در فصل دوم پژوهش به بررسی و تدوین مبانی نظری پژوهش و همچنین پیشینه و سابقه تحقیق پرداخته شده است که در این راستا به منابع علمی از جمله کتاب ها، مقالات و پژوهش های دیگر مراجعه گردید.
در فصل سوم به روش شناسی پژوهش پرداخته شد در این پژوهش روش به کار گرفته شده روش تحقیق همبستگی می باشد، جامعه ی آماری پژوهش حاضر عبارتند از کلیه ی معلمان مقطع پنجم ابتدایی و همچنین کلیه دانش آموزان پایه ی پنجم می باشد، که با توجه به محدودیت جا معه ی آماری از نمونه گیری پرهیز گردید و نمونه ی برابر جامعه ی آماری می باشد .
برای گرد آوری اطلاعات از پرسش نامه ی شخصیتی آیزنگ استفاده شده است و همچنین برای کسب اطلاعات در زمینه ی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان معدل پایانی آنها مورد استفاده قرار گرفت.
پایان نامه - مقاله - پروژه
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از روش آماری توصیفی و همچنین آزمون های همبستگی پیرسون، آزمون کای دو، گرامر و آزمون اسپرمن استفاده شده است .
۵-۲- نتایج تحقیق
در فصل چهارم به تجزیه تحلیل داده ها از طریق آزمون های آماری پرداخته شد و نتایج زیر بدست آمد:
نتیجه فرضیه اول: در این فرضیه از وجود رابطه معناداری بین شخصیت معلمان و پیشرفت تحصیلی آنها بحث به میان آمد که همانطوری که در فصل قبل در جدول پیرسون ۴-۷ مشاهده شد این فرضیه مورد تایید قرار نگرفت این به این معنی است که شخصیت درونگرایی یا برونگرایی بودن معلمان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم شهرستان میاندوآب تاثیری نداشته و پیشرف تحصیلی معلول علتهای دیگری می باشد.
نتیجه فرضیه دوم: فرضیه دوم عبارت است از: بین جنس معلمان و ویژگی شخصیتی آنها رابطه وجود دارد. نتایج جدول ۴-۸ و ۴-۹ حاکی از آن است که بین جنسیت معلمان و شخصیت انها رابطه ای وجود ندارد بعبارت دیگر نتیجه فرضیه دوم به این قرار است که زن یا مرد بودن معلمان علتی بر شخصیت درونگرایی یا برونگرایی آنها نمی باشد یعنی این فرضیه نیز مورد تایید قرار نگرفته است. ولی بر اساس جدول ۴-۷ در این تحقیق، زنان درونگرا بیشتر از زنان برونگرا و مردان برونگرا بیشتر از مردان درونگرا هستند.
نتیجه فرضیه سوم: در فرضیه سوم نیز دنبال این سوال بودیم که آیا بین سابقه معلمان و ویژگی شخصیتی آنها رابطه وجود دارد؟ جدول ۴-۱۰ در فصل چهارم تایید شدن این فرضیه را به اثبات می رساند. نتیجه این فرضیه این شد که سابقه معلمان رابطه مستقیمی با ویژگی شخصیتی آنها دارد یعنی هر چه سابقه معلمان بیشتر می شود شخصیت آنها از درونگرایی به برونگرایی تغییر می کند. و میزان رابطه آنها نیز حدوداً ۳۰ درصد می باشد.
نتیجه فرضیه چهارم: در فرضیه چهارم رابطه بین سن و ویژگی شخصیتی آنها مطرح شد که نتایج تجزیه و تحلیل در فصل چهارم (جدول ۴-۱۱) حاکی از آن است که رابطه مستقیمی بین سن معلمان و ویژگی شخصیتی آنها وجود دارد یعنی هر چقدر سن معلمان بیشتر می شود ویژگی شخصیتی آنها از درونگرایی به برونگرایی تغییر می کند.
بحث: در پژوهش انجام گرفته در خارج از ایران توسط چن(۲۰۰۳)در مدارس ابتدایی تایوان تحت عنوان “شخصیت و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی ” نتیجه گیری شده است که شخصیت برونگرا و درونگرا هیچ تاثیری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ندارد که نتایج این پژوهش همسو با تحقیق حاضر می باشد.
در تحقیقی دیگر توسط موسی زاده در مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان اردبیل انجام شده؛ نشان می دهد ویژگی های شخصیتی درونگرا و برونگرا هیچ تاثیری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ندارد و نتایج این پژوهش نیز با پژوهش حاضر همسو می باشد.
در تحقیق دیگری که توسط غلامی حسنلویی در این زمینه صورت گرفته به این نتیجه رسیده است که معلمان برونگرا نسبت به معلمان درونگرا در مقطع ابتدائی موفق تر می باشند که نتایج آن مغایر نتایج بدست آمده از این پژوهش می باشد.
لذا می توان نتیجه گرفت که برای رسیدن به نتایج قطعی در این زمینه هنوز نیازمند پژوهشهای دیگری در جامعه آماری متعدد هستیم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...