تعارض زمانی
تعارض کار
-خانواده

 

تعارض رفتاری

 

تعارض فشاری

 

 

اشتغال زنان
۲-۲-۱۶-فرضیه ها:
۱-به نظر میرسد بین سرمایه ی فرهنگی زنان و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۲-به نظر میرسد بین سرمایه ی اقتصادی خانواده و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۳-به نظر میرسد بین میزان اثرپذیری زنان از تبلیغات تلویزیونی و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۴-به نظر میرسد بین حمایت اجتماعی(ابزاری) زنان شاغلو الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۵-به نظر میرسد بین تعارض کار-خانواده زنان شاغل و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۶-به نظر میرسد بین تعارض زمانی زنان شاغل و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۷-به نظر میرسد بین تعارض فشاری زنان شاغل و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد
۸-به نظر میرسد بین تعارض رفتاری زنان شاغل و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۹-به نظر میرسد بین طبقه ی اجتماعی خانواده و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۱۰-به نظر میرسد بین سن زنان و الگوهای غذایی رابطه معناداری وجود دارد.
۱۱-به نظر میرسد بین ابعاد خانواده و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۱۲-به نظر میرسد بین نوع شغل زنان و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۱۳-به نظر میرسد بین سطح تحصیلات زنان و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۱۴-به نظر میرسد بین میزان درآمد خانواده زنان خانه­دار و الگوهای غذایی خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
۱۵- به نظر میرسد بین درآمد زنان شاغل و الگوی غذایی رابطه وجود دارد.
۱۶-به نظر میرسد بین درآمد مرد(همسران زنان شاغل) و الگوی غذایی رابطه وجود دارد.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱-مقدمه
در فصل پیشین به بررسی نظریه­­ها و متغیرهای مرتبط با الگوهای غذایی پرداخته و کارهای انجام شده در این زمینه به طور خلاصه آورده شد و در نهایت مدل و فرضیاتی از آنها اخذ گردید. در این فصل نیاز است برای سنجش ، فرضیه ها را از حالت انتزاعی به صورت عینی در آورده و برای سنجش آنها از روش خاصی استفاده شود. در حقیقت یکی از بخشهای مهم هر پژوهش علمی روش شناختی است. محقق با بیان ابزار و وسیله اندازه ­گیری تحقیق خود، نیز توضیح تکنیکهای مورد استفاده و سایر زیرمجموعه های این بخش صرف نظر از نوع و جهت­گیری یافته­ ها امکانی را فراهم می سازد تا دیگران فعالیت علمی او را بر اساس معیارهای علمی داوری کنند.در این فصل روش تحقیق و ابزار،روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه و سنجش اعتبار و روایی مورد توجه واقع شده است.
پایان نامه - مقاله
۳-۲-پارادایم تحقیق
در هر پژوهش محقق باید در نظر داشته باشد که هر سوال،موضوع یا تحقیقی که درصدد بررسی آن است باید از نظر مواضع سه گانه پارادایمی(هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی دارای انسجام و همگرایی باشد در غیر این صورت تحقیق یا سوال اساسی آن با اختلال پارادایمی روبه رو شده و معرفت به دست آمده مخدوش و غیرعلمی خواهد بود. همان طور که می­دانیم سه پارادایم عمده در علوم اجتماعی وجود دارد که عبارتند از: اثبات گرایی،تفسیری،برساخت گرایی و انتقادی(محمدپور،۳۰:۱۳۸۹). که این پارادایم ها به هویت یابی علم و مسیر علم یا همان روش شناختی علمی پرداخته اند(ایمان،۴:۱۳۸۴). با توجه به این که پژوهش حاضر در پارادایم اثبات گرایی قرار می­گیرد در ابتدا بهتر است به طور خلاصه به مواضع سه گانه این پارادایم اشاره شود.
