بافت خاک، یکی از مهم ترین ویژگی های فیزیکی مؤثر بر فرسایش پذیری خاک می باشد. خاک های ریز بافت، دارای چسبندگی زیادتری هستند و جدا شدن آن ها مشکل تر است، ولی رسوبات آن ها به راحتی انتقال می یابند. این در حالی هست که در خاک های درشت بافت، چسبندگی کمتر است و راحت تر و سریع تر جدا می شوند؛ اما انتقال رسوبات آن ها مشکل تر است. به طور معمول، خاک های سیلتی و لوم سیلتی، بسیار فرسایش پذیر می باشند و خاک های دارای رس زیاد، دارای فرسایش پذیری کمی هستند. مطالعات نشان داده است با افزایش میزان سیلت خاک، فرسایش پذیری نیز افزایش می یابد، در حالی که با افزایش مقدار رس، از میزان فرسایش پذیری کاسته می شود. باتوجه به نوع بافت خاک حوضه آبریز سد ماکو که در کلاس های لومی رسی، لومی سیلتی و لومی شنی قرار گرفته اند، حاکی از استعداد بالقوه حوضه سد ماکو برای فرسایش است که همسو و مرتبط بودن سایر عوامل فرسایش زای حوضه مشدد امر فرسایش است چرا که در بافت های سنگین نفوذپذیری کم و با اشباع بودن خاک بخصوص در فصول بارندگی و همچنین بافت غالب رس در سطح تشکیل سله های نازکی را داده و با کاهش نفوذپذیری با توجه به شیب قابل توجه و پوشش گیاهی نسبتا” کم تا متوسط حوضه رواناب ها سریعا” تشکیل می یابند و در بافت های لومی تا سیلتی که مقدار سیلت افزایش می یابد، قدرت فرسایش پذیری خاک ها افزون می یابد بطوریکه در خاک هایی که در بافت آنها سیلت و شن زیاد باشد پایداری آن کمتر بوده و نسبت به فرسایش مساعد هستند این نوع ویژگی بافتی در حوضه سد ماکو از عوامل رسوب زایی حوضه است که با بارندگی های حوضه حتی با شدت کم با توجه به شیب موجود حوضه فرسایش قابل توجهی را بوجود می آورد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
محل سد ماکو در ابتدای تنگه ای قرار دارد که در آن، سازندهای مقاوم و کم مقاوم بطور مورب توسط رودخانه قطع گردیده است به فاصله کمی در پایین دست تنگه، شیستهای منسوب به دونین دیده می شوند که قدیمی ترین سازند رخنمون یافته در محل می باشد. شیستهای مزبور عمدتا از نوع کلریت شیست بادرون لایه های دیابازى بوده و در مجموع، شدیداً هوازده می باشند. آهک های پرمین، ظاهراً بطور عادی روی شیستها قرار گرفته اند. آهک های مزبور و ضخیم لایه دارای درز و شکاف های فراوان و حفرات انحلالی بزرگ می باشند. رسوبات متعلق به اولیگومیوسن، دیواره های ابتدای تنگه را بوجود آورده و دگر شیبی بین آنها و آهک های پرمین به چشم می خورد.
مشخصات منطقه مورد مطالعه، مواد و روش ها ۵۰
توالی رسوبات مزبور از پایین به بالا به قرار زیر می باشد:
ـ کنگلومرای زیرین
ـ آهک های ماسه ای بالایه بندی متوسط و درون لایه های آهکی مارن
ـ ماسه سنگ و کنگلومرای ضخیم با درون لایه های آهکی
ـ آهک با لایه بندی متوسط، بادرون لایه های آهک مارنى
بطور کلی حوضه آبریز سد ماکو دارای تپه های متعدد مارنی و فرسایش پذیر بوده و این امر باعث ورود رسوبات زیاد به مخزن سد می شود. جدول (۳-۴) شرایط سنگ شناسی و خاک شناسی منطقه مورد مطالعه را نشان می دهد، همچنین شکل
جدول۳ـ۴ـ شرایط سنگ شناسى و خاک شناسى منطقه مورد مطالعه

 

نام حوضه سنگ شناسى بافت خاک شن ریز+
سیلت
شن
درشت
نفوذ پذیرى ساختمان خاک مقدار
رس
سیلت
شن
قزلارچاى گنیس،میکا
شیست،
سنگ آهک متبلور وگنگلومرا
لومی رسی و سیلتی ۵۵ ۱۵ متوسط تا زیاد دانه درشت ۴۰
۴۰
۲۰
امامقلى چاى سنگ آهک و مارن لومی شنی ۷۵ ۱۰ کم دانه درشت ۲۵
۵۵
۲۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...