در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون، از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. این روش، برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه ­گیری که خصیصه­ های مختلف را اندازه ­گیری می­ کند به­کار می­رود. گفته می­ شود اگر ضریب آلفا بیشتر از ۷/۰ باشد، آزمون از پایایی قابل قبول برخوردار است.
دانلود پایان نامه
رابطه آلفای کرونباخ عبارت است از:

: ضریب آلفای کرونباخ
: تعداد سوال­های پرسشنامه
: واریانس سوال i
: واریانس کل پرسشنامه (سرمد و دیگران، ۱۳۸۳، ۱۶۹).
بنابراین، به­منظور اندازه ­گیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ و با استفاده نرم­افزار spss انجام گردیده است.
به این منظور پس از تایید روایی پرسشنامه‌ها، تعداد ۶۰ پرسشنامه بر روی یگ گروه ۶۰ نفری از جامعه مورد نظر اجرا شد سپس به کمک نرم‌افزار spss ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و نتایج نشان داد آلفای بدست آمده به اندازه کافی به یک نزدیک است، بنابراین پرسشنامه و در نتیجه داده‌های حاصل از آن و تجزیه و تحلیل آنها معتبر خواهد بود.
در جدول زیر میزان آلفای کرونباخ برای هر مؤلفه پرسشنامه ذکر شده است:
جدول ۳-۲ مربوط به پایایی مؤلفه های پرسشنامه

 

مؤلفه میزان اعتبار
دانش شغلی ۰/۷۶۷
مهارت شغلی ۰/۸۸۷
کارایی ۰/۹۴۳
رفتار سازمانی ۰/۸۳

نتایج جدول فوق نشان می دهد متغیر رفتار سازمانی دارای اعتباری برابر با۰/۸۳می باشد که این میزان نشان دهنده مناسب و مطلوب بودن سؤال های مربوط به این متغیر است همچنین مولفه دانش شغلی دارای اعتبار ۰/۷۶۷ ، مولفه مهارت شغلی دارای اعتبار ۸۸۷/۰ و مولفه کارایی دارای اعتبار ۹۴۳/۰ می باشد در واقع همه مولفه ها دارای اعتبار کافی و مطلوب می باشند.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه :
تحلیل به معنی طبقه بندی ، تنظیم ، پردازش ، دستکاری و خلاصه کردن داده ها برای یافتن پاسخ برای پرسش ها ی پژوهش است. هدف از تحلیل ، تقلیل داده ها به شکل قابل فهم و قابل تفسیر است به نحوی که بتوان روابط متغیرهای گوناگون مرتبط با مسأله پژوهش رامورد مطالعه قرار داد.( خاکی ، ۱۳۸۷، ۳۲۵) پژوهشگر نتایج و استنباط های حاصل از داده ها را با نظریه و نتایج سایر پژوهش ها مقایسه می کند و معنی و کاربردهای نتایج پژوهش را در داخل نتایج حاصل از مطالعه و همانندی و یا عدم همانندی آن ها را با نتایج سایر پژوهشگران بررسی می کند مهمتر آنکه شخص این نتایج را با نیازها و انتظارات نظریه مقایسه می کند. ( کرلینجر ، ۱۳۷۴ ، ۲۱۲-۲۱۳)
تجزیه­وتحلیل درست و علمی داده ­های پژوهش، جزء لاینفک انجام پژوهش­های علمی قلمداد می­ شود. چه بسا پژوهش­های بسیاری که علی­رغم در اختیار داشتن داده ­های درست، به ­خاطر تشخیص و اجرای نادرست آزمون­های آماری، یافته­های­شان از خطای بالا و قابلیت اتکای پائینی برخوردار است. ضرورت این مسأله موجب گردید تا فصل حاضر درباره نحوه پردازش داده ­های حاصل از پژوهش تدوین گردد. این فصل شامل ۲ بخش است؛ در بخش اول، متغیرهای جمعیت ­شناختی تحقیق به کمک آمار توصیفی تجزیه­وتحلیل می­ شود. و در بخش دوم، فرضیات پژوهش به کمک آمار استنباطی تجزیه­وتحلیل می­ شود .
برای تجزیه­ و تحلیل داده ­های پژوهش از نرم­افزارهای آماری spss استفاده­گردیده­ است. نرم­افزار spss به معنای ”بسته آماری برای علوم اجتماعی“ می­باشد که اولین­ بار در سال ۱۹۸۴ به عنوان یک سیستم تحلیل آماری تحت داس[۷۹] توسط شرکتی با همین نام تولید گردیده ­است.
۴-۱) بخش اول : توصیف داده ها
الف ) ویژگی های بیوگرافی افراد نمونه
جدول (۴-۱) توزیع فراوانی مربوط به جنسیت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...