکدیگر وابستگی خطی ندارند. صرف نظر از این استقلال نظری، در این قسمت از معیار ضریب همبستگی خطی پیرسون نیز به منظور سنجش استقلال خطی متغیرهای مستقل مدل استفاده شده است. جدول شماره ۴-۱۰ خلاصه نتایج این ارزیابی را نشان می دهد. تعداد داده ها در کلیه موارد ۵۹۰ بوده که از اعداد هر خانه حذف شده است. عدد اول در هر یک از خانه های ماتریس یا ضرایب همبستگی محاسبه شده، تاثیرات خطی متقابل متغیرهای مستقل بر یکدیگر را بر مبنای مقایسه دو دو یی آن ها اندازه گیری نموده که در صورت به سمت صفر میل کردن این ضرایب، می توان نسبت به استقلال خطی متغیرهای مستقل از یکدیگر حکم کرد. عدد دوم در هر خانه به عنوان سطح معنی دار است که از آن می توان جهت تعمیم نتایج به شرکت های منتخب بورسی بهره جست.
جدول شماره ۴-۱۰: ارزیابی استقلال خطی متغیرهای مستقل

 

شرح متغیر جریان نقد نسبی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...