۱- روش کتابخانه‌ای : جهت گردآوری داده‌های تحقیق، بخشی از کار به صورت نظری انجام گرفته است که در این بخش از کتابها ، مقالات ، رساله‌ها و پژوهشها ، همچنین مراجعه به مراکز اسناد و مدارک علمی ایران و جستجوی کامپیوتری جهت دستیابی به مقالات و رساله‌های خارج از کشور استفاده شده است.
۲- روش میدانی: در این مرحله از پژوهش سعی شد تا از مناسبترین روش، جهت گردآوری اطلاعات از افراد نمونه استفاده شود.از آنجا که تماس مستقیم و مصاحبه با تک تک آزمودنیها وقت فراوانی می‌گرفت و در این تحقیق عملا ناممکن بود، جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد.جهت اخذ مجوز کار میدانی و ارائه پرسش‌نامه‌ها در ادارات ورزش و جوانان آذربایجان غربی، به اداره کل و مدیرکل ودایره حراست مراجعه و پس از اخذ مجوزهای مورد نیاز، به ادارات شهرستانها مراجعه پرسشنامه‌ها توسط شخص محقق توزیع شد و برای روشن شدن برخی مطالب مورد سوال افراد نمونه تحقیق و رفع ابهامات احتمالی و توجیه آنان ،به ارائه توضیحات لازم پرداخته است که این مورد را می توان از نقاط قوت این پژوهش دانست .
پایان نامه - مقاله - پروژه
پس از طی این مراحل ، مدیران وکارکنان با نهایت همکاری اقدام به تکمیل پرسشنامه ها نمودند(بجز سه مورد خاص)، وپس از تکمیل در اختیار محقق قرار دادند. در مواردی که برخی از مدیران وکارکنان در دسترس نبودند ویا در محل کار حضور نداشتند، پرسشنامه ها به همراه پاکت پستی آدرس دار که تمبرلازم را داشتند، نزد همکاران آنان به امانت گذاشته می شد،که برگشت آنها از طریق تماس تلفنی ویا مراجعه مکرر تا حصول نتیجه مورد پیگیری قرار می گرفت.
در کل ۱۴۰ پرسشنامه در اختیار مدیران وکارکنان ادارات ورزش و جوانان قرار گرفت. از این تعداد ۸ مورد از پرسشنامه های عودتی به دلیل مخدوش بودن از مجموع حذف گردید .

۳-۵- ابزارهای تحقیق

در پژوهش حاضر، برای گرد آوری اطلاعات مشخصات فردی مدیران وکارکنان از پرسشنامه ای که توسط محقق و با راهنمایی استادان راهنما ومشاور تهیه وتنظیم شده است استفاده گردید این پرسشنامه ها درضمائم آورده شده است وابزار گردآوری داده‌ها دو پرسشنامه به شرح ذیل می‌باشد:
پرسشنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان با بهره گرفتن از الگوی لیکرت به سنجش داده‌ها پرداخت. برای اندازه‌گیری و سنجش متغیرهای «رهبری تحول گرا » و « اثریخشی ارتباطات سازمانی » از مقیاس ترتیبی یا رتبه‌ای استفاده می‌شود.مقیاس ترتیبی علاوه بر نشان دادن تفاوت، نمره‌ها را بر اساس جنبه‌هایی مانند پایین یا بالا بردن یا حداقل و حداکثر مرتب می‌کند. در این مقیاس اگرچه نمره‌ها منظمند ، فواصل بین آنها مساوی نیست.

۳-۵-۱- پرسشنامه سبک رهبری تحول گرا

پرسشنامه سبک رهبری تحول گرا «باس وآلیو » پرسشنامه‌ای ۴۰سوالی است.که ز پژوهشنامه مدیریت جلد هفت نوشته شده توسط محمد مقیمی و مجید رمضان خریداری شده و پرسشنامه استانداری برای سنجش میزان تمایل مدیریت تحول گرا می باشد.
سوالات این پرسشنامه به صورت بسته پاسخ پنج گزینه‌ای (خیلی کم، کم ، متوسط ، زیاد ،‌خیلی زیاد) و بر اساس طیف لیکرت می‌باشد.جدول شماره ۳-۲ امتیاز گزینه‌های مختلف را در روش پنج‌ گزینه‌ای نشان می‌دهد.

جدول شماره ۳-۱: امتیاز گزینه‌های مختلف در روش پنج گزینه‌ای

 

 

گزینه همیشه اغلب اوقات بعضی اوقات بندرت هیچگاه
امتیاز ۱ ۲ ۳ ۴ ۵

در پرسشنامه سبک رهبری تحول گرا ، پنج متغیر شامل : متغیر ویژگی‌های آرمانی، رفتارهای آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی مورد توجه قرار می‌گیرد.که در رابطه با هرمتغیر ۴سوال مطرح گردیده است.که این متغییرها از طریق پاسخی که محقق به این سوالات می دهدمورد سنجش قرار می دهند.ضمنا نمره هر یک از مولفه های سبک رهبری تحول گرا از مجموع امتیازات پرسش‌های مربوط به هر آیتم بدست می‌آید که نمره مذکور حداقل ۴ و حداکثر ۲۰ می‌باشد.

۳-۵-۲- پرسشنامه « اثربخشی ارتباطات سازمانی»

پرسشنامه «اثربخشی ارتباطات سازمانی» (نانچیان و دیگران ، ۱۳۷۹) پرسشنامه‌ای ۲۵ سوالی است. در پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی‌، سه متغیر شامل : متغیر ارتباطات اثربخش ، متغیر بازخور و متغیر تعدد کانالهای ارتباطی مورد توجه قرار می‌گیرد.در رابطه با متغیر ارتباطات اثربخش تعداد ۹ سوال ، متغیر بازخور تعداد ۶ سوال و متغیر تعدد کانالهای ارتباطی تعداد ۱۰ سوال مطرح گردیده است.
همانطوریکه پرسشنامه ضمیمه در آخر پژوهش نشان میدهد سؤالات به دو دسته سؤالات عمومی که شامل مشخصات شخصی و سؤالات اختصاصی مربوط به فرضیات تحقیق می باشد، تنظیم سؤالات با توجه به عوامل ارائه شده در فرضیات تحقیق از نوع بسته و بی نام می باشد و اندازه گیری با بهره گرفتن از مقیاس لیکرت صورت گرفته است. جدول شماره ۳-۱ امتیاز گزینه‌های مختلف را در روش پنج‌ گزینه‌ای نشان می‌دهد.

جدول شماره ۳-۲: امتیاز گزینه‌های مختلف در روش پنج‌ گزینه‌ای

 

 

گزینه کاملا موافق موافق نظری ندارم مخالف کاملا مخالف
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...