در زمان ایجاد و مدیریت معماری‌ها، لازم است که بعضی مسائل مانند سرویس‌های کسب‌و‌کار، بازیگران نقش‌ها، برنامه‌های کاربردی، موجودیت‌های داده‌ای و فناوری، در نظر گرفته شوند. متامدلِ محتوا این مسائل را برجسته می کند، ارتباطات آن‌ها را نشان می‌دهد و مصنوعاتی را تعیین می‌کند که می‌توان به شیوه‌ای سازگار و ساخت یافته از آن‌ها برای نشان دادن این مسائل استفاده کرد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل ۳-۹: نمای کلی متامدلِ محتوا
۳-۱۰-۲-۱- هسته و ضمائم
مدل به شکلی ساختاردهی شده است تا هسته‌ و ضمائم محتوا مد نظر قرار گیرد، در جایی که هسته‌ی متامدل، مجموعه‌ای حداقلی از محتوای معماری را ارائه می‌دهد که از قابلیت‌ردیابی[۵۲] در میان مصنوعات را پشتیبانی می‌کند، ضمائم در پشتیبانی از مدل‌سازی خاص‌تر یا عمیق‌تر که ممکن است مورد نیاز باشد، افزوده می‌شوند.
ضمائم به طور منطقی در قالب کاتالوگ‌ها، ماتریس‌ها و نمودارها دسته‌بندی می‌شوند و تمرکز بر حوزه‌هایی از علاقه‌مندی خاص را امکان پذیر می‌کنند. همه ماژول‌های ضمائم، انتخابی بوده و برای پاسخگویی به نیاز‌های سازمان، باید در مرحله مقدماتی از تکرار ADM انتخاب می‌شوند. ضمائم توصیف شده در توگف برای راهنمایی بوده و بنابراین می‌توانند در صورت لزوم اضافه یا متناسب شوند.
۳-۱۰-۲-۲- کاتالوگ‌ها، ماتریس‌ها و نمودارها
در حالی متامدلِ محتوا در پشتیبانی از ساختاربخشی به اطلاعات مرتبط با معماری استفاده می‌شود که بسیاری از ذینفعان، نیاز یا علاقه‌ای به آگاهی از جزئیات موجود در چارچوب محتوای معماری ندارند. بنابراین استفاده از کاتالوگ‌ها، ماتریس‌ها و نمودار‌ها به این دلیل معرفی می‌شود که باعث تسهیل در ارائه‌ اطلاعاتی از معماری می‌شوند که می‌توانند به طور آسان‌تری برای اهداف ارجاع و راهبری، مورد استفاده واقع شوند. کاتالوگ‌ها لیست‌هایی از بخش‌‌های سازنده‌ از نوعی خاص یا انواعی مرتبط هستند، ماتریس‌ها شبکه‌هایی هستند که ارتباط بین دو یا چند موجودیت را نشان می‌دهند و نمودار‌ها تفاسیری گرافیکی از محتوای معماری هستند.
به طور خلاصه، نتایج یک معماری توسعه یافته با AMD، شامل موارد زیر است:

 

    1. تعدادی از ABB‌های تعریف شده و جای گرفته در کاتالوگ‌های معماری

 

    1. ارتباطات مشخص شده‌ی بین این بخش‌‌های سازنده‌ در ماتریس‌های معماری

 

    1. نمایش این ارتباطات به شکل نمودار‌های ارتباطاتی که به روشی دقیق و مختصر نشان می‌دهند که معماری چیست.

 

۳-۱۰-۳- مصنوعات معماری
نسخه‌ی ۹ از توگف، مجموعه‌ای از محصولات کاری تجزیه ناپذیر را که هنگام توسعه‌ی معماری با دنبال کردن ADM ایجاد شده‌اند، معرفی می‌کند. این محصولات کار به عنوان مصنوعات نامگذاری شده و مدلی منحصربفرد از یک سیستم، راه‌حل یا وضعیت سازمانی ارائه می‌دهند که به صورت بالقوه می‌توانند در زمینه‌های متنوعی مورد استفاده مجدد قرار بگیرند. یک مصنوع از یک قلم قابل تحویل که خروجی قراردادی پروژه است، متمایز می‌شود. در اغلب موارد، قلم قابل تحویل، حاوی مصنوعاتی است و هر مصنوع ممکن است در چندین اقلام قابل تحویل وجود داشته باشد. مفاهیم و اصطلاحات مورد استفاده در این بخش سازگار با ۴۲۰۱۰:۲۰۰۷ ISO/IEC هستند که در جدول ۳-۴ توضیح داده شده است و در شکل ۳-۱۰ نمایش داده شده است.
جدول ۳-۴: مفاهیم مرتبط با نمایش معماری

 

مفهوم تعریف
سیستم یک سیستم، مجموعه‌ای از اجزاء است که برای انجام یک نقش خاص یا مجموعه‌ای از نقش‌ها سازمان یافته‌اند.
معماری معماری یک سیستم، سازماندهی بنیادین سیستم، درکنار هم قرار گرفتن اجزای آن، ارتباطات آن‌ها با هم و با محیط و قوانین راهنمای طراحی و تکامل آن است.
توصیف معماری توصیف معماری، مجموعه‌ای از مصنوعاتی است که یک معماری را مستندسازی می‌کنند. در توگف، مصنوعات کلیدی در توصیف معماری، نما‌های معماری هستند.
ذینفعان ذینفعان، افرادی هستند که دارای نقش کلیدی در سیستم هستند یا مرتبط با سیستم هستند. برای مثال به عنوان استفاده کننده، توسعه دهنده یا مدیر. ذینفعان متفاوت با نقش‌های متفاوت در سیستم، نگرانی‌های متفاوتی در سیستم دارند. ذینفعان می‌توانند افراد، تیم‌ها یا سازمان‌ها (یا کلاس‌هایی از آنها) باشند.
نگرانی‌ها نگرانی‌ها، علاقمندی‌های کلیدی هستند که برای ذینفعان سیستم، اهمیت حیاتی دارند و میزان مقبولیت سیستم را مشخص می‌کنند. نگرانی‌ها ممکن است به هر جنبه‌‌‌‌‌‌‌ی کارکردی، توسعه یا عملکرد سیستم مربوط بوده و ملاحظاتی نظیر کارایی، قابلیت اطمینان، امنیت، توزیع و قابلیت تکامل را شامل می‌شوند.
View
(نما)
یک نما، نمایشی از کل سیستم از چشم‌انداز مرتبط با مجموعه‌ای از نگرانی‌ها است. به طور کلی معمار در معماری سیستم، یک یا چند مدل از سیستم ایجاد می‌کند تا به هر یک از نقش‌ها یا گروهی از نقش‌های موجود در سیستم نشان دهد که نیازمندی آن‌ها چگونه در طراحی معماری سیستم لحاظ شده است.
Viewpoint
(نقطه نظر)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...