پروژه های پژوهشی در مورد مطالعه و بررسی عوامل موثر بر تمایلات رفتاری مشتریان- فایل 53 |
تغیرهای تحقیق در مدلسازی معادلات ساختاری به دو دستهی پنهان و آشکار تبدیل میشوند. متغيرهاي آشكار يا مشاهده شده به گونهاي مستقيم به وسيله پژوهشگر اندازهگيري میشود، در حالي كه متغيرهاي پنهان يا مشاهده نشده به گونهاي مستقيم اندازه گيري نمیشوند، بلكه بر اساس روابط يا همبستگیهای بين متغيرهاي اندازهگيري، استنباط میشوند. متغيرهاي پنهان به نوبه خود به دو نوع متغيرهاي درونزا[399] يا جريانگيرنده[400] و متغيرهاي برونزا[401] يا جرياندهنده[402] تقسيم میشوند. هر متغير در سيستم مدل معادلات ساختاري میتواند هم به عنوان يك متغير درونزا و هم يك متغير برونزا در نظر گرفته شود. متغير درونزا متغيري است كه از جانب ساير متغيرهاي موجود در مدل تأثير میپذیرد. در مقابل متغير برونزا متغيري است كه هیچگونه تأثيري از ساير متغيرهاي موجود در مدل دريافت نمیکند، بلكه خود تأثير میگذارد. در این تحقیق بر مبنای مدل ارائه شده، متغیرهای کیفیت خدمات و هویت برند متغیرهای برونزا و متغیرهای ارزش درک شده، رضایت مشتری و تمایلات رفتاری(مراجعه مجدد و تبلیغات دهان به دهان)، متغیرهای درونزا هستند.
4-4- ساخت ماتريس كوواريانس
اساس تحليل در برنامه ليزرل، بر مبناي ماتريس كوواريانس بين متغيرهاي پنهان و مشاهده شده است. جدول 4-14 و4-15معرف ماتريس كوواريانس ميان متغيرهاي پنهان تحقیق به ترتیب برای بانکهای دولتی و خصوصی هستند. در واقع هر یک از اعداد جداول ضریب کوواریانس متغیرهای تحقیق را نشان میدهد. کوواریانس بین دو متغیر شدت رابطه بین آنها را نشان میدهد. با توجه به حجم نمونه بیش از 200 تایی تحقیق حاضر، اگر مقدار کوواریانس بین دو متغیر مقداری بین 2/0 تا 3/0 باشد، رابطه در سطح 95 درصد و در صورتی که کوواریانس بیش از 3/0 باشد، رابطه در سطح 99 درصد معنیدار است.
با توجه به نتایج مربوط به ضرایب کوواریانس بدست آمده که در جداول 14-4 و 15-4 نشان داده شده است، میتوان به این نتیجه رسید که تمامی متغیرهای اصلی و فرعی تحقیق در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنیداری با هم دارند. بر این اساس، با توجه به معنیدار بودن رابطه میان تمامی متغیرهای مربوط به فرضیات، میتوان به بررسی فرضیات با بهره گرفتن از مدلسازی معادلات ساختاری (رگرسیون) پرداخت.
جدول 4-14- ماتریس کوواریانس بین متغیرهای تحقیق برای بانکهای دولتی
متغیرهای تحقیق | (۱) | (۲) | (۳) | (۴) | (۵) | (6) |
(۱) کیفیت خدمات | **00/1 | |||||
(۲) هویت برند | **79/0 | **00/1 | ||||
(۳) ارزش درک شده | **81/0 | **89/0 | **00/1 | |||
(۴) رضایت مشتری | **62/0 | **68/0 | **76/0 | **00/1 |
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 08:53:00 ب.ظ ]
|