• کلیه اتصالات تیر به ستون صلب می­باشد.

 

    • محل احداث سازه در منطقه­ای با خطر نسبی زیاد می­باشد که مطابق با استاندارد۲۸۰۰ ویرایش اول[۴۵] از نسبت شتاب مبنای طرح (A=0.25) برای منطقه ۲ استفاده‌شده است.

پایان نامه

 

  • سیستم قاب ساختمانی از نوع قاب خمشی متوسط می­باشد که ضریب رفتار آن مطابق با ویرایش اول استاندارد ۲۸۰۰[۴۵] برابر با (R=6) می­باشد.

 

  • جداگرهای میان­قابی هیچ‌گونه مزاحمتی در برابر حرکات جانبی قاب­ها ایجاد نمی­کنند و لذا برای تعیین پریود طبیعی سازه از رابطه تقریبی استفاده‌شده است که در آن :

 

T = پریود طبیعی سازه (ثانیه) ،
H = ارتفاع سازه از تراز پایه (متر) می­باشد.

 

  • برای ارزیابی صحیح نحوه توزیع انرژی هیسترزیس و خسارت اعضا در سازه­های موردمطالعه، درنظرگرفتن شرایط یکسان مانند نسبت تنش و یا توزیع مقاومت در اعضای متناظر قاب­های موردمطالعه، در تحلیل و تفسیر نتایج نهایی در حالت غیرخطی بسیار حائز اهمیت می­باشد. لذا در طراحی تمامی اعضای سازه­ها، با دقت قابل قبولی نسبت تنش در طراحی یکسان در نظر گرفته‌شده است (بین ۰٫۹ تا ۱).

 

  • در طراحی مدل­ها برای تیرها از مقاطع استاندارد IPE و برای ستون­ها از مقاطع استاندارد IPB=HE-B (مقاطع بال‌پهن) استفاده‌شده است. در این پروژه در طراحی از تیپ کردن مقاطع خودداری شده است. همچنین در تمام مراحل طراحی سازه­ها، اثر در نظر گرفته‌شده است. در ادامه مشخصات قاب­های موردبررسی در شکل­های (۳-۱) الی (۳-۳) نشان داده‌شده است.

 

مشخصات مقاطع قاب ۴ طبقه
مشخصات مقاطع قاب ۸ طبقه
مشخصات قاب ۱۲ طبقه
همچنین جهت مقاوم­سازی، به قاب خمشی اولیه در دهانه­های وسط قاب، میراگر ویسکوالاستیک در تمامی طبقات افزوده می­ شود که برای نمونه، جانمایی میراگر در قاب ۸ طبقه در شکل (۳-۴) نشان داده‌شده است.
جانمایی میراگر در قاب ۸ طبقه
چگونگی انجام تحلیل دینامیکی غیرخطی
تحلیل غیرخطی تاریخچه زمانی سازه­ها با بهره گرفتن از نرم­افزار Perform 3D [72] صورت گرفته است. ساختمان­های موردنظر تحت اثر هفت شتاب‌نگاشت زلزله حوزه دور و هفت شتاب‌نگاشت زلزله حوزه نزدیک که مشخصات آن­ها در بخش بعدی آورده شده، به‌صورت تاریخچه زمانی[۶۵] مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. میرائی تمام سازه­ها ۵% و متناسب با جرم و سختی انتخاب‌شده است.
برای تحلیل تاریخچه زمانی سازه­ها، کل بار مرده به‌اضافه ۲۰% بار زنده، به‌عنوان جرم منظور شده است. نرم­افزار Perform 3D از روش انرژی نسبی برای محاسبه انرژی­های جنبشی، میرائی، الاستیک و هیسترزیس استفاده می­ کند. سپس مجموع انرژی­های فوق را به‌عنوان انرژی ورودی در نظر می­گیرد. در تمام مراحل تحلیل غیرخطی قاب­ها در نرم­افزار Perform 3D، اثر لحاظ شده است.
در این تحقیق از مقادیر موجود در دستورالعمل بهسازی لرزه­ای (نشریه ۳۶۰)[۷۳] برای دستیابی به نمودارهای نیرو-تغییر مکان اعضای سازه استفاده‌شده است. برای تعریف مفصل پلاستیک در ستون­ها از رفتار دوخطی استفاده شده است.
انتخاب شتاب‌نگاشت‌ها
به‌منظور انجام تحلیل دینامیکی غیرخطی تاریخچه زمانی، نیاز به انتخاب رکوردهای زلزله می­باشد. بدین ترتیب هفت رکورد زلزله حوزه نزدیک و هفت رکورد زلزله حوزه دور با توجه به ویژگی­های بیان‌شده در استاندارد ۲۸۰۰ (همانند یکی بودن نوع خاک که همگی از نوع ۲ می­باشند و یکی بودن فاصله از گسل) انتخاب‌شده است و بر اساس ویرایش سوم، این زلزله‌ها به زلزله طرح تبدیل و سپس به قاب­ها اعمال‌شده است. مشخصات نسبتاً کاملی از این رکوردها به ترتیب تحت زلزله­های حوزه نزدیک و دور در جداول (۳-۱) و (۲-۳) ارائه‌شده است. تمامی این رکوردها از فایل متنی سایت http//:peer.berkeley.edu گرفته‌شده است. برای مقایسه بهتر تلاش شده است تا رکوردهای حوزه دور و نزدیک از یک زلزله انتخاب شوند تا سایر ویژگی­ها، همچون محتوای فرکانسی، مدت زمان تداوم زلزله و شرائط منبع زلزله تا حدود زیادی به هم نزدیک باشند.
مشخصات رکورد زلزله­های حوزه نزدیک مورد استفاده در این تحقیق

 

سال
فاصله از گسل(km)
PGA(g)
بزرگا
مولفه
زلزله

 

۱۹۹۲/۰۶/۲۸
۱۱٫۳
۰٫۴۱۷

CLW-TR
Landers

 

۱۹۹۲/۰۸/۱۷
۳٫۱
۰٫۳۷۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...