۱-۷-۲٫ محدودیت­های قابل کنترل

 

        •  

       

       

 

 

 

                1. کنترل برخی از ویژگی­های فردی (در این پژوهش، نمونه­ها زن بودند)

               

                1. آزمودنی­های این پژوهش، بازیکنان ۱۸ تا ۴۵ سال والیبال نشسته اصفهان بودند.

               

                1. کنترل شرایط اجرای پروتکل­تمرینی (شدت، مدت و نوع فعالیت)، شدت و حجم فعالیت تمرینی

               

               

           

           

       

       

 

برای هر آزمودنی منحصر به فرد بوده و بر اساس ۱RM هر فرد طراحی شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-۸٫ تعریف واژه ­ها و اصطلاحات
قدرت حداکثر(قدرت بیشینه): به منظور اِعمال نیرو برای یک بار در اجرای قدرتمند. نشان­دهنده بالاترین نیرویی است که دستگاه عصبی- عضلانی می ­تواند هنگام انقباض بیشینه ایجاد کند. سنگین­ترین باری که یک ورزشکار می ­تواند در یک حرکت بلند کند، قدرت بیشینه نامیده می­ شود و به صورت صددرصد یا یک تکرار بیشینه بیان می­ شود(۵۰ ). در این مطالعه قدرت عضلات سینه و پنجه­ی دست مورد توجه بوده است.
معلولیت و نقص عضو: سازمان جهانی بهداشت تعاریف ویژه­ای را برای روشن کردن هرگونه سردرگمی در مواجهه با این جمعیت ورزشی به ثبت رسانده است. عیب یا نقص به معنی هرگونه فقدان یا از دست دادن غیر طبیعی ساختار فیزیولوژیک، فیزیکال یا آناتومیک در عملکرد تلقی می­ شود. ناتوانی به هر محدودیت یا فقدان توانایی برای انجام یک فعالیت در محدوده طبیعی­اش برای هرشخص گفته می­ شود. معلولیت به معنی کاستی است (نتیجه­ای از نقص یا ناتوانی) که باعث محدودیت و یا جلوگیری از تحقیق نقش شخص مبتلا در مقایسه با شخص طبیعی بر اساس سن، جنس و عوامل اجتماعی و فرهنگی می­ شود( ۲۵). در این مطالعه، معلولین واجد شرایط در کلاس­بندی پزشکی رشته والیبال نشسته مورد توجه بوده است.
ترکیب بدن: علم تعیین سهم نسبی و مطلق اجزای ویژه­ی بدن است (۱۷). در این پژوهش شاخص توده بدن، توده بدون چربی و ضخامت چین پوستی پشت و جلو بازو مورد توجه بوده است.
درصد چربی بدن[۱۷] : با اندازه ­گیری چربی زیر جلدی[۱۸] اندازه ­گیری می­ شود و جمع چربی زیر جلدی سه ناحیه شکمی، پشت بازو و فوق خاصره اندازه ­گیری می­ شود. سپس با بهره گرفتن از فرمول محاسبه درصد چربی از طریق جمع چربی زیر جلد سه ناحیه بدن، میزان درصد چربی بدن اندازه ­گیری می­ شود (۷۰). اندازه ­گیری چربی زیر جلد به وسیله­ کالیپر انجام می­ شود. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر، درصد چربی بدن اندازه ­گیری می­ شود.
۰۳۶۵۳/۴- [(سن)×۰۳۶۶۱/۰]× ²(مجموع سه قسمت )× ۰۰۱۱۲/۰- (مجموع سه قسمت ) × (۴۱۵۶۳/۰) = درصد چربی بدن
شاخص توده بدن: از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به­دست می ­آید (۵۰).
توده بدون چربی: بر اساس فرمول از طریق فرمول­های ذیل محاسبه می­ شود( ۱۶۰).
وزن کل بدن × درصد چربی= وزن چربی
وزن بدن در حال حاضر- وزن چربی= وزن بدون چربی
استقامت عضلانی: عبارت است از حداکثر استقامتی که یک عضله و یا گروه از عضلات برای چندین بار می ­تواند در مقابل یک نیروی مقاوم اعمال کند (۱۲). در این پژوهش استقامت عضلات شکم با بهره گرفتن از آزمون دراز و نشست به مدت یک دقیقه، استقامت موضعی عضله با تعداد تکرار انجام شده در حرکت پرس سینه، با وزن محاسبه شده (۶۰% از ۱RM) مورد ارزیابی قرار گرفته است.
۲-۱٫ مقدمه
در این فصل ابتدا، زمینه ­های نظری و اطلاعات موجود در خصوص پژوهش حاضر شرح داده شده است. ضمناً درپایان فصل، مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه موضوع پژوهش پرداخته می­ شود.
۲-۲٫ مبانی نظری
۲-۲-۱٫ معلولیت
۲-۲-۱-۱٫ تاریخچه معلولیت
معلولیت، همزاد با پیدایش انسان­ها است و قدمتی همپای تاریخ بشر دارد. مروری بر تاریخچه­ معلولیت نشان می‌دهد که در هر دوره­ای از تاریخ، در هر فرهنگ و تمدنی و در همه طبقات اجتماعی افرادی وجود داشته اند که از نظر فعالیت‌های اجتماعی و جسمانی، کشش­های ذهنی، پایین‌تر از حد طبیعی عمل نموده و گرچه نیازمند توجهات ویژه­ای بوده ­اند، با این حال نه تنها به خواسته ­ها و امور اجتماعی و رفاهی آنان تا قبل از قرن نوزدهم چندان واقعی نهاده نشده است، بلکه مطالعه در زندگی معلولین در سراسر تاریخ، آشکار کننده­ این حقیقت تلخ است که رفتار غالب جوامع با این گروه از افراد، بویژه عقب‌ماندگان ذهنی، ظالمانه و به دور از هرگونه عدالت اجتماعی و رفتارهای انسانی نیز بوده است.
با ظهور صنعت و انقلاب صنعتی، اهمیت بهره­ گیری از نیروی انسانی مورد توجه قرار گرفت زیرا انسان‌ها با انواع ماشین‌ها کار می­کردند و در اثر کار، با حوادث متعددی روبرو می­شدند که منجر به معلولیت می­شد. لذا اندیشه­ی حفظ و درمان این افراد که از نظر اقتصادی نیز به صرفه بود، مورد توجه قرارگرفت و با شکل­ گیری این رویکردها دریافتند که فعال ساختن این افراد باعث بهبود و تقویت اندام می­ شود لذا توجه به تحرک فیزکی در رأس امور توانبخشی قرار گرفت که جهت اجرای این امور، از نظریات پزشکان قدیم چون بقراط، جالینوس، بوعلی­سینا و محمد زکریای رازی بهره می‌گرفتند.
بوعلی­سینا، ورزش را برای افراد ناتوان از جنبه درمانی چنین توصیه می­ کند که اگر یکی از اندام­ها در بهترین وضع اعتدال نیست باید در هنگام ورزش کردن، مراعات آن اندام بشود. اگر در ورزشی اندام تحتانی کاربرد دارد و اندام تحتانی دارای آسیب باشد، در آن صورت ورزش باید از نوع ورزشی باشد که مربوط به بخش بالا تنه از قبیل وزنه برداری، پرتاب سنگ و یا بلند کردن سنگ باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...