هستی شناسی[۵۱]: از این منظر این پارادایم مبتنی بر واقع گرایی است. به عبارتی بر این فرض استوار است که یکسری واقعیتهای قابل کشف و بررسی وجود دارند. این پارادایم که گاه جمع گرایی روش شناختی نیز خوانده میشود معتقد است که کنشهای انسانی تحت تاثیر طیفی از عوامل و عللی هستند که با بررسی آنها می توان درموردشان شناخت حاصل کرد.
از نظر معرفتشناختی[۵۲]پارادایم اثباتی دوگرا و عینی گرا است یعنی فرض می شود که محقق و سوژه­های مورد تحقیق دارای موجودیتهایمنفصل و جدا از یکدیگرند.
از نظر روش شناختی[۵۳] این پارادایم را در اصطلاح آزمایش-دستکاری کننده می­خوانند.به این صورت که سوالها و فرضیه ها به شکل گزاره هایخبری یا عبارتهای شرطی مطرح شده و برای تایید تحت آزمون تجربی قرار می­گیرند. در این پارادایم می توان از دونوع استدلال استقرایی و استدلال قیاسی استفاده نمود. با این حال طرح عمومی تحقیق در این رویکرد بر اصل نظریه آزمایی تکیه دارد که در آن چارچوب نظری از پیش تعیین شده در برابر واقعیت مرتبط مورد آزمون قرار می­گیرد.(محمدپور، ۱۳۸۹: ۳۹-۳۱).
۳-۳- روش تحقیق:
با توجه به مطالب فوق می­توان گفت که روش های عمده تحقیق در پارادایم اثباتی شامل:کمّی-پیمایشی آزمایشی و تحلیل­های آماری هستند. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد کمّی است و روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایش می باشد.
پیمایش عبارت است از جمع آوری اطلاعات درباره افرد، گروه ها و اجتماعات از طریق مصاحبه­ی حضوری و غیر حضوری برای اخذ داده ها بطور مستقیم و تعبیر و تفسیر نتایج حاصله به روش آماری. در روش پیمایش ممکن است برای تعمیم یافته­ ها به کل جمعیت آماری از نمونه­ آماری، اطلاعات جمع آوری شود (طالقانی،۱۱۸:۱۳۸۰)
۳-۴- ابزار جمع آوری:
ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق پیمایش چند نوع می­باشد:۱-پرسش نامه ۲- مصاحبه ۳- مصاحبه عمیق ۴- مشاهده ۵- تحلیل محتوا(دواس،۱۶:۱۳۸۲). در این تحقیق جهت گردآوری داده های مورد نیاز از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است، که یکی از روش های متداول جمع آوری اطلاعات در پیمایش است.
ابزار جمع آوری تحقیق حاضر مبتنی بر پرسشنامه می باشد. پرسشنامه نوعی مصاحبه است که در آن لزوما مصاحبه کننده وجود ندارد و محقق اطلاعات مورد نیاز را با نظم و ترتیب خاصی در ورقه­ای نوشته و آن را در اختیار فرد مورد نظر قرار می دهد (طالب،۱۶۴:۱۳۶۹). در جهت تدوین و اجرای هر چه بهتر پرسشنامه در مطالعات جامعه شناختی و علوم اجتماعی ابتدا مراحلی طی میشود. یکی از مهمترین مراحل در این قسمت تعریف نظری متغیرها از جمله متغیر وابسته ومتغیرهای مستقل و سپس عملیاتی کردن ومشخص نمودن سطح سنجش این متغیرهاست که در ادامه به این مباحث پرداخته می­ شود.همچنین به دلیل اهمیت انتخاب نمونه­ مناسب و سپس سنجش اعتبار و پایایی ابزار پژوهش در مرحله­ جمع آوری داده ­ها (رجوع به واقعیت) این مباحث نیز در ادامه مورد توجه واقع می شود.مفاهیم و متغیرهای مورد بررسی موضوع سنجش این مطالعه محسوب می­شوند. بر این مبنا یک سری متغیر مورد مطالعه واقع شده اند.این متغیرها در سه قالب مختلف قرار می­گیرند: متغیر وابسته، متغیر مستقل و متغیر های زمینه ای. منظور از متغیر وابسته متغیری است که هدف غایی این مطالعه شناخت حدود، تغییرات و عوامل و موانع آن در میان جامعه­ آماری است. از این لحاظ متغیر الگوهای غذایی متغیر وابسته محسوب می­ شود. متغیرهای مستقل به آن دسته از متغیرهایی اطلاق میشود که شناسایی و مطالعه­ متغیر وابسته مستلزم شناخت سطوح و حدود آنها و بررسی میزان تاثیرشان بر متغیر وابسته است. همچنین متغیر هایی نظیر سن، سطح تحصیلات، میزان درآمد و … که ویژگیهای مشخصی هستند و سطوح متغیرهای وابسته و مستقل را به صورت دقیق تر شناسایی می کنند، متغیر زمینه ای خوانده می-شود. در این پژوهش از پرسشنامه ای با سوالات بسته و ۴ سوال بازجهت گردآوری داده ها استفاده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...